Ranavirose vastgesteld in Poel in Drenthe

robkeulers

"geleend" van nu.nl (klikkerdeklik!)

Nederlandse kikkers geveld door virus
Uitgegeven: 28 februari 2011 10:45
Laatst gewijzigd: 28 februari 2011 10:45

UTRECHT - Meer dan duizend wilde kikkers in één vennetje in Drenthe zijn afgelopen jaar overleden aan een Ranavirusinfectie. De kans is groot dat het virus ook elders heeft toegeslagen, zo heeft een woordvoerster van Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland (RAVON) maandag laten weten.

© Chris HeijmansDe komende maanden wil RAVON onderzoeken of er nog ergens anders in Nederland een massale kikkersterfte is geweest.

Het is de eerste keer dat dit voor amfibieën gevaarlijke virus bij wilde kikkers is vastgesteld, zo hebben wetenschappers van het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) van de Universiteit Utrecht ontdekt.

Ranavirusinfecties kunnen massale sterfte veroorzaken bij amfibieën, reptielen en vissen. Het virus is niet schadelijk voor mensen.
--------------------------

joost.v.wijk

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Die link stond nog niet op de site toen ik dit bericht plaatste net. Mooi dat hij er nu wel staat.

Overigens, Marja Kik is dus geen reguliere dierenarts zoals in 'de ballonsalamander-topic' te lezen is. In jouw link blijkt dat ze wel degelijk thuis is in de amfibiën.

joost.v.wijk

Citaat van: Rob Keulers op februari 28, 2011, 10:20:10 AM
Overigens, Marja Kik is dus geen reguliere dierenarts zoals in 'de ballonsalamander-topic' te lezen is. In jouw link blijkt dat ze wel degelijk thuis is in de amfibiën.

Ik heb ook nooit beweerd dat Kik een reguliere dierenarts is. De kundigheid die zij heeft met reptielen (en die heeft ze), is met amfibieën nog lang niet geëvenaard. Zoals eigenlijk geen enkele dierenarts dit heeft. Veel amfibieënziektes zijn nog onbekend, en een geneeswijze staat nog steeds wat in de kinderschoenen (medicijnen zijn soms net zo schadelijk als de ziekte zelf). Dat ze amfibieën behandelt, is natuurlijk al heel wat, maar genezen is uiteindelijk in de meeste gevallen niet aan de orde. Dit is natuurlijk jammer, maar op deze manier wordt er wel van geleerd, en zal de toekomst positievere resultaten hebben. Dus zeker geen verkeerd woord over Marja Kik, we mogen allang blij wezen dat er zulke dierenartsen zijn.

H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Inderdaad!

Ik kan je beeld trouwens alleen maar bevestigen, degene die me hielp bij de chlamydia-affaire zei dat waarschijnlijk minder dan 50% van de salamanderziekten überhaupt bekend is bij de wetenschap. Laat staan dat ze weten hoe het dan te genezen is.

Ranavirose, da's een ellende trouwens!

