Axolotl met blauwe plek en vreemd gedrag.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kimberly

Hallo mensen van het salamander.nl forum!
Vandaag heb ik besloten om mij aan te melden, ik zit namelijk met een probleem en zag dat er op dit forum veel mensen zijn met axolotls!

Mijn naam is Kimberly, 23 jaar uit Middelburg.
Sinds een maand of 8 heb ik 2 axolotls in een 80x35x40 bak.
Dit is altijd prima gegaan! Totdat Appa ineens een dikke bult op zijn kaak kreeg en een blauwe plek.
Het ging alleen nog steeds goed met hem, ik heb me er eerst druk over gemaakt, maar het bleef allemaal goed.

Nu wilde ik graag een zandbodem in de bak. Zelf had ik ze in de bak zonder bodem, maar omdat ik dat een beetje eng vond met de stenen die erin liggen heb ik een bodem aangeschaft. Hierbij kocht ik ook een nieuwe eheim pomp 2211. Axo's apart gezet in bakjes en de hele bak omgegooid en alles weer terug gezet.

Sinds deze omschakeling vertonen beiden vreemd gedrag..
Vooral Appa, hangt een beetje rond in de bak met zijn bek een beetje open en zit steeds te "flapperen" met zijn kieuwen. Nu deed hij dit wel vaker, maar nu doet hij het constant en ook Momo hangt vaak zo apathisch in de bak te hangen (niet helemaal boven aan de waterspiegel trouwens) en flapperd ook met zijn kieuwen. Eten doen ze nog wel, maar alleen uit mijn hand en soms lijken ze het niet op te eten maar alleen in de bek te houden. De restjes blijven op de grond liggen. Die werden altijd opgegeten voorheen!

Heeft iemand misschien ervaring hiermee? Ook de bak omgegooid waardoor de axo's vreemd gedrag vertoonden? Ook ben ik nu nog steeds een beetje ongerust over die plek.. Hierbij dus wat foto's en een foto van de bak voordat ik de bodem erin heb gedaan.













A34

Blauwe plek is meer een blauwe bult niet? Geen idee wat dat is. Maar dat flappere van de kieuwen zal waarscheinlijk komen door een te sterke uitstroom van het water door je nieuwe pomp. En misschien omdat je het aquarium niet een tijdje hebt laten inlopen voordat je je beesten er weer in stopte? Als dit allemaal niet helpt zou ik eens de ph waarde controleren.

Kimberly

#2
Het is een bult met een blauwe plek, niet een volledig blauwe bult.

Hij draaide altijd prima, maar ik ben bang dat ik te weinig van het oude water terug heb gedaan.. :(
Daarna heb ik ongeveer een halve dag gewacht voordat de axo's teruggingen.. Ik kon het niet zo over mijn hart krijgen om ze de hele tijd in die bakjes te laten wachten.
De ph waarde is aan de lage kant, gisteren ongeveer rond de 5,5/6.

En heeft iemand een idee hoe ik de stroming van de eheim pomp minder kan maken? Ik wil het niet al teveel forceren zodat dan straks de pomp kapot gaat.

A34

#3
De pomp niet in de lengte laten uitstromen maar in de breedte of laten uitstromen tegen het glas. Gewoon een beetje puzzelen. Of je legt er een steen voor. Ik weet niet welk type eheim het is maar je hebt er met kraantjes. Hiermee kun je dit alles perfect regelen.

Ph is nog iets aan de lagere kant. Ze moeten soieso altijd even wennen aan het nieuwe water.

Kimberly

Pomp uitstroom zit in de breedte en dan inderdaad al tegen het glas. Anders zie je de plantjes door de hele bak waaien. Ik heb de 2211 en die heeft helaas geen kraantjes.

joost.v.wijk

Citaat van: Jeroen op februari 23, 2011, 04:18:06 PM
Maar dat flappere van de kieuwen zal waarscheinlijk komen door een te sterke uitstroom van het water door je nieuwe pomp. En misschien omdat je het aquarium niet een tijdje hebt laten inlopen voordat je je beesten er weer in stopte? Als dit allemaal niet helpt zou ik eens de ph waarde controleren.

