Eindwerk kleurgericht kweken

Danube_

Hey,
Ik doe mijn eindwerk over het kleurgericht kweken van axolotls, ik wou eens wete of niemand hier toevallig zich hiermee bezig houd of iemand kent dat hier mee bezig is. ik vind namenlijk heel moeilijk informatie over dit specifieke onderdeel en als ik er dan wel vind is het meestal niet in het nederlands.
Dus als er... iemand kan helpe?
MVG Dana

A34

Ik weet niet of je deze site al kent http://www.axolotl.org/genetics.htm hier vind je vrij veel informatie hierover. Met google kun je vertalen. Misschien kun je ook met vragen hier terecht http://www.ambystoma.org/AGSC/
Helaas is op internet hier vrij weinig informatie over te vinden vooral in het nederlands.

Misschien ook wel leuk als je het resultaat kunt posten op dit forum naderhand?

Succes!

Danube_

Citaat van: Jeroen op januari 06, 2011, 02:01:14 PM
Ik weet niet of je deze site al kent http://www.axolotl.org/genetics.htm hier vind je vrij veel informatie hierover. Met google kun je vertalen. Misschien kun je ook met vragen hier terecht http://www.ambystoma.org/AGSC/
Helaas is op internet hier vrij weinig informatie over te vinden vooral in het nederlands.

Misschien ook wel leuk als je het resultaat kunt posten op dit forum naderhand?

Succes!
hey,
badankt axolotl.org kende ik al maar zelfs daar op heb ik niet de juiste en  niet genoeg specifieke informatie, de andere site nog niet denk ik, zal direct eens gaan kijke.
op het internet is inderdaad al weinig te vinden en in de bib nog minder, morge hopelijk naar een dierenwinkel enzien dat ik daar ggoede boeke vind met voldoende info.

zal het resultaat zeker posten maar dat zal wel pas tegen juni aan zijn.

groetjes

robkeulers

axolotl.org levert enorm specifieke informatie. Als dat niet voldoende is, welke opleiding doe je dan als ik vragen mag? Dit is zeker voldoende voor een werkstuk van de middelbare school in elk geval.

In de dierenwinkel vind je geen axo-boeken. En als je geluk hebt, en je vindt er een, is deze nog algemener dan de info op axolotl.org.

Wat zoek je dan nu specifiek?

Danube_

Citaat van: Rob Keulers op januari 06, 2011, 05:06:46 PM
axolotl.org levert enorm specifieke informatie. Als dat niet voldoende is, welke opleiding doe je dan als ik vragen mag? Dit is zeker voldoende voor een werkstuk van de middelbare school in elk geval.

In de dierenwinkel vind je geen axo-boeken. En als je geluk hebt, en je vindt er een, is deze nog algemener dan de info op axolotl.org.

Wat zoek je dan nu specifiek?

wel ik zoek van elke kleurslag appart de overerveing, het feno en genotype. als je bijvoorbeeld kijkt naar wildkleur op axolotl.org staat er "Wild Type
Wild types vary somewhat in exact colour, but are generally a shade of dark brown with black, yellowish, and shiny patches/speckles. The phenotype of wild type animals is dark, non-melanoid, non-albino and non-axanthic. In the photo below, the animal on the right is a wild type female. This is the typical wild type appearance. You may also encounter tan or very lightly speckled variants. Wild types are not homozygous for any of the colour mutations. " en dat is het bij sommige kleuren staan de genotypes er dan weer wel bij.
maar niet overal.

ik doe gewoon dierenzorg technische.
hoop dat er via deze weg mensen zijn ie mij evt kunne helpen met correcte vertalinge en wat uitleg.
mijn engels is wel vrij goed maar voor sommige dingen dat op de site staan niet goed genoeg.

DannyS

Tsja, de wildkleur axolotl is lastig om exact een kleur aan te plakken, omdat ze nogal kunnen verschillen. Sommige hebben een soort doorzichtig witte vlekjes op de huid, andere niet. Dit zal komen omdat de axolotls in de hobby waarschijnlijk geen 100% axolotls zijn, genetisch gezien.
Aan de andere kant zijn exemplaren van andere soorten vaak ook verschillend in fenotype, de ene is donkerder dan de ander etc.
De overerving staat prachtig uitgelegd op axolotl.org. Als je daar niet uitkomt, geef hier even een gil.

Danube_

Citaat van: Danny Stammers op januari 06, 2011, 06:34:24 PM
Tsja, de wildkleur axolotl is lastig om exact een kleur aan te plakken, omdat ze nogal kunnen verschillen. Sommige hebben een soort doorzichtig witte vlekjes op de huid, andere niet. Dit zal komen omdat de axolotls in de hobby waarschijnlijk geen 100% axolotls zijn, genetisch gezien.
Aan de andere kant zijn exemplaren van andere soorten vaak ook verschillend in fenotype, de ene is donkerder dan de ander etc.
De overerving staat prachtig uitgelegd op axolotl.org. Als je daar niet uitkomt, geef hier even een gil.

zal ik zeker doen dankje! dit is eigenlijk het eerste forum waar ik deftig geholpen word.
ben nu bezig met de kweek algemeen en één keer ik op gang kwam gaat dit eigenlijk heel vlot.