Vragen over Kweken.

Mexx

Hey, mijn salamanders hadden paar weken 16 eieren gelegd waarvan er ongeveer 10 uitkwamen, ik had ze eerst in een kleine kweekbak gedaan en om de twee dagen watervlooien gegeven.
Toen ze groter werden en te weinig ruimte hadden had ik ze in een aquarium van 20 liter gedaan met wat planten erin.
toen at een van de grotere jongen wat jongen op (Dacht ik)
dus die heb ik weer appart in de kweekbak gedaan.
nu is het probleem dat bijna alle andere jongen in het aquarium dood gaan.
Alleen ik heb geen flauw idee waarom en wat ik fout doe.
dus mischien weten jullie de oorzaak en kunnen mij tips geven voor de volgende keer?

joost.v.wijk

Hoe vaak heb je het schoongemaakt? Als watervlooien dood gaan, verontreinigt het water wel. Helemaal als er maar 10 larfjes in zitten, wordt vaak niet alles opgegeten.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Mexx

Ik verschoonde het wel gewoon elke keer als ik dode watervlooien op de bodem zag liggen

joost.v.wijk

Alles, of gedeeltes? Heb je een kale bodem, of grind? Gebruik je een luchtpompje? Temperatuur?

H. orientalis
L. laoensis

Mexx

ik zuig het dode eten weg met een slangetje, ik heb grind, geen luchtpompje en de temperatuur is 20-21 graden.

joost.v.wijk

Met het wegzuigen van afval, zie je echt niet alles liggen, wat kan gaan rotten. Met een weinig aantal larven, kun je beter een kale bodem gebruiken. Een luchtpompje houd een beetje beweging in het water.

H. orientalis
L. laoensis

Mexx

okey bedankt =)
weet ik dat voor de volgende keer weer :P

joost.v.wijk

Ik heb hier een bak staan (C. e. popei): De bak is ongeveer 55 x 35cm bodemoppervlak, met een waterstand van ongeveer 10 cm. Dit is dus hooguit 20 liter. Hierin leven een kleine 100 larven, varierend van ruim 1 cm - 2,5 cm.

In deze bak zit een dikke laag grind. Verversen wordt niet gedaan, bijvullen wel af en toe. Enkele takjes waterpest, en gebruik van een luchtpomje. Verder zit de bak ook vol met kleine slakjes. En het schijnt te werken (voorgaande jaren ook).

Voeren van watervlooien, niet teveel in 1 x, binnen een dag is dan ook alles opgegeten. Tubifex (en sporadisch rode mug) wordt aangeboden in een bakje, zodat het niet wegkruipt, de bodem in.

H. orientalis
L. laoensis

A34

Dat ziet er heel goed uit Joost!

sannie

misschien heb ik dan een blond moment hoor maar hoe kan het dat je niet hoeft te verversen en alleen bij te vullen?? door het grind misschien? neem aan dat al het vuil dan daar onder gaat zitten en de slakken de rest wel verteren maar er moet toch een keer wat verschoond worden dan?