Kweekpoging T. kweichowensis 2011

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Haha, dat wil ik ook weten :D ik prop ze vol met wasmotten en wormen en ze hebben zo'n 8 weken op 7 graden gestaan.

joost.v.wijk

Citaat van: Danny Stammers op april 21, 2011, 06:32:30 PM
Haha, dat wil ik ook weten :D ik prop ze vol met wasmotten en wormen en ze hebben zo'n 8 weken op 7 graden gestaan.

8 weken is misschien wat te kort. Bij mij zaten ze van oktober t/m februari een stuk koeler, en behoorlijk droog.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Hmz.. dat zou een mogelijkheid zijn... zou het kwaad kunnen om ze nu weer een tijd in de koelkast te zetten, of doet dat meer kwaad dan goed?

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

Wat gaat dat snel bij jou joost. Dat worden vast weer eieren. Succes.  Bij mij gaat het al een paar weken zoals bij Danny en ze hebben de hele winter buiten gestaan dus koud genoeg. Maar geen paringen in het water. Alleen de mannetjes willen bij mij in het water. Zowel bij de grote als de gewone vorm. Heb er gisteren een 2e vrouwtje van land gehaald en in het water gezet en die ging wel gelijk aquatiel
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

Mijn kweichowensis heeft bij 8 graden minimumtemperatuur overwinterd.  Vanaf 12-13 graden zijn ze in bepaalde mate actief. Er zijn bij mij dan ook continue dieren in het water te vinden.

Mannen, vrouwen, alles door elkaar, daar is weinig lijn in te ontdekken.

Het zijn bij mij dus echt dieren die water en land afwisselen, paar uurtjes op het land, en dan weer een paar uur het water in.

De dans heb ik nog niet gezien zoals bij jou Joost, maar dat ziet er goed uit... Ik ben zelf ook wel hoopvol.

joost.v.wijk

Het is natuurlijk heel mooi dat het er op lijkt dat ik hier weer eieren kan verwachten, maar wat nou de trigger is...? Ik heb er zowat niks aan gedaan (iig voor m'n gevoel).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Bij mij lijkt het er op dat ze sterk op hogere temperaturen reageren, ergens begin 20.

joost.v.wijk

Dat in ieder geval ja (hier ook), maar waarom bij anderen dan niet  ???


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

In mijn bakken is het met de zon door het dak heen nu al vaak 25 graden, maar toch geen paargedrag. Dat deden ze overigens wel in de landbak. En inderdaad wisselen van water naar land. Het ene moment zijn ze volledig aquatiel en daarna liggen ze weer 2 dagen kurkdroog onder het kurkschors. Ik denk dat we teveel hogedruk hebben, en dat we een goede omweersbui nodig hebben die de trigger moet gaan geven.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

afgelopen jaar hebben ze enkel afgezet bij zonnige dagen bij mij. op een gegeven moment kwam er een depressie en stopte het leggen acuut. Op het moment dat het weer 23-24 graden en zonnig was gingen ze weer los.

Joost en ik hebben hier nog een presentatie over gegeven op de landdag, dit was eigenlijk een van de meest opvallende uitkomsten.

joost.v.wijk

Citaat van: Harry Dresens op april 22, 2011, 09:04:03 PM
Ik denk dat we teveel hogedruk hebben, en dat we een goede omweersbui nodig hebben die de trigger moet gaan geven.

Dan hadden mijn dieren nu ook niks moeten doen lijkt me...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

ok bedankt. Ik moest helaas die presentatie missen door de file bij de efteling
Verder geen idee, waarom die dioeren dit jaar niet willen. Vorig jaar had ik een paar eieren bij deze temperaturen zoals ze nu zijn.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

Zou het niet aan de aantallen kunnen liggen. Rob en Harry hebben er meerdere bij elkaar zitten terwijl Joost 1 koppeltje op de foto's (trio) heeft. Zomaar een klein opvallend verschil. Zou niks kunnen zijn, zou kunnen dat de dieren van teveel soortgenoten een beetje gestrest raken.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

joost.v.wijk

Maar dan zouden ze bij Rob vorig jaar ook niks hebben gedaan. Rob gebruikt precies dezelfde setup als het jaar daarvoor (ook met meerdere dieren). Hij heeft er toen ook mee gekweekt.

Een ander verschil: Ik houd m'n dieren, buiten de aquatiele periode, op land (en vrij droog). Niet dat dat direct de trigger is (anders zou Rob er ook nog niet mee hebben gekweekt).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis