Axolotl met blauwe plek en vreemd gedrag.

DannyS

Die bult kan vanalles zijn, dat is moeilijk vast te stellen. Zolang de axo blijft eten kan hij er wel een tijd tegen. Hou het een tijdje in de gaten, zou ik zeggen.

Dat ze bij de aanzuigbuis van de filter zitten snap ik volkomen. Bij zo'n buis stroomt het water, waardoor ze meer vers water, dus zuurtstof, langs hun kieuwen krijgen, dus hoeven ze niet te zwemmen of hun kieuwen te bewegen. Als je dit niet wilt, kan je er een steen voor zetten, zodat de dieren er niet meer bij kunnen.

Het bewegen van die kieuwen is, wat Joost al aangaf, heel normaal. Waarom zou je moeite doen om te zwemmen/lopen als je je kieuwen kan bewegen voor verse zuurstof?

A34

Wat Kimberley bedoeld is extreem veel wapperen van de kieuwen. Ik heb dit ook eens gehad. Het is natuurlijk je eigen keus om je axos meteen in een net compleet ververste aquarium zetten. Het water zal dan misschien nog niet genoeg zuurstof bevatten. Of misscchien nog teveel kalk in het water? Maar dit is niks om je druk over te maken. Gaat vanzelf weg. Die blauwe bult vraagt om meer aandacht.

Kimberly

@Sannie: Die hamburger filtermat heb ik eens opgezocht op google. Dit is inderdaad wel een oplossing, maar wat een lelijk ding zeg! En het neemt wel veel ruimte in beslag voor een externe filter (had ik net zo goed een interne kunnen houden :P) Maar wat de stroming betreft gaat het nu al beter. Beetje barricaderen en dan komt het wel goed zo te zien. Ze zijn al actiever!

De bult blijft inderdaad een raadsel.. Appa heeft Momo zijn poot er een maand geleden afgebeten, het ziet er net uit of hij een knal terug heeft gekregen!

sannie

dat filter ziet er idd niet uit! ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt XD
kan het misschien niet zo zijn dat ie er goed gebeten is? klinkt stom maar ze bijten wel met een zuigkracht wat op een zuigzoen kan gaan lijken... (klinkt stom ik weet t... )
dan is het de vraag of het erger wordt of afneemt in de afgelopen dagen of dat het miss een infectie nog als goed kan zijn.
Aangezien het onder zijn/haar kin ook wat opgezet lijkt of hoort dit zo bij jouw axolotl?

Kimberly

Nee dat hoort inderdaad niet. Maar de bult lijkt nu wel minder dik, maar de blauwe plek blijft!

Ik heb inderdaad ook gedacht aan de zuigkracht, dat het een bijtwond kan zijn.
Nix geks aan hoor wat je zegt! XD

Kimberly

Gisteren zag ik dat de bult en de blauwe plek helemaal verdwenen zijn!
Beiden maken het ook goed.. hoewel, Appa heeft 1,5 kieuw van Momo d'r afgebeten :( *zucht*

sannie

goed om te horen dat de bult en de plek weg zijn!
jammer dat ze mekaar ff niet lief vinden en er weer nieuwe kieuwen moeten groeien....
mijn dames kunnen het soms ook niet met mekaar vinden maar gelukkig is het zover nog niet gekomen dat er ledematen of kieuwen missen.

Steven DC

Citaat van: sannie op februari 25, 2011, 07:07:58 AM
klinkt stom maar ze bijten wel met een zuigkracht wat op een zuigzoen kan gaan lijken...

Bijten Axo's met een zuigkracht?? Nooit van gehoord Sanne... Waarom zuigen ze dan tijdens het bijten???

Kimberly

Citaat van: sannie op maart 09, 2011, 06:17:36 PM
goed om te horen dat de bult en de plek weg zijn!
jammer dat ze mekaar ff niet lief vinden en er weer nieuwe kieuwen moeten groeien....
mijn dames kunnen het soms ook niet met mekaar vinden maar gelukkig is het zover nog niet gekomen dat er ledematen of kieuwen missen.

