Funky Cynops met kleurafwijking

Kenny

Citaat van: Steven De Craene op januari 10, 2011, 05:31:16 PM
Citaat van: Roy van Grunsven op januari 10, 2011, 04:13:20 PM
Een gele albino klinkt als een contradictie, een witte albino als een pleonasme.

Klinkt interessant! Zo je dat nog eens willen herhalen? Maar dan in het nederlands aub? :D

pleonasme is vermelden wat reeds vast ligt  ;) zoals...groen gras of ronde cirkel.
contradictie spreekt voor zich  ;D

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Citaat van: Kenny op januari 10, 2011, 05:54:34 PM
Citaat van: Steven De Craene op januari 10, 2011, 05:31:16 PM
Citaat van: Roy van Grunsven op januari 10, 2011, 04:13:20 PM
Een gele albino klinkt als een contradictie, een witte albino als een pleonasme.

Klinkt interessant! Zo je dat nog eens willen herhalen? Maar dan in het nederlands aub? :D

pleonasme is vermelden wat reeds vast ligt  ;) zoals...groen gras of ronde cirkel.
contradictie spreekt voor zich  ;D

Bedankt voor de vertaling Kenny :D

André

De gebruikte termen worden nogal door elkaar gehaald heb ik het idee.

Een leucotisch dier is volgens mij een wit dier dat geen rode ogen heeft. Een albino is wit en heeft rode ogen.
En over het gele dier, bij vogels hebben ze het bij "een gele albino" over een lutino, dit wil zeggen dat het dier wel rode ogen heeft zoals een albino, maar inplaatst van dat het al het pigment mist heeft het wel geel pigment.

Bij mij weten mist een albino of lutino een gedeelte van het gen van kleur, maar hoe dit wetenschappelijk zit weet ik niet.

Sowieso blijft kleur vast stellen een heel lastig punt, omdat dit met meer als 1 gen te maken kan hebben. Om even wat meer in mijn bekende omgeving te duiken, De kleuren van kippen lijken behoorlijk vast te liggen, en bekend te zijn wat je krijgt als je verschillende kleuren krijgt. maar twee jaar geleden hadden wij  een kleur gefokt die niet bestond, en ook heel moeilijk te definieren was. Wij hebben dit dier meerdere malen aan keurmeesters laten zien maar ze wisten ook niet hoe het te verklaren was. Wij hebben geprobeerd door terug te kruisen nog meer van deze kleur te fokken, helaas zonder succes, maar er kwamen een hoop vreemde kleurslagen uit.
Ik zie het diertje op de eerst foto in dit topic als net zo'n dier.
Toverballen heb je soms, en daardoor blijft de genetica een heel interessant onderwerp.

Groeten André

naeff002

dat klopt. Bij veel rassen staat de kleurvererving vast. Als je de konijnstandaard erbij pakt staat het ook bij het ras hoe die kleur vererft. Ook bij paarden is dit bekend en daar ligt de kleur om een x aantal genen.
Een albino mist inderdaad het gen voor pigment waardoor het dier totaal wit is. De rode ogen komen meer door de bloedvaten in het ook dan dat ze daadwerkelijk rood zijn. Bij albino mensen zijn de ogen alsnog blauwachtig.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Steven DC

Citaat van: naeff002 op januari 11, 2011, 01:08:48 AM
Een albino mist inderdaad het gen voor pigment waardoor het dier totaal wit is.

Hmm, als ik me niet vergis mist een albino enkel het gen om melanine aan te maken. Zwart valt dus weg, maar andere kleuren als geel en rood kunnen wel aangemaakt worden. Zo heb je ook hypomelanisme waarbij je een sterke reducering krijgt van het zwarte pigment. Correct me if I'm wrong.

Voorbeeld zoals ik steeds bij korenslangen heb geweten:

Amelanistisch (albino)= geen zwart pigment
Hypomelanistisch: reducering van het zwarte pigment
Anerytristisch type A= geen rood en weinig geel
Anerytristisch Type B= Geen rood, geen geel
Hyperxantisme=  abnormale productie van gele pigment

Dit is maar een deel van de genetische benamingen. Zo heb je tevens ook genen die de tekening van de dieren bepaalt.

robkeulers

volgens mij is dit dezelfde pyrrhogaster als Steven een paar post terug liet zien.. maf beest..

A34

alphamale

Dat is mooi zeg!

Jammer dat zulke kleurafwijkingen niet bij mensen voorkomt.

joost.v.wijk

Citaat van: Niels D op januari 29, 2011, 03:16:42 PM
Dat is mooi zeg!

Jammer dat zulke kleurafwijkingen niet bij mensen voorkomt.

Had je er graag zo uitgezien dan?  :D

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Dan zou veel meer bezoekers trekken als ik moet optreden met de band! Vrouwen houden overigens ook vaak van mooie kleurtjes toch? Hoogstwaarschijnlijk pas ik met wat paarse tinten goed bij hun interieur...

robkeulers

Je zou er ook voor kunnen kiezen om gewoon muziek te maken die andere mensen ook mooi vinden...

(oeh! onder de gordel... ;))

Ik vind het wel cool trouwens... ;D

alphamale

Citaat van: Rob Keulers op januari 29, 2011, 04:42:39 PM
(oeh! onder de gordel... ;))

Hé! Dat is niet aardig! Misschien dat ik binnenkort bij jou in de buurt twee tijgers op moet halen. Moet je eens kijken wat je dan in de brievenbus vindt!

Nee hoor Robbie. Leuk dat je 't cool vindt. We moeten vaak optreden.

Hoe vaker ik naar die pyrrhogaster kijk, hoe jaloerser ik word op de eigenaar. Zucht..