Axolotls in buitenvijver

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

A34

Mijn opa heeft momenteel een lege vijver. Hij heeft zijn goudvissen van de zomer vergiftigd met round-up :D
Ik had hem gezegd dat hij misschien wat salamanders kon hebben. Ik ben laatst nog eens gaan kijken en heb eens met een stok in het water liggen vroeten. De vijver is iets meer dan 1 meter diep misschien wat weinig, maar wel met een dikke ik schat een 10 cm modder met rotzooi laag. De vijver is voor de rest goed verzorgd en helder met veel waterplanten. Ik was vanplan mijn opa en oma te gaan verassen van de lente. Ze zitten nu in Portugal om te overwinten.:) Maar de vraag is natuurlijk, Overleven ze de winter in deze vijver, wat denken jullie?

robkeulers

Een meter diepte moet voldoende zijn.
Maarre... als je opa zo kwistig is met roundup lijkt het me een gevaarlijk plan....  ;)

joost.v.wijk

Een vriend van me, heeft ze in het verleden ook in een vijver gehad. Mits de vijver niet dichtvriest, kunnen ze de winter prima overleven. Alleen bij hem dachten de reigers  een plaatselijke snackbar gevonden te hebben.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34

Citaat van: Rob Keulers op februari 02, 2011, 09:22:19 PM
Een meter diepte moet voldoende zijn.
Maarre... als je opa zo kwistig is met roundup lijkt het me een gevaarlijk plan....  ;)

Het ging hem om het onkruid wat door de boomschors om hoog kwam. Maar die nevel is al genoeg om vissen het loodje te laten leggen. Vooral als je de vissen erna meteen met drijvend voer gaat voeren :D. Hij zal voortaan wel oppassen, hoop ik.

A34

Citaat van: joost.v.wijk op februari 02, 2011, 09:23:36 PM
Een vriend van me, heeft ze in het verleden ook in een vijver gehad. Mits de vijver niet dichtvriest, kunnen ze de winter prima overleven. Alleen bij hem dachten de reigers  een plaatselijke snackbar gevonden te hebben.

Maar stel de vijver vriest dicht in de winter.. Ik neem aan dat axos net als vissen ook in een soort van rust fase komen. En de vijver bevat nog genoeg waterplanten voor zuurstof. Je zou zeggen dat ze dit dan ook moeten kunnen overleven, niet?

robkeulers

Nee.

Vijvers die dichtvriezen bevatten op een gegeven moment een te hoge concentratie moerasgas (door rotting bladeren) waardoor de dieren onder het ijs sterven.

Dit kun je voorkomen door te zorgen dat een gedeelte niet dichtvriest (luchtpomp of ijsvrijhouder). Riet of andere stengels die door het ijs groeien werken ook als uitwisselingsbron.

A34

Hey Rob, Klopt inderdaad wat je zegt.. Dit hadden we eens op school behandeld. Bedankt vaar de tips. Hier kan ik wel wat mee.

joep

zonder pomp/filter bevriest je vijver gauw tot de bodem dicht,
dit is mij vorig jaar overkomen

robkeulers

Bij vijvers van een meter is dat geen probleem.