groen alg hoe kom ik er vanaf???

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

miepp

ik heb groenalg in mijn aquarium van mijn axolotls,
ik heb het aquarium al een keer leeg gehaald en nieuw grind in gedaan het aquarium schoon gemaakt met water en anti-alg spul maar het is weer terug gekomen en ik weet echt geen raad meer!!!???

WAT MOET IK DOEN???

bouffonne

hoi,

waar heb je de bak staan.
Alg komt voornamelijk van te veel licht (ook licht van buitenaf)
voldoende filtering en met regelmaat water verversen.
Als je er planten in hebt spoel ze goed uit.
Eventueel de bak en grind met zoutwater uitspoelen, daarna wel goed schoon spoelen.
Veel succes ermee.

Flux

Allereerst, grind bij axolotls is ten zeerste af te raden vanwege verstoppingen. Algenbloei is meestal een teken van een bak die niet goed in evenwicht is. Een teveel aan licht en nitraat. Een teveel aan licht kan voorkomen door de bak op een plek neer te zetten waar er geen buitenlicht invalt of door de bak gedeeltelijk af te plakken. Ook kan het helpen door de fotoperiode te verkorten naar een uur of 6 per dag. Om nitraatophoping te voorkomen moet je genoeg planten plaatsen en voer wat niet opgegeten wordt verwijderen en ook de uitwerpselen van de dieren afscheppen.

alphamale

#3
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Je water compleet verversen helpt niet. Het kan het zelfs erger maken. Ik heb gedurende 3 weken het licht per dag maar 2 uur laten branden. Ik had er namelijk nieuwe planten in geplaatst.. Mocht je geen planten hebben, dat zou ik het licht helemaal uit laten. Tevens ververste ik iedere week 1/3 van het water, nadat ik de alg met een schoon schuursponsje van het glas e.d. had geschrobd. Uiteraard deed ik regelmatig het vuil tussen de keien (geen grind) opzuigen. Na de 3 weken was ik er bijna helemaal vanaf. Vanaf dat moment laat ik het licht niet langer dan 7 uur per dag branden en het is nog nooit terug gekomen.

Salasander

Mijn bak zat een paar dagen geleden volledig onder de blauwalg. Had net het water ververst en de filter gekuist en dan is het begonnen.
Nu zie ik dat de planten ineens goed beginnen groeien en de blauwalg is al goed aan het afnemen.
Teveel water verversen is ook niet goed. Ga de bak nu gewoon met rust laten. Ik kuis hem maar 1 of 2 keer per jaar uit en meestal na die kuisbeurten krijg ik ineens een algenplaag.
Veel planten en een goede filter is het belangrijkste, mijn bak staat in de veranda en staat dus ook veel in de zon. Maar doordat het een grote bak is heb ik nog nooit problemen gehad met te hoge watertemperaturen.
Planten in mijn bak: Pistia stratiotes, Lemna trisulca, Lemna minor, Ceratophyllum demersum, Potamogeton lucens, Elodea canadensis en Vesicularia dubyana.

sannie

ik hou mijn bakkie gewoon bij met uitscheppen 1 keer per week en mn filter 1 keer in de 2 weken ff wat verschonen. verder heb ik garnalen erin zitten die de restjes opruimen als ik er niet bij kan of wat ook. er komt af en toe wat alg op mn glas tevoorschijn maar dat is precies het deel waar de zon op staat dan. en mn garnalen zitten er meestal gelijk op. duurt het me te lang gaat er een hand overheen of een borstel. of we het leuk vinden of niet het is toch een deel van de cyclus in de bak en het is er altijd wel. ik doe er het liefst zo min mogelijk aan om het een natuurlijk evenwicht te laten krijgen.

miepp

heel erg bedankt voor de tips,
ik ga de bak schoonmaken met zoutwater, de planten heb ik weg gegooit daar ga ik nieuwe voor kopen en daarna ga ik het ligt nog maar 2 uur per dag aan laten staan hopen dat het helpt. oja ik heb 2 aquariums naast elkaar staan 1 met vissen en 1 met axolotls en het aquarium met vissen heeft nergens last van dus ik denk niet dat het door te veel zonlicht komt. ik houd jullie op de hoogte bij verandering in het aquarium;)

Salasander

pH, temperatuur... Dat kan ook allemaal een rol spelen. Algen houden niet van een lage pH, veel siervissen houden daar juist wel van.
2 uur licht per dag, dan zou ik er wel geen planten in doen. Ik zou mij er niet teveel druk in maken, ook al oogt het natuurlijk zeer lelijk. Bij mij is alles goed aan het weggaan, mijn planten groeien zeer goed. Er zitten wel veel beestjes in ook, zoals Cyclops species, Daphnia pulex, waterslakjes, waterjufferlarven, tubifex...
Zeker niet teveel verversen, beste is een natuurlijk evenwicht creƫren. Voor de axolotls maakt het niet zoveel uit, algen of geen algen.