Koeling aquarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alioth

Hoihoi,

Ik ben nieuw hier  :D . Om een lang verhaal kort te maken: Ik raakte obsessed met Axolotls en morgen gaan we er 2 ophalen (een witte en een wildkleur).
Ons 80cm aquarium is reeds een aantal weken geleden opgezet. Ik ben er mij van bewust dat we eventueel in de toekomst een groter aquarium nodig gaan hebben, maar deze hadden we nog staan. Momenteel zijn ons toekomstige Axo'tjes nog maar 10cm! Cute! :)

Ik heb al vanalles opgezocht en gelezen, en mijn meeste vragen zijn dus reeds beantwoord. Leuk forum hier!
Hetgeen mij echter toch nog wat zorgen baart is de temperatuur. Ik las dat die niet boven de 24 graden mag komen, maar dit is in de zomer hier toch wel het geval...
Dus wil ik liever tijdig een oplossing dan te wachten tot als het écht nodig is.

Ik weet dat er superdure koelingen bestaan (die vallen voor mij af) en dat er handige mensen zijn die vanalles knutselen met PC-ventilators (eeeeeeeeuh: echt niks voor mij  ;D). Ijsflessen: OK maar wel omslachtig als ik eens een dagje wegben...
Gewoon een ventilator naast de bak zetten lukt ook al niet: Het deksel moet dan van de bak en dat gaat niet: Wij hebben namelijk ook een kat! En die heeft een ongezonde interesse voor aquariumleven...

Dan heb ik de ventilatoren gevonden die er zijn speciaal voor aquaria (bijvoorbeeld zoiets: http://www.aquatotaal.nl/index.php?act=viewProd&productId=13844 ).
Dit is al heel wat interessanter van prijs! Nu komt de giller: Ik heb werkelijk al het hele internet afgezocht om te vinden hoe dit systeem nu precies in zijn werk gaat en ik vind het niet!!
Wat ik me specifiek afvraag: Je draait deze vast aan de glasrand van je aquarium en de ventilatoren hangen dan boven je wateroppervlak. Is het dan nog steeds mogelijk om je lichtkap daar ook nog over te zetten (de kat in gedachten houdende)? Dit vind ik dus werkelijk nergens terug, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Of weet er iemand een betere oplossing?

joost.v.wijk

Welkom.

Een 80 cm bak is voor 2 axo's groot genoeg.

De ventilatoren zijn niet afdoende om het water koel genoeg te houden. De temperatuur moet niet voor lange tijd boven de 24-25°C komen. Voor een korte periode is het niet direct erg.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Zo'n ventilatoren plaats je idd op de glasrand...maar dan meestal wel op een open bak. Het handigst is toch wel die ijsflessen. S'ochtends een grote fles erin voor het werk, bij thuiskomst ook een.

Onder een dakappartement of een hele warme kamer is dat natuurlijk niet te doen maar bij een normale kamer waar het s'zomers een graad of 24-25 wordt lukt dat perfect.

Wat ik ook doe in de zomer is s' nachts de ramen helemaal openzetten en s'ochtends alles dicht en rolluiken af om de "nachtkoelte" binnen te houden. De meeste van m'n bakken staan in de zomer trouwens gewoon buiten op het noordterras waar ook nog eens redelijk wat tocht doorkomt. Gezonde dieren kunnen trouwens best wel enkele dagen wat hogere temperaturen aan.

Vanwaar de naam Alioth trouwens?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

sannie

hi welkom! het beste is om de temperatuur niet boven de 20 graden te laten komen trwns. dit vinden de dieren prettiger en geeft minder stress.
en wat de kap aangaat,zoek de gleuven waar de belichtingsdraad doorheen gaat en por de draad van het koelsysteem er naast. gaan vast wel meer dan 1 draadje door! (bij mij wel iig :P)
verder was ik verzot op de pc vin en had er 1 op mijn bak geschroefd en ga van de week shoppen voor 2 stuks extra en 2 aluminium stangetjes en knutselen maar ^^ adapter heb ik al :P
aangezien het hier ook dik boven de 30 graden in huis kan worden zal ik er alles aan moeten doen om het koeler te krijgen voor mn dieren...

Alioth

Bedankt al voor de antwoorden  ;D !
Ik woon idd ook op een appartement, we hebben wel een terras maar daar zit 's middags de hele tijd de zon, dus geen optie.
Ik vind het eigenlijk wel straf, we sturen mannen naar de maan, maar een staafje maken dat koude afgeeft ipv warmte is blijkbaar te moeilijk. Alee zeg  :o ::).
Ik vraag me nu gewoon af, als je die ventilatoren op de glasrand monteert, of je lichtkap er dan wel nog op past? En ik zou echt zo'n kant en klaar aquariumventilatorsysteem willen, want zo zitten prullen met die PC dingskes, dat is niks voor mij.  ;D

Alioth was de naam van één mijn lievelingsratjes, jammergenoeg vorig jaar overleden.  :( Alioth is de helderste ster van het sterrenbeeld van de grote beer.
Ik hou al een jaar of 6-7 ratjes, en het zijn echt zo'n superlieve beestjes. Jammer dat ze maar 2 a 3 jaar oud worden. Momenteel heb ik er nog 5.

A34

#5
Welkom.

