Wilde vuur salamander - duitsland

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

rioxt

Hallo, heb over een weekje deze salamanders gevonden in duitsland.
In het zwarte woud.

http://www.forcefighters.com/public/forum/index.php?action-media;sa=media;in=4179;preview

http://www.forcefighters.com/public/forum/index.php?action-media;sa=media;in=4180;preview

De rest van de foto's kan je hier vinden: http://www.forcefighters.com/public/forum/index.php?topic=6716.0

Laat me weten wat je er van denkt.

rioxt

eventjes foto's aangepast, je kon ze waarschijnlijk niet zien.

Roel

Meer geluk gehad dan ik in de Ardennen, kwam alleen maar larven tegen. Was ook veel te zonnig en te warm om volwassen dieren tegen te komen.
Had liever dus regen gehad. Je hebt dus altijd klagers tussen de toeristen  ;D

rioxt

Citaat van: Roel op april 18, 2011, 05:57:04 PM
Meer geluk gehad dan ik in de Ardennen, kwam alleen maar larven tegen. Was ook veel te zonnig en te warm om volwassen dieren tegen te komen.
Had liever dus regen gehad. Je hebt dus altijd klagers tussen de toeristen  ;D

Ja, het was ook super warm.
We hadden eentje gevonden in de schaduw bij een beekje.
Maar toen had ik mijn toestel niet bij, dus hebben we met zaklampen bij schemering dit beestje gevonden.

Anderna gehoord dat ze een meter ver met gif kunnen spuwen.

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

robkeulers

Citaat van: rioxt op april 18, 2011, 06:59:25 PM
Anderna gehoord dat ze een meter ver met gif kunnen spuwen.

Het gif wordt niet gespuwd maar komt door gifklieren verspreid over het lichaam. Van salamandra is bekend dat ze dit inderdaad kunnen lanceren. Een kennis van me heeft dit al aan den lijve meegemaakt, ik heb het zelf nog nooit gezien. Het is dan ook een buitengewoon zeldzaam verschijnsel.

Het afgeven van het gif, waarbij het gewoon bovenop de huid verschijnt is wat minder zeldzaam.

rioxt

Citaat van: Rob Keulers op april 21, 2011, 02:45:28 PM
Citaat van: rioxt op april 18, 2011, 06:59:25 PM
Anderna gehoord dat ze een meter ver met gif kunnen spuwen.

Het gif wordt niet gespuwd maar komt door gifklieren verspreid over het lichaam. Van salamandra is bekend dat ze dit inderdaad kunnen lanceren. Een kennis van me heeft dit al aan den lijve meegemaakt, ik heb het zelf nog nooit gezien. Het is dan ook een buitengewoon zeldzaam verschijnsel.

Het afgeven van het gif, waarbij het gewoon bovenop de huid verschijnt is wat minder zeldzaam.

Je zou er hallucinates van kunnen krijgen.
Niet te veel verspreiden of we zullen ne hoop junkies hebben die ze op zoeken.

Nu ja dit was een geval waar we niet echt wisten welke soort het was.
We hadden een zeer sterk voorgevoel van vuur salamander maar geen manieren om het te kunnen controleren tot we thuis waren.

robkeulers

Hallucinaties krijg je van bepaalde buitenlandse paddensoorten. Van salamanandrine (vuursalamandergif) wordt je enkel misselijk als je het zou innemen, de smaak schijnt ook vreselijk te zijn. Voor misbruik door mafkezen hoef je dus ook niet bang te zijn.

Als je het in je ogen krijgt doet het verschrikkelijk veel pijn, ik ben een ervaringsdeskundige helaas  ;D Ik had enkele vuursalamanders gehanteerd, daarna wreef ik me in m'n ogen.. Dramatisch!

Deze soort kun je verder ook niet verwarren met andere salamanders, zo zwart-geel is er in europa geen andere.