Cynops Orientalis Jongen

Mexx

Hey ik wou net mijn salamanders eten geven maar ik zag opeens wat op de grond liggen, toen ik wat beter keek bleken het jongen te zijn, ik zie ook nog wat eieren op de bladeren liggen.
maar de vraag is nu wat moet ik doen dit is de eerste keer dat ik jongen in mn bak heb, ik weet wel dat ik ze in een kweekbak moeten maar hoe kan ik ze overplaatsen want ze zijn echt heel snel en kan ik gewoon de eieren met een pincet pakken of gaan ze dan kapot?
Ik ga morgen naar de winkel om z'n drijfbakje te kopen voor in het Aquarium.
Dus als jullie even willen zeggen wat ik moet doen zal ik dat zeer op prijs stellen =)

André

De eitjes kan je het beste met blaadjes en al in het drijfbakje doen. Zorg er goed voor dat de jongen en de ouders niet bij elkaar kunnen, de ouders zouden de jongen sowieso op eten. het drijfbakje mag dus ook niet van de bovenkant open zijn. De eitjes zijn niet hard, dus met een pincet op pakken gaat niet.

Als je de jongen niet te pakken kan krijgen is het waarschijnlijk te laat er voor, dan kan je je beter richten op de overige eitjes. Ik heb bij mij in de bak nog wat jongen te pakken gekregen toen ze tegen de ruit zaten, en dan met een klein glaasje.

Wat wel belangrijk is dat je voer hebt voor deze kleine beestjes, bijvoorbeeld door een artemia kweek op te zetten. Er zijn op dit forum genoeg topics waar dit uitgelegd wordt.

naeff002

die kleine larfjes moet je gewoon met een netje kunnen vangen
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

joost.v.wijk

Citaat van: naeff002 op februari 10, 2011, 01:26:08 AM

of zuigen met een stuk luchtslang.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34

Citaat van: joost.v.wijk op februari 10, 2011, 10:51:27 AM
Citaat van: naeff002 op februari 10, 2011, 01:26:08 AM

of zuigen met een stuk luchtslang.

Doe ik ook regelmatig. Ook bij mijn artemia kweekjes. Werkt goed !

Mexx

Ohh het is all gelukt, heb net een kweekbakje gekocht met water gevuld en in het aquarium gezet ik heb nu iets van 15 jonge met het netje gevange en iets van 10 eieren het blad afgeknipt en met blad en al in het bakje gezet..alleen nu gebeurd iets echt raars wat van de oudere salamanders verdwijnen, komt dit door kannibalisme ofzoiets? en hoe kan ik dit verkomen?

naeff002

ik zou je bak controleren op kiertjes en gaatjes waar de ouder dieren uit zouden kunnen ontsnappen
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Mexx

Ja dat heb ik ook all gedaan waar ik al beetje denk waar ze doorheen konde komen heb ik dicht gepropt met wat filter materiaal.