Drama in mijn garage

robkeulers

Afgelopen maanden heeft zich een klein drama voltrokken in mijn garage. Aangezien ik mijn succesjes hier altijd laat weten lijkt het me niet meer dan fair om ook de vervelende ervaringen te plaatsen. De reden dat ik er pas nu mee kom is trouwens omdat ik eerst volledig zeker wilde weten wat het probleem was.

Om bij het begin te beginnen, ik afelopen najaar gedroegen mijn S. corsica zich raar. In eerste instantie viel het me niet echt op, een dier was wat vaker zichtbaar dan normaal, het verstopte zich niet zo ster als normaal.
Daar gingen nog geen alarmbellen van rammelen, aangezien het er prachtig uit zag, glanzende huid en uiterlijk verder niks te zien.

De alarmbellen begonnen voorzichtig te rinkelen toen ik zag dat de dieren bleven liggen nadat ik ze verstoord had door bijvoorbeeld een stuk kurkschors weg te nemen. De dieren zakten door de poten, ook bij andere dieren zag ik dezelfde ziekteverschijnselen optreden. Nadat het eerste dier overleed ben ik hulp gaan zoeken.

Op verzoek vertel ik geen detailinformatie over het onderzoek. Ik zou het fijn vinden als hier dus verder ook niet naar gevraagd wordt. Het was in elk geval niemand van het forum of de vereniging, en daar moeten jullie het mee doen  ;)
Er is autoptie gedaan op de dieren waaruit bleek dat eigenlijk alle organen zo'n beetje aangetast waren, het waren net zombies eigenlijk, en bijzonder dat ze nog leefden. Op dat moment werd gedacht dat het Rana-virus was, maar dat was het uiteindelijk niet. Na enkele weken kwamen ze er achter dat het een vorm van Chlamydia was.

Nou ja.. Bij Chlamydia denk je niet direct aan zieke salamanders, ik tenminste niet. Het is ook een ziekte die wel vaak bij mens en dier voorkomt (hond, kat, parkiet- en papegaaiachtige) maar nog niet eerder beschreven is bij salamanders. Eeuwige roem, een unieke salamanderprestatie, Yes! maar goed, dus niet echt een prestatie waar je trots op bent.....

de corsica ben ik kwijt helaas. Om mijn garage ziektevrij te krijgen ben ik mijn dieren gaan behandelen met medicatie die mensen met chlamydia ook krijgen (best maf eigenlijk).
De volwasdieren konden hier redelijk goed mee omgaan, op mijn groepje kweichowensis na, zij lieten binnen 12 uur het leven.
Ook eigenlijk al mijn juvenielen van de verschillende soorten zijn allemaal omgekiept door de medicatie. Als ik niks had gedaan waren ze waarschijnlijk ook overleden, maar het was een erg rottige tijd.

Na deze behandelingen heb ik de bakken van alle dieren met symptomen ontsmet en alle inhoud weggegooid.

Hoe ik er aan kwam? geen idee! Het is gewoon een geval van domme pech geweest.

Nu is het een kwestie van wonden likken en opnieuw beginnen. Het heeft me een paar weken gekost voordat ik de schok te boven was, het was nogal een aanslag op mijn plezier in de hobby.

Maar goed, ik ben het te boven en met met frisse moed aan het nieuwe seizoen begonnen. Een bevriend lid gaat me helpen met de uitgevallen dieren, en van een ander lid heb ik enkele prachtige algira nakweekdieren gekregen (vragen wie heeft geen zin), dus ik ben weer op de goede weg.

Ik heb in de garage enkele dieren aquatiel gezet, dus ik hoop dat ik het binnenkort weer druk krijg en alle rottigheid snel vergeten ben.

A34

Erg naar voor je Rob. Hier word ik wel even stil van .. Sterkte! En succes met de re-opbouw van je hobby.

DannyS

Kolere.. dat is wel een enorme domper, zeg.. je bent toch niet ál je dieren grotendeels kwijtgeraakt?
Waren de andere dieren ook duidelijk ziek, of was het uit voorzorg?

robkeulers

Nee, ik ben kwijt enkele B. maxima, mijn stelzneri-padjes, italicus juvenielen, kweichowensis juvenilen en popei juvenielen. Daarbij de corsica en kweichowensis nieuwe vorm...

Klinkt heftig, maar ik heb nog steeds het een en ander zitten gelukkig..

Op het moment dat je verschijnselen ziet zijn de dieren al waarschijnlijk dermate aangetast dat behandeling weinig nut heeft. Daarom heb ik alles uit voorzorg behandeld.

DannyS

Het zijn ook altijd de in de hobby zeldzame dieren die onderuit gaan.. als of er een vloek op rust.

Je Laotriton en Neurergus sp. gaan nog goed?

robkeulers

kom maar kijken over een paar weken, dat gaat goed!

