Nieuwe dieren..

alphamale

Dat gebruikte ik ook bij mn baardagamen. Werkt idd goed. Nu krijgen ze artemia en roodkleurige watervlooien. Later op t land zal ik ze is chemisch gaan kleuren. :p

alphamale

We troffen vandaag iets apart aan bij de cynopsjes. Één miste zijn volledige staart en spartelde wat onder het wateroppervlakte. Heel vreemd, want het is één van de grootste larven. Ik had dus niet verwacht, dat men van deze de staart af zou bijten, of kan het een andere oorzaak hebben?

joost.v.wijk

Zitten er meer van die grotere larven in? Ze kunnen dit onderling ook doen.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Ze wijken wat grootte betreft niet veel van elkaar af, maar deze behoorde tot de wat grotere jongens. Ik had niet verwacht dat deze flinkert het slachtoffer zou worden. Zeker niet, daar ze genoeg ruimte en beplanting ter beschikking hebben.

joost.v.wijk

Als het diertje al tegen metamorfose aanzit, zou ik er een eind aan maken. Als jonge larven groeit een ledemaat nog makkelijk aan, maar niet meer bij grotere larven. Na de metamorfose is de kans nog kleiner dat een staart helemaal aangroeit, hooguit een klein stompje. De staart is bij watersalamanders toch heel belangrijk.

H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Ik had hem direct al uit zijn lijden verlost. Het heeft wat mij betreft geen nut om zwakkere of zwaar gehandicapte dieren op te kweken. Naar mijn mening moet je de populatie binnen de hobby zo gezond mogelijk houden.

alphamale

Helaas nog meer slecht nieuws. Van de 9 Cynops larven hebben we er nog 3 over, waarvan er één het waarschijnlijk ook niet gaat halen, daar zijn staart er voor de helft is afgebeten. Eerst hadden we alles bij elkaar zitten. Vervolgens hebben we ze in 2 groepen gescheiden wat formaat betrof. Uiteindelijk bleven er toch nog slachtoffers vallen. We hebben ze vervolgens per 2 in een bak gedaan. Met 5 larven hadden we dus 3 bakken nodig (2-2-1). Nu zit er per bak dus nog 1 larf in.

We zorgden continue voor genoeg voedselaanbod, dus ik heb niet het idee dat honger de reden was van het kannibalistische gedrag. De 2 larven die appart zitten doen het goed. De 3e larf zit nu ook alleen, maar ik denk niet dat het nog veel uit gaat halen.

Hoe gaat dit bij anderen, want ik kan me niet voorstellen dat alleen wij dit ervaren? Wat kunnen we in het vervolg anders doen?

joost.v.wijk

Dit is inderdaad erg vreemd, helemaal omdat je ze gescheiden hebt qua grootte. Ik heb zo'n dikke 20 larven van verschillende grootte bij elkaar in een 50 cm bak, en dat gaat goed, zoals normaal is eigenlijk. Bij mij zitten de larven ook wel eens een dag of 2 zonder voer, en dan nog merk ik geen problemen.
Ik heb werkelijk nog nooit van zo'n hoge mate aan kannibaliteit gehoord bij Cynops.
??? ??? :-\ :-\

H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Lekker dan. Nu zijn er echt nog maar 2 over, maar die zitten dan ook appart. Bij sommigen waren echt de complete staarten afgebeten. Hopelijk dat het volgend jaar wat Cynopsen betreft beter gaat. Gelukkig gaat het met de andere larven goed, dus kunnen we nog steeds van de hobby genieten.

capra hircus

Ik heb bij mijn Cynops larven nog nooit kannibalisme gezien. Ik voer ze tubifex en zorg er voor dat er altijd eten in de kweekbak is. Ik denk dat ze op deze manier altijd te vol zitten om nog naar elkaar te bijten. In het aquarium waar de eieren gelegd zijn had ik twee eitjes gemist. De larven die daar uit gekomen zijn worden ook door de ouders met rust gelaten.

Jammer om te horen dat de meesten het niet overleefd hebben. Maar als ze nu gelegd hebben zullen ze het volgend jaar zeker nog een keer doen.

Ik verwacht trouwens dat mijn jonkies al bijna het water gaan verlaten, de kieuwen worden steeds korter.

alphamale

Het ligt niet aan het voeren, want er zatent altijd wel tubifex ofwatervlooien in de bakjes. Nu is er wederom één doodgegaan. Hij was al een week gescheiden van de rest, maar bij nadere inspectie zagen we wel dat hij een stuk voorpoot miste. Of het de doodsoorzaak is weet ik niet, daar er volgens mij genoeg larven van een dergelijke verwonding genezen.

De larf die is overgebleven is overigens de grootste. Hij wijkt ook iets af van kleur. In het begin vonden we dat niet vreemd, daat er bij de carnifexen en de noto's onderling ook veel verschillen te zien zijn. Nu we echter hebben vernomen dat dergelijk kannibalisme ongehoord is bij de cynopsen vraag ik me af of het niet een larf van een andere salamander kan zijn. In de ouderlijke bak zit namelijk wat waterpest vanuit een paddenpoel.

Het is echter een theorie, want ik heb al vele malen larven van vulgaris gezien en de larf in kwestie betreft naar mijn visie geen vulgaris. Ik heb echter begrepen, dat er hier in de lokale watertjes enkel vulgaris voorkomt. Om achter de waarheid te komen zullen we hem dus groot moeten brengen, zodat we kunnen zien of:

- het cynops betreft (geen verklaring voor het kannibalisme)
- het vulgaris betreft (moet ik nog even oefenen met het spel "herken de larf")
- het een andere soort betreft (toch een grotere diversiteit hier)

Mocht het dan een andere soort dan cynops zijn, zou dat dan de afgebeten staarten e.d. verklaren?

joost.v.wijk

In den beginne  ;D (toen ik net begon met de hobby) had ik, net als de meeste, ook vulgaris. Ik heb ook massaal jonkies opgekweekt, nooit iets gemerkt qua overmatige kannibalisme.

Zou je foto's van de larven kunnen maken? Het verschil tussen een vulgaris- en een orientalislarf is echt wel te zien, helemaal als ze al wat groter zijn.

H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Ik ben mijn fototoestel al aan het zoeken.  ;)

De bak staat nu in het volle licht en nu zie ik niet alleen verschillen, hij heeft zelfs strepen op de flanken en is echt een stuk geler. Dit was me nog niet opgevallen, daar alle bakken in de schaduw staan. Dat me dit nog niet eerder is opgevallen...

joost.v.wijk

Orientalislarven zijn in een vroeg stadium al behoorlijk donker. Als ik het zo hoor, lijkt het erop dat het een andere soort betreft  :-\

H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Als je de foto's ziet, snap je niet hoe ik ze door elkaar heb kunnen halen. Het voordeel van een schemerige woonkamer is de lage temperatuur. Het monitoren laat vervolgens te wensen over. Deze makker komt simpelweg uit onze paddenpoel. Ik sluit overigens niet meer uit dat het vulgaris betreft.