Salamandra gebied (Nederland.)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

A34

Geschoten met een HTC mobiel. Wordt onderhand tijd om eens een goed aparaat aan te schaffen..


























DannyS

Prachtig gebied!
Zat die hond onder een boomstronk? :p
Heb je nog wat salamanders gevonden?

A34

Nee nog geen salamanders gespot.. Ik heb wat ligge draaien maar het was erg druk in het bos om uitgebreid te gaan zoeken. Maar ik ben vanplan om met een vriend eens op een regenachtige avond op pad te gaan.. Wel heb ik veel veldmuisjes gespot zie ook de laatste foto inderdaad.  ;D

Kenny

Mooi Jeroen! Best nog duidelijke foto's met dat mobieltje.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn in de plantenbenamingen hier ff het lijstje wat je zoal ziet op Jeroen's foto's :

-Bosanemoon (Anemone nemorosa)
-Gevlekte aronskelk (Arum maculatum)
-Daslook (Allium ursinum)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

robkeulers

Tjek je PB ;)

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik vuursalamanders sneller 'aan de wandel' vind dan bij het draaien van stronken. er zijn in zo'n bos zo belachelijk veel plekjes waar ze kunnen zitten. Een regenachtige warme avond (gisteravond en vanavond) is ideaal en veel simpeler dan al dat draaiwerk.

Ik wil ook even waarschuwen voor het draaien van stronken. Door het draaien en terugleggen van stronken, stenen etc kun je dieren pletten of beschadigen. Daarbij verander je het microklimaat van dat ene kleine gaatje of holletje waar het dier in zat. Er zit bijvoorbeeld opeens een tochtende spleet nadat de stronk opgetild is geweest. Hierdoor is zo'n plekje opeens niet meer geschikt.
Doe dergelijke acties dan ook altijd met zorg. voor een voorbeeld hoe het niet moet, klikkerdeklik hier

Ik wil je verder totaal niet afschrikken, maar ben je bewust van hetgeen je eventueel kunt veroorzaken als je niet voorzichtig bent.


DannyS

Citaat van: Kenny op maart 31, 2011, 09:47:42 AM
Mooi Jeroen! Best nog duidelijke foto's met dat mobieltje.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn in de plantenbenamingen hier ff het lijstje wat je zoal ziet op Jeroen's foto's :

-Bosanemoon (Anemone nemorosa)
-Gevlekte aronskelk (Arum maculatum)
-Daslook (Allium ursinum)
Merci, ik kon er even niet opkomen :D

A34

Hallo Rob,

Ik heb er maar een stuk of 3,4 voorzichtig omgedraaid en weer terug gelegd zoals ze lagen. Maar ik zal er in het vervolg op letten! Bedankt voor de goede tips!

A34

#7
Wat me ook opviel aan de indeling van het bos, is dat het witte bloemje vooral massaal voorkomt in het iets vochtigere gedeeltes onderandere aan de voet van de berg. Op de hoger gelegen gebieden op wat drogere stukken tref je vooral veel grassoorten aan. Prachtig bos!!





Kenny

De gele is speenkruid (Ranunculus ficaria)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

A34

Citaat van: Kenny op maart 31, 2011, 10:56:30 AM
De gele is speenkruid (Ranunculus ficaria)

En die aparte frutsel planten bij die boom dan Kenny? Deze kwam ik slechts alleen op deze plaats tegen, 2 bij 1 bij elkaar .. Ik geloof dat deze roze of rode bloempjes krijgen..

Kenny

Die weet'k niet meteen... heb je daar nog meer pics van?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

A34


André

#13
dat zijn bosbessen.                      Edit: Blauwe bosbes(Vaccinium corymbosum)
Prachtig gebied Jeroen, weet je welke soorten hier voorkomen?

A34

#14
Ooke zo simpel kan het zijn dus. :) Mooi plantje.  Sowieso Salamandra salamandra terrestris komt hier voor. Ik denk ook wel de Alpenwatersalamander en de Kleine watersalamander. Aan de kant van het kanaal heb je namelijk hele stukken ondergelopen land en bos gebieden. Ik denk dat Rob hier een duidelijker antwoord op heeft. Het is namelijk zijn achtertuin. :)