robkeulers

gezien op www.hoogeveen.nu

Massale kikkersterfte in ven Dwingelderveld
maandag 28 februari 12:03
RUINEN - Een zeer agressief virus heeft september vorig jaar meer dan duizend kikkers gedood in een ven bij Bezoekerscentrum Dwingelderveld. Direct werd besloten tot een onderzoek, dat is uitgevoerd door wetenschappers van het Dutch Wildlife Health Centre van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Inmiddels is bekend dat de kikkers zijn getroffen door de ranavirusinfectie, die voor het eerst in Nederland is aangetroffen.
De uitkomst van het onderzoek wordt door boswachter André Donker uitermate zorgwekkend genoemd. ,, Het virus sluimert beneden de 12 graden Celsius, wanneer het warmer wordt kan het tot uitbarsting komen. In het Dwingelderveld leven veel dieren die op de Rode Lijst staan. Aangezien amfibieën trekken en als voedsel dienen voor veel andere dieren is het afwachten wat de effecten zullen zijn. Ik ben dan ook heel nieuwsgierig hoe het zal gaan, waarbij de zorg overheerst. Je kunt er niets aan doen: je staat erbij en kijkt ernaar. ''
Ranavirusinfecties kunnen voorkomen bij amfibieën, reptielen en vissen en kunnen massale sterfte veroorzaken. Het virus is niet schadelijk voor mensen. Ranavirussen verspreiden zich gemakkelijk. Daardoor vormen ze een groot risico voor zeldzame en beschermde soorten in de natuur. Omdat er in Nederland niet systematisch naar gezocht is, is het onduidelijk hoe lang ranavirussen zich al in Nederland bevinden, en waar ze mogelijk nog verder te vinden zijn. Boswachter Donker vermoedt echter dat er de afgelopen jaren meer kikkers door getroffen zijn. ,,Uit de omgeving van Hoogeveen heb ik de afgelopen jaren al een paar keer een melding ontvangen van massale kikkersterfte, onder meer bij Buitenvaart. Omdat het om kikkers ging die in boerensloten leefden, denk je in eerste instantie aan landbouwgif. Nu ik alles op een rijtje heb gezet, denk ik dat het ook in die gevallen ging om de ranavirusinfectie.''

Acuut

De dode kikkers in het Dwingelderveld werden ontdekt door een vrijwilliger van RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland). Opvallend was dat de sterfte zeer acuut intrad, aangezien zelfs dode kikkers in de springhouding werden aangetroffen. Dat de ontdekking is gedaan is mede te danken aan het feit dat het een educatief ven betreft, waar dus veel controle op is. ,,We hebben het ven na de ontdekking direct geïsoleerd en afgesloten voor het publiek omdat we toen nog niet wisten wat er aan de hand was'', aldus Donker. Hoewel het virus niet schadelijk is voor mensen, kunnen zij het, bijvoorbeeld door het gebruik van schepnetten, wel overbrengen naar andere vennen. Maar ook watervogels kunnen het virus overdragen. Afsluiten van de vennen is volgens Donker dan ook geen optie. Wel wijst hij op het belang van het ontsmetten van schepnetten.
De komende maanden wil RAVON onderzoeken of elders in Nederland eveneens een massale kikkersterfte heeft plaatsgevonden. Volgens een woordvoerster is er echter te weinig budget om actief andere plekken in Nederland te onderzoeken. ,,Daarom hopen we dat natuurliefhebbers het melden als ze veel dode kikkers aantreffen.''

Bron Hoogeveensche Courant Klikkerdeklik!

joost.v.wijk

Dat wordt van het voorjaar dus geen watervlooien scheppen hier... Ik woon letterlijk naast de buitenvaart (is een industrieterrein, met daaromheen wat nieuw aangelegde sloten, bossen en een wandelgebied).

En om de bijdehandjes vast voor te zijn: Nee, hier ben ik nog niet geweest met salamanders spotten.

H. orientalis
L. laoensis

Hugo

Haha Joost,...je bent me inderdaad te snel af! ;D

Monique

Goh ik vind dat best wel shocking. Dat is dus weer afwachten in hoeverre dit verspreid.
En wat de hobby betreft : nu haalde ik al niets van voer van buiten maar ja dat is natuurlijk ook maar een schijnzekerheid.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

robkeulers

Slecht nieuws voor De amfibieën in het wild, en voor Joost die watervlooien wil scheppen....

Het Ranavirose is weer actief, in dezelfde omgeving zijn weer verscheidene dode kikkers gemeld. (zie tweetbijlage)

joost.v.wijk

Citaat van: Rob Keulers op maart 31, 2011, 05:03:01 PM
en voor Joost die watervlooien wil scheppen....
:'( :'( :'( :'( :'( Dan maar via een webshop... Hoewel je hier natuurlijk ook geen zekerheid hebt, tenzij het gekweekt wordt.

H. orientalis
L. laoensis