Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



licht

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pammie

Ik weet dat axos niet van veel licht houden, maar in mijn aquarium zitten standaard 2 lampen 1 witte(vind ik vrij vel) en een gele...moet ik die witte vervangen voor een zachtere??? Vind het zonder licht namelijk wel erg donker in mijn bak

joost.v.wijk

Je kan misschien 1 lamp eruit draaien. Ik neem aan dat het om tl gaat, dan kan een 'zachtere' (minder wattage) niet, omdat ze korter zijn.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Pammie

nee dat gaat dus niet als ik de witte eruit haal doet de andere tl het ook niet meer, Ik zal her aquariumhuis even bellen of zij iets weten

Pammie

Probleem opgelost het aquaruimhuis verkoopt een tl warm lite...net als de gele die erin zit..veel zachter dan die daylite  (witte)  Ga hem gewoon ophalen en kijken hoe het lijkt

André

Denk er wel aan dat je planten het licht nodig hebben om te groeien, en om zuurstof om te zetten. Ik denk dat deze daylight TL daarvoor bedoeld was. Maar misschien is het met twee gele lampen ook goed genoeg.

Pammie

Dank je Andre, Ik weet het, ben gewoon bang dat die witte te vel is voor de axos, en als ik de witte eruit zou draaien zoals Joost zei dan ben ik dat ook kwijt. Wie heeft er  zo'n velle witte day lite tl in zijn axo bak??

DannyS

Ik had in mijn axo bak ook te veel licht en de TL lampen zaten net zo aan elkaar geschakeld als bij jou.
Met wat 'geklooi' met de electriek heb ik er 1 lamp uit kunnen halen. De axo's werden toen veel actiever.

Als er gewoon zonlicht in de bak kan komen zal ik me niet ál te veel zorgen maken over de plantengroei.
Het hangt er natuurlijk wel van af wat voor soort planten je hebt, maar bij mij groeit de waterpest als kool in een onverlichte bak.

joost.v.wijk

Je kan eventueel ook nog kiezen voor drijfplanten. Dat dempt het licht in de bak ook wat.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Bij ons hebben ze geen last van het licht, maar wij hebben maar een beperkt aantal uren het licht aan.

Pammie

ja ik zat al te denken aan drijfplanten en om er een schakelaar aan vast te maken , zodat ze niet meer dan 8 uur krijgen

joost.v.wijk

een tijdklok is zeker aan te bevelen. Zo hou je ook een vast ritme aan voor de dieren (en de planten).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Pammie

yep...weet ik alles van...mijn vriend heeft een 2 meter tropisch aquarium...lol...ik ga het gewoon proberen met de gele en witte tl and de tijdklok+ drijfplanten..mochten de axo's getressed worden kan ik altijd nog een andere zachte tl halen