Welke soort houden jullie in de woonkamer?

A34

Ik heb momenteel nog steeds de axolotls in de woonkamer. Maar ik ben sterk aan het denken om toch een andere soort hier te gaan houden. Over een maandje krijg ik 5 crocatussen, de voorkeur gaat nu naar deze soort voor in de woonkamer zodra ze groot genoeg zijn.
Weer eens wat anders, maar om goed te kunnen kweken later geef je deze dieren het beste ook elk jaar winter rust. Dit is dan wel even een nadeel van het houden als hoofdbak. Misschien kan ik in dat geval een andere soort gelukkig maken voor een bepaalde periode in de wintermaanden. Ik ben er nog niet helemaal uit..

Welke soort houden jullie in de woonkamer?

joost.v.wijk

Is een woonkamer niet te warm voor crocatus?

Zelf heb ik niks in de woonkamer, maar ik heb nog wel 1 grote bak in de hal staan, met C. e. popei. Deze vinden hogere temperaturen geen probleem.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34

Citaat van: joost.v.wijk op april 23, 2011, 05:39:26 PM
Is een woonkamer niet te warm voor crocatus?

Je hebt gelijk Joost. Hier had ik niet direct over nagedacht..  :-\

Coen Deurloo

Een groot aquarium met daarin een groep C. e. popei en een wat kleiner aquarium met N. kaiseri (alleen tijdens de waterfase in de woonkamer).

A34

Citaat van: Coen Deurloo op april 23, 2011, 06:11:16 PM
Een groot aquarium met daarin een groep C. e. popei en een wat kleiner aquarium met N. kaiseri (alleen tijdens de waterfase in de woonkamer).
Je mega bak heb ik gezien op caudata coen, prachtig ding!!

robkeulers

ik vind C. ensicauda popei de ultieme huiskamer soort. Dit zijn toch dieren die wat hogere temperaturen prettig vinden.

N. Crocatus zou ik zeker niet in een ruimte van continue 20 graden zetten. Heb je geen onverwarmde kamer?

A34

Citaat van: Rob Keulers op april 23, 2011, 08:52:41 PM
ik vind C. ensicauda popei de ultieme huiskamer soort. Dit zijn toch dieren die wat hogere temperaturen prettig vinden.

N. Crocatus zou ik zeker niet in een ruimte van continue 20 graden zetten. Heb je geen onverwarmde kamer?

Jawel de kelder, maar dat zie ik als nood oplossing. De salamanderkamer zelf wordt ook iets te warm 22 tot 24 graden. Misschien dat ik iets met koeling ga proberen. De diertjes zijn nog jong dus ik kan ze makkelijk verplaatsen als het echt te warm wordt, bv naar de kelder. De salamandra's houd ik ook nog steeds hier in huis .. soms wordt het 22 graden in het bakje..De dierjes zitten goed verstopt onder het natte mos, s'avonds ook nu staat het bakje buiten, voldoende afkoeling dus. Ze eten nog steeds goed dus nog geen directe reden tot paniek. Volgend jaar hoop ik echt te gaan verhuizen, voor ons zelf en voor de salamanders.

joost.v.wijk

Ik zou de dieren direct goed huisvesten. Juist jonge dieren hebben zo het loodje gelegd, als er iets niet in orde is (zoals hoge temperaturen). Ook het verplaatsen kan weer stress opleveren.
Toch proberen is m.i. op het randje. 1 keer er overheen is misschien al funest...

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34

Citaat van: joost.v.wijk op april 23, 2011, 09:40:38 PM
Ik zou de dieren direct goed huisvesten. Juist jonge dieren hebben zo het loodje gelegd, als er iets niet in orde is (zoals hoge temperaturen). Ook het verplaatsen kan weer stress opleveren.
Toch proberen is m.i. op het randje. 1 keer er overheen is misschien al funest...

De kleine salamandra's kunnen veel hebben kwa verplaatsen. Zelfs na het verplaatsen happen ze meteen naar voedsel. Ze zijn goed doorvoed en stevig. Over die 3 maak ik me geen zorgen. Ik heb met een expert op salamandra gebied hier ook overgehad. Wat ik nu doe vond hij goed, zolang ze in de avond uren maar goed afkoelen. Juist dan komen ze naar buiten. Ik weet niet hoe de caracter van de crocatus is maar hier houd ik zeker rekening mee. Bij tweifel gaan ze naar de kelder. Maar zoals ik al aangaf probeer ik eerst nog iets met koeling.

Edit: De salamandra's gaan uiteindelijk wel naar de kelder.

Kenny

Wel, ik durf het gewoon niet aan om ze in woonkamertemperatuur te houden. Ik heb dan ook speciaal een wijnkoelkast gekocht voor zulke doeleinden. Daar heb ik crocatus, strauchii barani en wat longloos spul inzitten op een graad of 16-17.

Als je een kelder ter beschikking hebt...gebruiken die handel  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

A34

Ik vindt het jammer dat die chillers zo verdomd duur zijn. Het wordt tijd dat iemand een geniale en goedkope uitvinding doed op het gebied van koeling.

bouffonne

Hoi Jeroen,

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar deze is nu met behoorlijke korting en zou 5 tot 7 graden kunnen koelen
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?AQUARIUM-KOELERS=VT-COOLING-FANS-2&productID=7996

groetjes

Silvia

Steven DC

Jeroen ik zou de kelder gebruiken als hoofdplaats en de woonkamer als noodoplossing voor soorten als Salamandra en Neurergus (uitgezonderd kaiseri). Veel mensen dromen van een kelder voor hun dieren...

A34

Citaat van: Steven De Craene op april 24, 2011, 07:03:50 AM
Jeroen ik zou de kelder gebruiken als hoofdplaats en de woonkamer als noodoplossing voor soorten als Salamandra en Neurergus (uitgezonderd kaiseri). Veel mensen dromen van een kelder voor hun dieren...

Ik had ook graag alles in een mooie kelder lekker koel dicht aan huis. Maar ik woon op een apartement, dus dat zijn 5 etages lager. Het is maar een klein hokje. Ik ben bang dat ik dan ook steeds minder naar de dieren omkijk vanwege de afstand. Ik loop nu zeker 10 tot 20 keer per dag de salamanderkamer in gewoon om even te kijken. :) Maar goed bij 2 soorten heb ik denk ik uiteindelijk tijdelijk geen keus.

A34

Citaat van: bouffonne op april 24, 2011, 06:17:06 AM
Hoi Jeroen,

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar deze is nu met behoorlijke korting en zou 5 tot 7 graden kunnen koelen
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?AQUARIUM-KOELERS=VT-COOLING-FANS-2&productID=7996

groetjes

Silvia

Hallo silvia,

Bedankt voor het meedenken. Maar 2 vens lijkt me wat weinig voor een redelijk grote bak. Als dan maak ik deze dingen zelf wel. Heb gister een oude computer en adapter gesloopt om te kijken of het werkte :). Dat deed het ..  De kleine ventilatortjes kosten nog geen 10 euro.