Gezwinde start salamandertrek (kopie bericht natuurbericht.nl)

robkeulers

Bericht uitgegeven door natuurbericht.nl (klikkerdeklik!)

Gezwinde start salamandertrek
Bericht uitgegeven door Stichting RAVON op woensdag 9 februari 2011

De salamanders zijn er weer vroeg bij dit jaar. Op diverse plaatsen in ons land trekken momenteel al tientallen kamsalamanders en kleine watersalamanders van hun winterverblijven naar hun voortplantingswateren. Terwijl de padden en bruine kikkers nog in winterslaap zijn, gaan de salamanders al volop aan de wandel. Ze doen dat, vanwege de lage temperaturen, nog wel op een relaxed tempo. Dit maakt het oversteken van wegen tot een hachelijke onderneming.

De voorjaarstrek van watersalamanders vindt vooral in februari plaats; vaak al weken voor de paddentrek. De meeste salamanders trekken 's nachts, bij voorkeur onder vochtige weersomstandigheden en een temperatuur van rond de 5 °C. De mannetjes gaan het eerst; enkele dagen of weken later volgen de vrouwtjes. Omdat de salamanders al zo vroeg trekken, worden ze op veel locaties vaak gemist. Hierdoor wordt onterecht aangenomen dat er op deze locaties geen salamanders trekken.

Kamsalamander trekt over de weg naar voortplantingswater (foto: Jelger Herder, Digital Nature)

Op een van de Friese overzetplaatsen, waar in het voorjaar massaal amfibieën verkeerswegen overtrekken, hebben locale vrijwilligers eind januari de eerste schermen met vangemmers langs de kant van de weg geplaatst. Zij troffen toen al tientallen doodgereden kamsalamanders aan. Het plaatsen van schermen en emmers is de meest gebruikte methode om amfibieën te helpen met oversteken. De dieren die de weg over willen, lopen tegen de schermen aan en vallen in de emmers die op diverse plekken langs de schermen zijn ingegraven. Vrijwilligers controleren de emmers dagelijks en soms wel twee keer per dag. Zij verzamelen de amfibieën en laten hen aan de andere kant van de weg weer los.

Dankzij de geplaatste schermen zijn afgelopen weekend op deze locatie al tientallen kamsalamanders en kleine watersalamanders veilig naar de overkant gebracht.
Het verloop van de amfibieëntrek is dagelijks te volgen op www.padden.nu.
Op deze site worden de resultaten van ruim zestig oversteekplaatsen in geheel Nederland gebundeld.

Kijk nu live naar amfibieën in een tuinvijver op www.kikkercam.nl!

Tekst: Raymond Creemers en Kris Joosten, RAVON
Foto: Jelger Herder, Digital Nature

alphamale

DannyS

Even een schopje omhoog.. de kikkercam staat nu ingezoomd op een hoopje kikkerdril. Hier zie je regelmatig salamanders tussen zwemmen en er van snoepen. Ik heb in een uur tijd al de vulgaris en alpestris (baltsen!) langs zien komen.

Coen Deurloo

DannyS

inderdaad prachtig :D
Jammer dat we de stream niet kunnen integreren ofzo :(

StijnH

De salamanders weten wel raad zeg met dat kikkerdril!:) Geweldig!  :D
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

A34

Heel wat leven daar. Ik zag zojuist een klein kikker mannetje een flink vrouwtje bespringen. De camera man is nu druk bezig om alles goed in beeld te brengen.  :D

A34

Zojuist weer wat opmerkelijks waargenomen.. Een worm dat algen uit het water probeerd te vissen.
Misschien ook een goede voeding voor onze wormenkweekjes?

A34

Zoals eerder vermeld was er laatst een opmerkelijke activiteit rondom de vijver. Het filmpje is op de site geplaatst. Wie weet waar de worm mee bezig was mag het zeggen!!!

http://www.kikkercam.nl/Home/TabId/829/VideoId/80/worm-Verbouwt-Vijver.aspx

Coen Deurloo

Gezien de kracht waarmee het gebeurd...lijkt het me waarschijnlijker dat de worm door iets anders omhoog getild werd? De worm wordt bijvoorbeeld door een ander dier opgegeten en wil wegkruipen in de algen...hij wordt omhoog getrokken en neemt een hoop algen mee omdat hij zich 'schrap' zet. Pure speculatie en zonder meer visuele details moeilijk om op te lossen. :)

A34

Dat denk ik niet Coen. Vanaf 4.03 zie je goed dat de worm zelf samentrekt.. Een worm is een en al spier. Dat merk je ook redelijk goed wanneer je een worm de grond probeerd uit te trekken. Daarbij is het dier redelijk zichtbaar op zoek naar het wier.

robkeulers

Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat het nep was, dit heb ik nog nooit gezien!

Coen Deurloo

Citaat van: Jeroen op april 04, 2011, 05:23:10 PM
Dat denk ik niet Coen. Vanaf 4.03 zie je goed dat de worm zelf samentrekt.. Een worm is een en al spier. Dat merk je ook redelijk goed wanneer je een worm de grond probeerd uit te trekken. Daarbij is het dier redelijk zichtbaar op zoek naar het wier.

Heb je wel eens een worm uit de grond proberen te halen terwijl hij er al voor een te groot deel inzat? dan trekt de worm zich ook samen en voorkomt op die manier dat hij eruit getrokken wordt. Op het filmpje zie je naar mijn idee precies hetzelfde gedrag. Het kan natuurlijk dat we hier een unieke, nieuwe gedragsvorm zien van de worm, maar ik neig zelf vaker naar de wat meer logische (saaie...) verklaringen. ;)

DannyS

Als ik zelf een worm uit een gat wil trekken zegt 'ie PATS en heb ik 2 wormen..