Lissotriton italicus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Citaat van: Pamela op april 18, 2011, 05:37:12 PM
Citaat van: Coen Deurloo op april 18, 2011, 05:15:02 PM
Dat kan goed, dagelijks oogsten is geen overbodige maatregel bij L. italicus eitjes. Wat zijn hierin de ervaringen bij anderen eigenlijk? Ik loop het wel steeds te verkondigen, maar het kan goed dat het bij anderen wel meevalt...
Tja, wij halen ze er ook uit. Durf ze gewoon niet laten zitten. Bang dat ze worden opgevreten.

gr. Pam
Ik haal ze er ook uit, maar heb niet dagelijks te tijd om ze te zoeken. De eitjes zijn niet makkelijk te vinden... De eitjes die verdwijnen zijn ook eitjes die apart gezet zijn


Harry

De beste eitjes zijn die wat in de waterpest worden afgezet eens in de 3 dagen haal ik al het groen eruit en zet dat in de zon op de vensterbank. Door de zon ontwikkelen zich ook algen (geen draadalg) in de bakjes dat bevordelijk is voor de ontwikkeling van de eieren en larven van deze soort. De larven vallen van andere planten snel af halverwege de ontwikkeling. en je ziet er idd niets meer van terug. Ook strerrenkroos werkt goed als afzetmateriaal, en daar heb ik ruim voldoende van om elke keer te vervangen.

Vandaag ga ik de laatste lichting eieren eruit halen, want het vrouwtje zit al weer op het land. (Boven 23 graden)

Ik heb al een aantal italicushouders de caresheet van ad bouwman gemaild. Als er meer belangstellenden zijn laat het even horen.

we zijn nu met 6 man larven aan het opkweken, dus daar zal toch wel zeker wat van over blijven.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Ben benieuwd hoe het met de italicuskweek gaat bij de diverse houders. De eerste dieren zitten inmiddels  bij mij tegen de metamorfose aan en ik heb er inmiddels zo'n 120. Ze blijken uiteindelijk heel gemakkelijk te zijn en zijn nu toch al redelijk groot als ik zie hoe groot ze uiteindelijk zullen worden. Ik heb alles goed ontsnappingsvrij gemaakt voor deze kleine morphs en geef ze via drijfplantjes (amazonica) de gelegenheid het land op te gaan. De ouderdieren zijn uitgelegd en waren al weer helemaal in de landfase, maar zie, nu het weer kouder wordt, dat ze weer het water in gaan. Vandaar dat ik ze in een aquaterrarium blijf houden. Van de larven ga ik de helft aquatiel opkweken en de helft op het land. Ik heb ooit gemerkt, dat volledig aquatiel opgekweekte dieren bij mij in het verleden niet tot voortplanting te krijgen waren. ondanks volwassenheid. Maar of dat aan de wijze van opkweken lag weet ik niet
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

Da's een mooi aantal. Als de andere ook een leuke groep opkweken, lijkt het al een stuk beter te gaan met de italicus.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34

Harry ik wil je even een complument geven. Het is fijn dat ervarven kwekers uitgebreid alles bijhouden, hun eigen kennis delen en posten op het internet. Het wordt nog wat weinig gedaan. Je meld niet alleen wat goed gaat, maar vaak lees ik ook wat fout gaat, En daar leer je juist het meeste van. Je vermoedens zijn vaak mooie meedenk stof. Het is duidelijk in belang van goede kweeksuccesen en verspreiding van minder gehouden soorten. Goed bezig !!! Ik kijk nu al uit naar je kweekervaringen van onderandere Neurergus :)

andrizay

Ik wil ook Italicus in mijn verzameling :) ..

stijnzeger

De beste eitjes zijn die wat in de waterpest worden afgezet eens in de 3 dagen haal ik al het groen eruit en zet dat in de zon op de vensterbank. Door de zon ontwikkelen zich ook algen (geen draadalg) in de bakjes dat bevordelijk is voor de ontwikkeling van de eieren en larven van deze soort. De larven vallen van andere planten snel af halverwege de ontwikkeling. en je ziet er idd niets meer van terug. Ook strerrenkroos werkt goed als afzetmateriaal, en daar heb ik ruim voldoende van om elke keer te vervangen.

Ik heb wat eitjes gekocht uit Engeland en ze waren daar gelegd in javamos zag er goed uit, wellicht is dat goed materiaal voor Italicus om af te zetten, Heb er overigens nog ongeveer 8 over.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

DannyS

Ik heb nu 3 dieren die gemorphed zijn en 2 die nog lekker in het water zitten.
Wat kan ik ze het beste voeren op het droge? Ik heb niet het idee dat ze veel in het water zitten namelijk.
Gewoon muggenlarven op een papiertje?
Het zijn echt fantastisch kleine dieren. 1 muggenlarf lijkt wel een hele maaltijd :)

Oja, helemaal vergeten om ze te laten 'registreren' bij kweekgericht soortbeheer.. kan dat bij deze, Kenny?

naeff002

#68
Bij mij zaten ze eerst vooral op drijf plantjes, maar nadat ik er watervlooien in had gegooit gingen ze het water in. Toen ze op de drijfplantjes zaten gaf, en nog steeds, ik ze rode mug op een stukje vochtig papier.


Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus