een axo met een scheve poot en een met bulten

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosje

Hallo allemaal,
Sinds een weekje heb ik bij Dillen bulten/ribbels op de kop ontdekt en gisteren is het mij ook opgevallen dat hij ook bij het begin van zijn rugkam bultjes krijgt, weet iemand wat dit is, en wat(/of) ik hier (iets) tegen moet doen. Ze hebben gewoon de huidskleur(wit) en voelen niet erg anders aan. Hij heeft sindskort ook zwarte teenpuntjes, dus ik neem aan dat hij geslachtsrijp is, ik weet niet of dit er mee te maken heeft.
Daarnaast heeft Atlaua sinds gisteravond zijn linker voorpoot scheef zitten, hiermee bedoel ik dat hij deze langs zijn lijf heeft in rust en hem niet onder zijn lijf kan krijgen. Hoe kan ik dit oplossen? Hiju lijkt er niet erg veel last van te hebben en kan hem wel gebruiken om vooruit te komen bij het zwemmen.
Ze zitten met zijn tweeen in een aquarium met twee Ancistrus dolichopterus, drie appelslakken en een kweekbakje met jonge guppies. Daarnaast gedragen ze zich (voor mij) normaal. Ze zwemmen en lopen wat in het rond, ''klimmen'' soms zia de achterwant naar het kweekbakje en happen naar voedsel en vingers. Ik voer ze trouwens diepvries muggenlarven af en toe levende (eerst ook tubifex) en sinds eergisteren weer wormen gegeven uit de tuin.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik moet doen, vooral met Atlaua's poot. vanmiddag zal ik proberen foto's te maken, gisteren is dit niet gelukt door de zon.
Sander

MartinS

Dag Bosje,

Als je een foto plaatst zul je sneller en een beter gefundeerd antwoord kunnen verwachten.

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

bosje

#2
De bultjes zijn verandert in een soort van plooitjes/schilvers, ik weet niet hoe ik het moet noemen, en zitten nu over zijn hele lijf , ook om zijn ogen en geeft hem een beetje een gezwollen uiterlijk en er beginnen dergelijke dingen bij Atlaua te komen bij de kop en voorpoten. Moeten ze gaan vervellen of moet ik me zorgen maken
De foto's zijn nogal mislukt, Bij Dillen zie je vaag een paar bultjes op de kop en bij Atlaua hoe de linker poot zit, hij kan deze zoals gezegt gewoon bewegen, alleen niet naar beneden.
Sander

heb de foto's verwijdert omdat ze het bericht onnodig lang maakten.

joost.v.wijk

Leuk interieur in huis, maar van je axo zien we erg weinig  ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Coen Deurloo

Als je de knop van je fototoestel eerst half ingedrukt houd voordat je doordrukt stelt hij eerst scherp, we hebben nu inderdaad de reflectie op het glas mooi in focus, maar ik neem aan dat de nadruk hier op de axolotl moet liggen :)

bosje

Dat is nou het vervelende, de camera stelt dan scherp op het glas en dus ook op de reflectie en de zon hielp ook niet bepaald mee :(.
Zo meteen ga ik kijken of het lukt met licht van boven de bak.

MartinS

Yes you can, even de tijd voor nemen. Anders eens het cameraatjes op een mobiele telefoon gebruiken. Deze geven soms verrassende resultaten.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Flux

Citaat van: MartinS op maart 22, 2011, 06:22:37 PM
Yes you can, even de tijd voor nemen. Anders eens het cameraatjes op een mobiele telefoon gebruiken. Deze geven soms verrassende resultaten.

Klopt, mijn broertje maakt met zijn Iphone scherpere foto's van mijn beesten dan ik met mijn fototoestel.

bosje

Bedankt voor de tip Martin, het werkt verrekte goed! nu hopen dat jullie er wat mee kunnen.
Sander

eerst Dillens kop

nu Atlaua












ps Als iemand hier de geslachten uit kan bepalen, graag!

bosje

#9
Hier zijn er nog een paar van Dillen, hij begint een beetje rode poten te krijgen en er lopen veel bloedvaten bij de wangen en rood rond zijn ogen.
Dillen heeft nu ook zijn staart lichtjes gekruld, dus ik neem aan dat hij gestrest aan het raken is.








bosje

Ik heb gisteravond Atlaua de slakken en de vissen verplaatst naar een ander aquarium en 2g/l zout in het aquarium gedaan(we hadden niet meer). Hoelang zou ik dit moeten doen?

Sander

joost.v.wijk

Je kan de dosis rustig verdubbelen naar 4 g/L. Als dit werkt, gaat het iig sneller.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Hoe zijn de waterwaarden van de bak? Vooral ammonium en nitriet zijn een belangrijk iets.

bosje

#13
Vandaag laten testen bij de Maanvis:
pH=7.5
kH=5
NO2=0
NH=0
Dillen is nogal gestrest en heeft nu twee dagen niet gegeten, maar ziet er minder erg uit als voordat ik het zout in het water deed. Atlaua heeft nog steeds de poot scheef en eet wel gewoon, al weet ik niet wat ik hier mee aan moet.
Sander

ps Atlaua heeft ongeveer 12uur bij Dillen gezeten toen ik er 2g/l zout bij had gedaan.

bosje

Misschien is het te vroeg om conclusies te trekken, maar het lijkt beter te gaan met Atlaua's poot, hij kan in ieder geval de grond ermee aanraken als hij stil ligt.
Sander