Nieuwe liefhebber

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kevin knuu

Vanaf 1 week heb ik mijn aquarium voor 2 axalotl draaiende.
Er zitten nu 2 guppen in en een paar rode muggen larven als voer voor de guppen.( de guppen zelf worden voer voor de axalotl.
Nu heb ik al heel veel gelezen maar heb een paar vragen die ik wil stellen.

ik heb een jewel 800 aquarium met binnen filter

1 Ik heb het idee dat deze ( bioflow super filter voor te veel stroming zorgt voor axalotl) klopt dit ?

2 er zitten originel 2 tl lampen in de lichtbak bijde 18w een blauwe en een bruine is dit te veel ?

3 rode muggen larven die zich in het zand graven kan dit kwaad ?

4 welke waarden moet het nitriet in het water zijn ? (ik heb gelezen dat dit het belangrijkste is voor de axalotl)
5 en natuurlijk ben ik benieuwd wat jullie van het aquarium vinden ? ik hoor graag op of aanmerkingen.


joost.v.wijk

Welkom.

1: Op de foto's te zien, staan de planten nog niet scheef door de stroming. Dit lijkt me nog erg mee te vallen. Indien je toch de stroming te sterk vind, kun je die vast nog wel wat regelen, of anders de uitgang tegen het glas richten. Een beetje stroming is voor een axo helemaal niet erg.

2: De lampen zijn alleen bedoeld voor de plantengroei, voor je axo is het niet nodig. Die houdt meer van schemerig.

3: Rode mug graaft zich inderdaad in. Dit is niet erg, als het er maar enkele zijn. Als die dood gaan, is er nog geen enorme rotting in het water. Bij grote hoeveelheden moet je dan wel oppassen. Ook als ze niet sterven, en juist uitvliegen (zijn geen steekmuggen, maar het vertrek waar de bak staat, zal wel vergeven kunnen zijn van de dansmuggen.

4: Nietriet moet een optimale waarde van nul hebben.

5: Mooie bak.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

kevin knuu

Hoe krijg ik de nitriet waarden in het water naar 0 ?

DannyS

Gewoon afwachten, gaat vanzelf als de bak op 'klimaat' komt.

alphamale

Let op dat de temperatuur niet te hoog wordt in de zomer. De lampen ook niet langer dan 9 uur per dag laten branden. Je wilt niet weten hoeveel alg ik in mijn bak kreeg, toen ik de lampen te lang aan liet.

sannie

mooi bak btw kevin!
wilde weten of je al je axolotls hebt of niet ^^

Flux

Citaat van: Niels D op januari 11, 2011, 10:00:35 PM
Let op dat de temperatuur niet te hoog wordt in de zomer. De lampen ook niet langer dan 9 uur per dag laten branden. Je wilt niet weten hoeveel alg ik in mijn bak kreeg, toen ik de lampen te lang aan liet.

Scheelt dit echt een hoop? Ik heb namelijk ook last van alg. Mijn tijdklok staat nu op 11 uur, zal de algengroei afnemen als ik dit terugzet naar 9 uur?

joost.v.wijk

Het zal zeker schelen. Let er ook op dat er geen licht van buitenaf in de bak komt (hoeft niet direct zonlicht te wezen). Ook komt overmatig algengroei voor bij bakken met een te hoge fosfaatgehalte (teveel voeding).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

Veel waterplanten in je bak helpt ook. Sinds ik mijn bos hoornblad er heb uitgesmeten zit mijn bak voledig onder de algen, alle soorten, groene, bruine, blauwalg (geen alg blijkbaar)...

joost.v.wijk

Citaat van: Sander Bauwens op maart 02, 2011, 07:02:17 PM
Veel waterplanten in je bak helpt ook. Sinds ik mijn bos hoornblad er heb uitgesmeten zit mijn bak voledig onder de algen, alle soorten, groene, bruine, blauwalg (geen alg blijkbaar)...

Dat heeft dus te maken met het fosfaatgehalte. Bij voldoende planten krijgen algen te weinig voeding (fosfaten). Indien je de planten dus weghaalt, wordt het fosfaatgehalte hoger, hebben algen meer voeding, en kunnen dus explosief vermeerderen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Flux

Hmmmm handige tips, ik zal het binnenkort maar eens gaan proberen. Mijn hele bak staat wel vol met planten. Ik heb alleen geen echte zuurstofplanten omdat die niet goed aanslaan. Op het moment, anubias, javavarens en wat zwaardplanten erin zitten, die doen het prima!

joost.v.wijk

Dan heb je een prima voedingswaarde in de bodem, maar (nog) niet in het water. De zuurstofplanten halen hun voeding in de meeste gevallen uit het water. Hoe lang draait de bak al?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Waterpest en cabomba's doen het ook altijd goed. Toen ik wat minder planten in de bak had staan kwam er bruine alg in mijn bak, die overigens makkelijk te verwijderen was. Nu ik wat meer planten heb en ik met zo'n electisch zuigertje een gedeelte van de drek verwijder is mijn bak nagenoeg vrij van alg. Ik heb flinke kiezels als bodembedekking waar ik het makkelijk tussenuit kan zuigen.

Als je teveel en te lang licht levert, dan kun je op een explosieve groei van groene alg rekenen waarbij heel je bak overwoekerd wordt met een groen tapijt. Vreselijke troep. Rustig aan met het licht dus!