Ik zou aller eerst kijken of het licht in de bak valt, of in de kap zelf. Maar misschien is dit ook nog niet zo een probleem. Misschien kun je die dingen ook wel een beetje schuin hangen. Maar als je geen speling hebt tussen kap en rand aquarium word het al iets lastiger. Knutselen blijft altijd een betere optie. Maar ik zou dat ding pas kopen wanneer je zeker weet een oplossing te hebben gevonden uiteraard.. Wat voor bak is het eigenlijk? Heb je toevallig wat fotos?

Edit: Ik kwam toevallig laatst op deze site http://www.aquariumnederland.nl/aquariumventilator-3voudig-recl5000-p-1249.html Ik denk wanneer je kap wat speling heeft of flexibel is dat het best moet kunnen passen.

A34

1 pc ven voor een landbak.. kunnen de dieren hier tegen? of is dit niet zo gezond.. Ik woon namelijk ook op de bovenste verdieping..  Of kun je de dieren ook niet tijdelijk in de koelkast zetten? of is dit een te rappe temperatuurswisseling..

robkeulers

Ik zou me om axolotls niet al te veel zorgen maken, als je dagelijks een fles met ijs in de bak legt zal dat voldoende zijn. 's Avonds je ramen goed open, zodat de ruimte kan koelen en dan komt dat wel goed.

en pc-fan boven een aquarium laat water verdampen waardoor de temperatuur daalt. Dus niet door de luchtverplaatsing, maar door de verdamping koelt je bak.

@ Jeroen,
Op het moment dat jij een Fan in een landbak gaat hangen droog je de grond en je dieren keihard uit, en je koelt er nog geen halve graad mee. Vooral niet doen dus!

Trouwens, dat is wel iets waar je nu al goed over moet gaan denken. Met name salamandra kan slecht tegen langdurig hoge temperaturen, dus je zult zeker iets met koeling moeten gaan doen. Als je dieren enkele weken royaal boven de 20 graden verblijven vrees ik dat ze in de problemen komen.



A34

Citaat van: Rob Keulers op maart 03, 2011, 12:09:27 PM
Ik zou me om axolotls niet al te veel zorgen maken, als je dagelijks een fles met ijs in de bak legt zal dat voldoende zijn. 's Avonds je ramen goed open, zodat de ruimte kan koelen en dan komt dat wel goed.

en pc-fan boven een aquarium laat water verdampen waardoor de temperatuur daalt. Dus niet door de luchtverplaatsing, maar door de verdamping koelt je bak.

@ Jeroen,
Op het moment dat jij een Fan in een landbak gaat hangen droog je de grond en je dieren keihard uit, en je koelt er nog geen halve graad mee. Vooral niet doen dus!

Trouwens, dat is wel iets waar je nu al goed over moet gaan denken. Met name salamandra kan slecht tegen langdurig hoge temperaturen, dus je zult zeker iets met koeling moeten gaan doen. Als je dieren enkele weken royaal boven de 20 graden verblijven vrees ik dat ze in de problemen komen.




tnx voor de tips Rob! Ik begin dan maar nu al met brainstormen. Iemand al wat sugesties?


robkeulers

In jou situatie zou ik een airco aanraden (aangezien je meerdere soorten in 1 ruimte hebt).

In principe kun je de dieren ook in de kelder of in de koeling zetten. Hoewel je dan goed moet nadenken hoe je de temperatuur langzaam kunt laten zakken, van 25 naar koelkasttemperatuur is een ongezonde overgang.

joost.v.wijk

Heb je ook een kelder Jeroen?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Alioth

Citaat van: Jeroen op maart 03, 2011, 11:36:00 AM
Wat voor bak is het eigenlijk? Heb je toevallig wat fotos?



Het is er eentje die we thuis nog staan hadden en hij is vrij merkloos  ;D ! Ik zal er eens wat fotos van nemen!

sannie

ik heb dus het probleem geen ramen en deuren open te kunnen zetten op de flat :P ben ik mn katten meteen kwijt XD
geen optie dus ^^

maar is het geen idee om te kijken hoe het waterkoelingssysteem werkt in een pc? en hier misschien wat mee te doen in een waterbak dan? of onderop in je bak dat het vanaf onderen koelt? als het erg gek klinkt zeg het dan maar probeer mee te denken voor oplossingen...


A34

Citaat van: joost.v.wijk op maart 03, 2011, 03:05:50 PM
Heb je ook een kelder Jeroen?

Ik denk dat dat inderdaad een tijdelijke goede optie gaat worden. Alleen jammer dat ik dan de dieren niet bij elkaar heb. Maar het gaat natuurlijk om de gezondheid van de dieren. Het is maar voor een jaar of 2. Uiteindelijk willen we ook voor een huisje gaan kijken.

Mijn tijgers hebben het trouwens goed doorstaan vorig jaar. Deze dieren graven zich goed in. Ik moet dan alleen even het repti-bark vervangen door grond.

Maar ik zoek wel altijd nog naar mogelijke andere opties. Je hebt verwarmingsmatjes..bestaan er ook verkoelingsmatjes ?

A34

Citaat van: sannie op maart 03, 2011, 03:37:55 PM

maar is het geen idee om te kijken hoe het waterkoelingssysteem werkt in een pc? en hier misschien wat mee te doen in een waterbak dan? of onderop in je bak dat het vanaf onderen koelt? als het erg gek klinkt zeg het dan maar probeer mee te denken voor oplossingen...



De beste optie is natuurlijk dit .. http://www.aquariumnederland.nl/resun-aquarium-koeler-tot-500-liter-p-1316.html  Maar heb je het geld daar voor over is de vraag..