Nieuwe dieren..

alphamale

Kimmy heeft met een vriendin voor 45 Euro een aquarium met 5 vuurbuiksalamander gekocht met de bedoeling dat zij de salamanders neemt. Voor mij een verrassing en het blijkt dat ik niet zoveel te vertellen heb. Niemand weet wat voor soort het betreft, dus ik zal binnenkort wat foto's plaatsen. Ze gaat ze donderdag halen.

alphamale

Beesten zijn binnen. Als leek durf ik toch vast te stellen dat het Cynops orientalis is, gezien de "afgeronde" staarten. Ze begonnen gelijk te eten van de tubifex, dus erg veel stres zullen ze van de lange reis (vlak bij onze Rob) niet gehad hebben. Ben er blij mee.

joost.v.wijk

Hoe groot zijn ze ongeveer?

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Tussen de 5 à 7 centimeter. Ik hoor nu net van Kimmy, die ze heeft opgehaald, dat er al eieren gelegd waren, maar dat de vorige eigenaar ze heeft laten opeten.

joost.v.wijk

Och, dat zijn net kippen, als ze eenmaal beginnen zijn ze amper te stoppen  ;D

H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Zou het kunnen dat ze nog een keer leggen, of refereer je naar het eetgedrag ipv het leggedrag van de kip.  ;)

joost.v.wijk

Ik bedoelde inderdaad het leggedrag, maar qua eetgedrag zou het ook zeker kunnen. Over het algemeen zijn Cynops-soorten aardig vraatzuchtig.
Ze kunnen zeker verder gaan met leggen. Eventueel een waterverversing met koel water is soms al voldoende.

H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Ik had al begrepen dat koel water wonderen kan doen bij diverse soorten. Hopelijk zijn ze nog in "the mood". Ze vreten inderdaad met veel passie.

DannyS

Nu had ik intussen wel een fotootje verwacht :D *hint*

alphamale

Ik heb een trainingskamp met de ME gehad, maar ik ben sinds vanavond weer terug. Zal morgen is wat foto's maken.

alphamale

Ze zitten nu even tijdelijk in een groot aquarium zonder grind. Ik hou ze hier tot ik mijn nieuwe bak af heb. Ik wil zelf een achtergrond gaan maken net als vroeger toen ik nog hagedissen had. Ik heb aan de informatie op dit forum heel veel gehad voor een goed idee. Hier wat foto's, maar ze zijn niet fantastisch.

alphamale

We hadden een dobrogicus larf, die qua groei behoorlijk achterbleef. Hij was van een dusdanig formaat, dat de andere larven hem zouden kunnen nuttigen. Het was voor ons dan geen verrassing dat hij vandaag de geest gaf. Gelukkig groeien de anderen als kool.

Wat wel een verrassing was is het feit, dat we 1 minuut later 9 larven bij de C. orientalis in de bak vonden. Hoogstwaarschijnlijk vertoefden ze al enige tijd tussen het javamos en de kans is groot dat velen van de broers en zussen al door de ouderdieren zijn opgegeten, daar het niet pas uitgekomen larven betroffen.

Joost had dus gelijk wat die vergelijking met kippen betreft.  ;D

joost.v.wijk

Over het algemeen zijn Cynops orientalis niet van die rovers naar larven. Die kun je mits wat schuilmogelijkheden prima laten zitten. Eieren worden wel snel verorberd. Ik vermoed dat deze larven in een heel goed verstopt ei hebben gezeten, en dat de rest al als ei is opgegeten. Wil je grote aantallen kweken, moet je elke dag eieren rapen (zoeken) en apart zetten. Die paar larven in de ouderbak redden het meestal wel, maar op die manier kweek je alleen kleine aantallen op.

H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Dan hebben ze de eieren idd opgegeten. We hadden er ook niet op gerekend, dat ze uiteindelijk nog gingen leggen. Super dat ze het uiteindelijk wel hebben gedaan. Het is erg motiverend als je zo met de hobby mag beginnen.

stijnzeger

Ik heb ze 2 jaar geleden geraapt en massaal opgekweekt meer dan honderd. Ik ben nu bezig met de opkweek van T. Marmoratus en T. Italicus, dus heb geen tijd voor de larven Orientalis, echter in de moederbak zwemmen er nu toch zo'n twintig. Als ik klaar ben met de andere twee soorten op te kweken haal ik ze er uit, ze zijn dan ook enorm groot en makkelijk op het land verder op te kweken, voor de buikkleur doe ik kanariekleurpoeder (caroteenpoeder) door hun voer. Anders blijven de buiken wit. 
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0