Wanneer stopt mijn axo eindelijk is met eitjes leggen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Flux

Hallo,

Op dit moment is mijn vrouwtjes axo voor de 4de keer eieren aan het leggen. De eerste keer was ongeveer 3 weken voor kerst. Ik heb niet precies geteld hoeveel het er toen waren. Omdat ik met de kerst niet thuis was zijn van de eerste lading alle larven overleden. De tweede lading was meer succesvol, daarvan zijn nu nog ongeveer 50-60 larven in leven, waarvan de eerste al voorpootjes beginnen te krijgen. De derde lading waren er een stukje minder ongeveer 20-30 eitjes. Op dit moment liggen er al ongeveer 150 eieren in de bak.
Ik had gehoord dat axo's ongeveer 3 keer per jaar eitjes konden leggen, als die van mij zo doorgaat wordt dat dus een stuk meer. Mijn vraag is, wat doe ik hieraan? Ik heb eigenlijk geen ruimte om het vrouwtje apart te zetten. Ze zit bij twee mannetjes in, beetje onhandig maar ik kon niet zien welk geslacht ze waren toen ze jong waren. Ik vind het echt enorm zielig voor het beest dat ze continu al die energie kwijt is aan het leggen van eieren. Ze pas een klein jaar oud dus eigenlijk ook nog best jong.

joost.v.wijk

De eieren worden wel weer opgegeten als je ze niet verwijdert uit de ouderdierenbak. Als je iets aan het leggen wilt doen, zou ik de temperatuur veranderen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Flux

Naja ik kijk nog wel even wat ik met de eitjes ga doen, maar hoe moet ik de temperatuur veranderen? Ik had gehoord dat als je de temperatuur verlaagd je juist het eileggen induceert. Mijn bak zit op 19-20 graden en alleen in de zomer wordt het warmer.

joost.v.wijk

Ik zou juist proberen om de temperatuur naar 10-15 °C te brengen. Een verlaging van de temp. stimuleert eileg alleen wanneer het daarna weer wat warmer wordt. Als ze costant koel gehouden worden houdt de eileg op den duur echt wel op, en heb je alleen eieren wanner je voorjaars en zomers een hogere temperatuur hebt. Zo boots je de seizoenen meer na. Met name axo's, maar ook bijv. Cynops orientalis leggen vaak constant door bij een constante (kamer)temperatuur.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Flux

Hmmm, dit is misschien wel een goede oplossing maar niet echt reëel. Ik woon in een studentencomplex en mijn verwarming staat constant uit. Door de restwarmte van de buizen die door mijn kamer lopen is het hier toch altijd 19-20 graden. Dus ik heb geen idee hoe ik de boel koel moet houden. Van de zomer heb ik gekoeld met 1.5 liter flessen uit de diepvries, maar ik heb op het moment geen ruimte voor een lading flessen.

Is het misschien een oplossing om een schot te maken in mijn aquarium en het vrouwtje van de mannetjes te scheiden? Of blijft het vrouwtje dan gewoon onbevruchte eitjes doorleggen?

joost.v.wijk

Een schot zou wellicht kunnen helpen.
En om de temp. naar beneden te krijgen, is een raam open zetten voldoende (met deze temp. buiten...)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Flux

Ok, ik denk dat ik dan voor het schot ga. Ik slaap/leef namelijk zelf ook nog op de kamer. En ik heb een landschildpad die anders een longontsteking krijgt :P

A34

Wat een gedoe Lennart. Waarom zou je dat doen? Gratis voer is toch alleen maar mooi meegenomen?

joost.v.wijk

Citaat van: Jeroen op februari 24, 2011, 07:13:00 PM
Wat een gedoe Lennart. Waarom zou je dat doen? Gratis voer is toch alleen maar mooi meegenomen?

Ik denk dat het hem er meer om gaat dat z'n axo vrouwtje, door constant door te leggen, steeds meer verzwakt... dat haalt ze echt niet in door haar eigen eieren op te eten...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Flux

Citaat van: joost.v.wijk op februari 24, 2011, 08:38:02 PM
Citaat van: Jeroen op februari 24, 2011, 07:13:00 PM
Wat een gedoe Lennart. Waarom zou je dat doen? Gratis voer is toch alleen maar mooi meegenomen?

Ik denk dat het hem er meer om gaat dat z'n axo vrouwtje, door constant door te leggen, steeds meer verzwakt... dat haalt ze echt niet in door haar eigen eieren op te eten...

Inderdaad, voor bijna alle beesten geldt dat de voortplanting enorm veel energie kost ook al zouden ze hun eigen kroost iedere keer opeten.

A34

#10
Maar het is natuurlijk niet voor niks dat een axo die vaak legt wel veel minder legt. Ik heb hier ook een stevige dame rondzwemmen die telkens in de ronte gooit met eieren. Gister weer een kleine lading trouwens. Het zijn dan vaak wel kleine beetjes. Ik denk wanneer je dier groot genoeg is en goed stevig en gezond houd, dat je hier vrij weinig problemen mee moet krijgen. Maar na aanleiding van jullie posts zie ik wel in dat ik mijn kleine Albino wel een beetje in de gaten moet gaan houden. Het dier is 1 jaar oud en nog lang niet zo gebouwd als het wildkleur vrouwtje.
Edit: Wat trouwens ook weer op springen staat zie ik nu net..