Cynops orientalis, even voorstellen

Guido

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum, en zal me gelijk maar even voorstellen.
Ik ben Guido, woonachtig in een pittoresque dorpje in Zuid Limburg net onder Maastricht. Mijn liefde voor salamanders is ontstaan aan de rand van een poeletje in de tuin. Daar hebben we een flink aantal Triturus vulgaris zitten. De salamanders hebben zich daar volledig op natuurlijke wijze gesettled, zonder enige "human-help". Al langer had ik plannen om het aquarium nog eens van zolder te halen en daar een mooie salamanderbak van te maken. Vorige week is het er dan eindelijk van gekomen. Eerst maar eens wat informatie ingewonnen op internet, en zo ook dit forum ontdekt. Toen ben ik aan de slag gegaan met het aquarium. Ik heb ervoor gekozen om zowel een land- als een watergedeelte te maken omdat de Cynops orientalis dit toch wel prefereerd en deze salamander naast de Tylototriton verrucosus en shanjing toch mijn voorkeur had. Toevallig kwam ik tijdens de inrichting van de bak in een plaatselijke dierenwinkel een bakje met 4 Cynopsen tegen. Ze zagen er erg goed en gezond uit, maar omdat het waarschijnlijk wildvang was heb ik ze in eerste instantie laten staan in de winkel. Toen ben ik op zoek gegaan naar nakweek, maar heb deze niet kunnen vinden in de nabije omgeving. Uiteindelijk ben ik toen toch maar die 4 cynopsen gaan bevrijden van die veel te kleine bak in de dierenwinkel. Achteraf heb ik er eigenlijk een beetje spijt van, zeker omdat ik 2 dagen geleden zag dat er een echte salamanderliefhebber niet zo heel ver van mij woont, namelijk Rob Keulers.
Het gaat erg goed met de salamanders, ik heb ze nu ongeveer 4 dagen. 3 salamanders lopen lekker door de hele bak heen, en komen ook regelmatig in het water. 1 echter zit al 4 dagen op dezelfde plaats, en durft niet het water in. Heb hem al eens persoonlijk zwemles gegeven, maar zodra hij in het water komt wil hij zo snel mogelijk weer naar de kant op het droge. Ook heeft hij als enige nog niet gegeten. De andere 3 salamanders hebben al een regenworm verslonden en ook wat levende rode muggenlarven die ik vandaag voor ze gekocht heb.

Nu weet ik niet goed wat ik met de kleinste salamander aan moet... Denk dat ik hem gewoon maar met rust laat. Als hij honger heeft gaat hij vanzelf wel op zoek? Of zou ik hem apart moeten zetten in een kleiner bakje met wat rode muggenlarven erin? Graag advies in deze...

Hier wat foto's van de bak:

Coen Deurloo

Beste Guido,

Het ziet er naar uit dat je salamanders goed verzorgt, je ben goed geinformeerd en natuurlijk heb je een goede keuze gemaakt om je vragen hier te stellen. Over je wat rustigere salamander zou ik me voorlopig niet teveel zorgen maken, dit is bij C. orientalis vrij normaal. Lees ook eens het door mij vertaalde caresheet op deze pagina, daar staat ook meer over het gedrag van je salamanders.

Guido

Citaat van: Coen Deurloo op juni 26, 2007, 12:03:25 PM
Beste Guido,

Het ziet er naar uit dat je salamanders goed verzorgt, je ben goed geinformeerd en natuurlijk heb je een goede keuze gemaakt om je vragen hier te stellen. Over je wat rustigere salamander zou ik me voorlopig niet teveel zorgen maken, dit is bij C. orientalis vrij normaal. Lees ook eens het door mij vertaalde caresheet op deze pagina, daar staat ook meer over het gedrag van je salamanders.

Dankjewel Coen!

De door jou vertaalde sheet ken ik al zo ongeveer uit m'n kop haha  :D Bedankt voor je advies!

Qwertu

Leuk bakje. Het ziet er netjes uit.
Geef die kleine salamander maar even de tijd. Het kan zijn dat ie wat onder de leden heeft (niet eten, niet bewegen), maar voor hetzelfde geld heeft ie gewoon wat meer tijd nodig om te wennen.