Bij mij wel helaas :( Momo heeft ook nog een stompje als voorpoot.. En dat terwijl ik best veel verstop plekken heb gemaakt! Ik zou het niet anders weten. Soms is Appa echt heel vervelend! Ik zit het dan zo eens aan te kijken, en je ziet dan, Appa gaat gericht op zoek naar Momo en zit de hele tijd achter haar (denk ik) aan. En hap! Dan zie je echt zo'n zoekend smoeltje tussen de stenen en plantjes door gaan.. Hij lijkt het dus gewoon bewust te doen. Misschien een mannetje vrouwtje ding? Wel een vervelende manier dan..

Flux

Citaat van: Steven De Craene op maart 09, 2011, 06:33:06 PM
Citaat van: sannie op februari 25, 2011, 07:07:58 AM
klinkt stom maar ze bijten wel met een zuigkracht wat op een zuigzoen kan gaan lijken...

Bijten Axo's met een zuigkracht?? Nooit van gehoord Sanne... Waarom zuigen ze dan tijdens het bijten???

De axolotl creëert een onderdruk in zijn mondholte, zodra hij zijn mond opendoet en een hap maakt wordt het eten als het waren naar binnen gezogen. Dit is een aanpassing die je wel vaker ziet in het dierenrijk, vooral bij bijvoorbeeld vissen die op deze manier een waterstroom maken langs de kieuwen. Ook is eten onder water natuurlijk een stuk lastiger dan op het land vanwege de hogere viscositeit van water ten opzichte van lucht.

Edit: Wij mensen sluiten ook onze neusholte af bij het slikken, hierdoor ontstaat ook een onderdruk.

Steven DC

Citaat van: Lennart van de P. op maart 10, 2011, 11:36:33 AM

De axolotl creëert een onderdruk in zijn mondholte, zodra hij zijn mond opendoet en een hap maakt wordt het eten als het waren naar binnen gezogen.

Uiteraard, dat gebeurt zowat bij elke salamander. Maar om een zuigvlek te verkrijgen zou de mond vacuüm gezogen moeten worden op de huid van de andere. Voor zover ik weet is dit niet het geval bij axolotls of eender welke salamandersoort...

Flux

Hmmm, misschien dat de bloedvaten wel zo dicht aan de oppervlakte liggen dat de onderdruk en de bijt kracht bij elkaar voldoende zijn om een blauwe plek te maken. Mijn leucistic axolotl had ook een keer een wat rare plek nadat hij samen met een andere axo tegelijk op het voer inhapte.

sannie

de mond van de axo kan ook nog is ver genoeg open en de grootte van zijn hoofd kan erin.
de plek was aan de zijkant van het hoofd van de axolotl. als het bekkie goed om de zijkant zat en dit afsloot is er een kans dat er vacuum gezogen kan worden dus ja er is wel degelijk kans op. het is gering maar mogelijk.
het belangrijkste is dat het weg is (of weg trekt) en als appa zo vervelend blijft is er misschien geen andere oplossing dan ze apart te gaan zetten.
ik weet niet of ze veel in grootte verschillen en hoe groot ze uberhaupt zijn?
en of je het met wat extra voeren kan verhelpen?

MartinS

Citaat van: Lennart van de P. op maart 10, 2011, 05:16:50 PM
Hmmm, misschien dat de bloedvaten wel zo dicht aan de oppervlakte liggen dat de onderdruk en de bijt kracht bij elkaar voldoende zijn om een blauwe plek te maken. Mijn leucistic axolotl had ook een keer een wat rare plek nadat hij samen met een andere axo tegelijk op het voer inhapte.

Ja een bloeduistorting kan ik me voorstellen, lijkt me sterk dat die met onderdruk te maken heeft. Je moet namelijk nogal hard zuigen wil je een zuigvlek bewerkstelligen hoor  :P
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom