Blauwband en axolotls?

Salasander

Heeft iemand ooit al eens geprobeerd om blauwbandjes bij zijn axolotls te steken?
Ze worden soms verkocht als voedervis en komen voor als exoot in onze inheemse wateren.
Ik zou het wel eens willen proberen, worden ze opgegeten dan is het niet erg, het zijn toch exoten.

Maar mocht iemand negatieve ervaringen hier mee hebben wil ik het graag weten.

joost.v.wijk

Ik kende het visje wel, maar volgens de wikipedia zou dit visje een onbekende ziekte bij zich kunnen dragen. Zou je dat risico willen nemen?

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

Ja, heb ook al wat gelezen van die parasieten. Natuurlijk een axolotl is geen vis, dus ik weet niet in hoeverre het voor hun kwaad zou kunnen.

robkeulers

Citaat van: Sander Bauwens op maart 21, 2011, 08:41:10 PM
Ja, heb ook al wat gelezen van die parasieten. Natuurlijk een axolotl is geen vis, dus ik weet niet in hoeverre het voor hun kwaad zou kunnen.

Dat maakt geen bal uit. Als ik me niet vergis zijn er in Nederland een boel mensen ziek geworden door Q-koorts, (verspreid door geiten). Het zullen niet allemaal moeders mooiste geweest zijn, maar ze allemaal geiten noemen gaat wat ver...

ziekten zijn dus wel degelijk overdraagbaar..

joost.v.wijk

en wat dacht je van het ranavirose? Amfibieƫn, reptielen en vissen kunnen dit krijgen, terwijl het 3 verschillende diergroepen zijn.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Flux

Jullie hebben het natuurlijk wel allemaal over verschillende dingen. Q-koorts wordt veroorzaakt door een bacterie. Ranavirose is een virus. Virussen infecteren gastheercellen door te binden aan receptoren. Heb je deze receptoren niet dan wordt je ook niet ziek. Van bacteriƫn kan je al snel ziek worden als je een slechte immuunrespons hebt.
Volgens de Engelse wiki zijn de Blauwband visjes drager van de parasiet Sphaerothecum destruens, een protist (weer wat anders dus). Maar wat al eerder gezegd is, als andere vissen er ziek van kunnen worden zullen salamanders (die evolutionair ook helemaal niet zo ver van vissen afstaan) er vast ook ziek van kunnen worden. En een besmetting kan bijna niet makkelijker gaan dan via het maag-darmkanaal! 

Salasander

Toch maar niet proberen dan.