Het wapperen van de kieuwen is volkomen normaal, dit doen alle axo's. Dit is om zuurstof uit het water op te nemen, en door het wapperen 'verversen' ze als het ware het water rondom hun kieuwen.

Als er vers leidingwater is gebruikt, is de ph zo goed als neutraal (rond de 7), en dat is prima. Daar kan het niet aan liggen, en ook niet aan vers leidingwater trouwens.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kimberly

Ok, dank jullie wel, ik ga het gewoon even aankijken dan!

Dat wapperen zie ik inderdaad vaker overdag. En 's avonds gaat Appa altijd relaxed baantjes zwemmen (Momo doet dit niet trouwens). Maar nu zit Appa al bijna 2 dagen constant een beetje te zitten en constant te wapperen met die kieuwen. Ik ben steeds blij als ik hem eens op een andere plek zie zitten of als hij even naar de oppervlakte zwemt.

joost.v.wijk

Hoe komt de ph waarde zo laag? 5.5-6 is erg zuur, dit krijg je alleen zo laag als je turf of kienhout in het water hebt, en dat zie ik niet terug in de bak.

En hoe groot zijn de kleinere stenen in de bak? Als de axo's dit in de bek kunnen krijgen (wat mss gebeurd is) kan dat inwendig letsel veroorzaken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kimberly

Geen turf en kienhout inderdaad. Kan het door het zand komen?
Anders heb ik misschien het stripje niet zo goed afgelezen. Zo nauwkeurig zijn die tenslotte niet.

Die kleine stenen zijn best groot :P Maar op dit moment heb ik alleen die flagstones erin liggen en 2 grote stenen. De rest is er uit omdat er nu muggenlarven tussen gaan liggen en dat lastig schoonmaken is.

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

5,5-6 is wel zeer laag.
Zand zou eerder het omgekeerde moeten geven een hogere pH bv 8,5 zoals bij mij het geval was, is niet gemakkelijk om dat naar beneden te krijgen.
Ik weet niet of axolotls enige eisen stellen qua pH waarden. De mijne zitten op leidingwater.
Ik zou ook die grote keien wegdoen, en de bodem volledig bedekken met zand zodat ze wat meer plaats hebben om rond te kruipen.
Die blauwe bult zou ik niet weten wat dat is. Ik zou dat afwachten, misschien gaat het vanzelf weg, axolotls kunnen wel tegen een stootje. Maar stroming verdragen ze inderdaad niet zo goed.

Kimberly

Ik heb nu een complete bodem met zand en dan een behuizing gemaakt van flagstones.
Daarnaast staan er wat planten in die niet veel eisen stellen aan licht.
Het ziet er dus behoorlijk anders uit sinds de verbouwing ;)

Ik heb ze nu net gevoerd en daarbij de pomp eens uit gezet.
Nu kwam Appa langzaam aan in beweging en ging weer als vanouds de vloer leegslurpen!
Ik heb het idee dat hij de de aanzuiging vervelend vind... Ben nu aan het bedenken hoe ik deze minder hard zou kunnen maken voor ze. De andere axo doet het sowieso al stukken beter ;)

Salasander

Uitstroombuisjes gebruiken en die naar het oppervlak richten. Zo doe ik het ook, al 5 jaar.

Kimberly

Maar ik bedoel juist de instroom. Er zit nu zo'n filterkorf overheen, maar op de bodem staat dus veel zuigkracht. De axolotls hangen daarom ook veel in de hoek van deze instroombuis.

sannie

#14
het enige wat ik me snel kan bedenken is een filterwand ervoor zetten. (ben ff die naam kwijt...)
maar denk dat er wel een ander op komt hoe dit heet uiteindelijk.
naar het schijnt om er een filterwand voor te maken dat zowel in als uitstroom gedempt word in je bak.
weet natuurlijk niet of je bak groot genoeg is ervoor en of je hier de tijd/capaciteiten voor hebt om het te doen.en ik ga brainstormen hoe dat ook alweer heette anders kan ik blijven typen maar daar heb je nog niks aan dan....

edit: de hamburger mattenfilter heette het volgens mij! (en ja denken hierover deed pijn...)