Steven DC

Erg rot voor je Rob! Al goed dat je weer op weg geholpen wordt door enkele vrienden van de vereniging.

Hopelijk heeft het onderzoek positieve gevolgen voor de toekomst en kan er over een tijd meer over gezegd worden. Het lijkt me alleszins een belangrijke factor, aangezien Chlamydia vrij vaak voorkomt bij mens en dier...

alphamale

Wat een domper zeg. Toen ik je garage mocht bewonderen zag het er allemaal zo perfect uit. Wat een pech! Gelukkig dat je actie hebt ondernomen en een hoop heb kunnen redden. Succes en tot over een paar weken.

robkeulers

Thanks voor de spontane reacties hier en via PB, da's hartverwamend!

Uit een oude mail van destijds heb ik enkele citaten gevist met de symptomen die ik toen zag..

De zaken die opvallen:

• Het zijn goed doorvoede dieren die in enkele weken tijd iets minder dik geworden lijken te zijn. Ze zijn echter zeker niet mager.

• De huid van de dieren ziet er prachtig glimmend uit. Alleen naar hun huid kijkend lijken de dieren absoluut niet ziek.

• De dode en zieke dieren hebben een opgezette bek met slijmerige afscheiding die daar uit komt. De opgezette bek lijkt een beetje op een verzopen juvenieltje van een willekeurige andere soort.

• De dieren liggen uitgeblust op de grond. door de poten gezakt, het lichaam plat uigezakt op de vloer. Als je ze aanraakt veren ze op en kunnen ze kortstondig een stukje lopen, hun loopje is wat wiebelig en doet me denken aan iemand die aangeschoten is.

• Er is geen nieuw dier of iets dergelijks geplaatst sinds het voorjaar en in de voeding is er ook niks veranderd.

• Het zijn uiteindelijk eigenlijk alleen landbewonende dieren geweest die ziek werden. Waarschijnlijk is het toeval, maar toch vermeldenswaardig.

StijnH

Klinkt vreemd dat zo'n ziekte in een keer opduikt in je collectie. Zeker rot voor je Rob, maar hopelijk ga je nu weer een mooie tijd met je dieren tegemoet.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

Rob weet je wel hoe de ziekte zich verspreid heeft? Misschien via de beluchting ondergronds?

MartinS

Ik lees dit net en ben er even stil van. Fijn om te lezen dat er mensen zijn die je weer op weg geholpen hebben. Vanuit mijn kant in ieder geval heel veel sterkte en ik hoop dat het plezier snel weer helemaal terug is.

Ik weet dat Chlamydia zich bij mens en dier zich bijna alleen kan verspreiden middels direct contact tussen slijmvliezen en niet via de lucht.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

robkeulers

Thanks voor alle feedback..

Chlamydia zal zich niet via de luchtfiltering verplaatsen, dan moest het namelijk tegen de wind in verplaatsen, onwaarschijnlijk...

Eigenlijk ligt het erg voor de HAND....... De hand van de verzorger om precies te zijn....

robkeulers

Citaat van: MartinS op januari 30, 2011, 08:11:34 PM
Ik weet dat Chlamydia zich bij mens en dier zich bijna alleen kan verspreiden middels direct contact tussen slijmvliezen en niet via de lucht.

Martin, ik wil je met het hand op mijn hart verzekeren dat ik met mijn slijmvliezen niet in de buurt  van mijn salamanders ben geweest ;).... Ik krijg hier toch allemaal rare beelden bij moet ik zeggen ;0 ;)

Ik denk (geen enkele wetenschappelijke onderbouwing) dat dit bij salamanders wat makkelijker verspreidt door hun doorlaatbare huid, maar dat is puur een hypothese.

Ik ben er in elk geval vrij zeker van dat ik de verspreider ben van de ziekte aangezien ik meestal een bepaalde volgorde aanhoud bij de verzorging van de bakken. De dieren die ik direct na de corsica's verzorgde werden dan ook ziek....

Mijn nieuwe tactiek, en die wil ik iedereen van harte aanraden, was je handen als je van de ene bak naar de andere gaat, ook al is dat voor je gevoel een enorm gedoe. Het kan de evt. verspreiding van ziektes voorkomen, dat zie je maar weer.

Overigens, mijn kweichowensis 'nieuwe vorm' heeft het loodje gelegd, niet mijn reguliere kweekgroep, hierover was ik niet geheel duidelijk in mijn eerste post. Daarvan heb ik nog 1 zwak beestje, maar dat komt er wel bovenop, de anderen zijn allemaal tiptop in orde.

Mijn bakken heb ik ontsmet d.m.v chloor... Ook heb ik ze enkele weken in de vrieskou laten staan. Of dat enig nut heeft, geen idee. Maar kwaad kan het nooit volgens mij.

Roy van Grunsven

Dat is goed balen. Maar het is goed dat er gedegen diagnostiek is gebruikt en dat je door snel in te grijpen veel dieren hebt kunnen redden.