Nieuwe dieren..

bouffonne

het zou mij niets verwonderen dat er iets van larve of eitjes tussen het groen heeft gezeten
Is mij hier ook pas geleden gebeurt.
het was dan wel gewoon waterpest uit de winkel.maar ik had in no time zo'n 20-tal kleine visjes erbij rond zwemmen.
Heb ze even apart in een ander bakje gezet om te kijken wat het zijn/wordt.
Ik zelf denk dat het guppy's zijn.
Dat was dan 1 bosje waterpest met extra's.

Patrick dk

Volgens mij heb je gelijk Niels , ik denk ook dat het een vulgaris is
C orientalis

alphamale

Ik gok ook dat het een vulgaris is, ondanks dat deze larf een minder spits hoofd heeft en de ogen wat verder uit elkaar staan. Ik heb net als Joost ook vulgarissen gevangen en opgekweekt e.d.  :o

joost.v.wijk

Citaat van: bouffonne op juli 04, 2011, 11:04:47 AM
het zou mij niets verwonderen dat er iets van larve of eitjes tussen het groen heeft gezeten
Is mij hier ook pas geleden gebeurt.
het was dan wel gewoon waterpest uit de winkel.maar ik had in no time zo'n 20-tal kleine visjes erbij rond zwemmen.
Heb ze even apart in een ander bakje gezet om te kijken wat het zijn/wordt.
Ik zelf denk dat het guppy's zijn.
Dat was dan 1 bosje waterpest met extra's.

Ik verwcht niet dat er jonge guppy's tussen een bosje waterpest zijn mee gekomen. Die zwemmen echt wel weg wanneer er een bosje het water wordt uitgetakeld...

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

ik zou anders niet weten waar ze anders vandaan zijn gekomen. ??? ??? ???
Ik verder op het moment niets van vissen binnen in huis (alleen buiten in de vijver)
Ik heb de waterpest direct bij de Pachytriton Labiatus gelegd en toen ik later het licht aan deed, zag ik hele kleine beestjes zwemmen tussen het waterpest.
Ik dacht eerst dat het van die hydra's waren, maar nee het zijn duidelijke kleine visjes

Kenny

Citaat van: bouffonne op juli 04, 2011, 01:56:08 PM
ik zou anders niet weten waar ze anders vandaan zijn gekomen. ??? ??? ???
Ik verder op het moment niets van vissen binnen in huis (alleen buiten in de vijver)
Ik heb de waterpest direct bij de Pachytriton Labiatus gelegd en toen ik later het licht aan deed, zag ik hele kleine beestjes zwemmen tussen het waterpest.
Ik dacht eerst dat het van die hydra's waren, maar nee het zijn duidelijke kleine visjes

Waterpest uit de winkel of vijver? verwacht je dan maar aan goudvissen  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

bouffonne

Het was/is waterpest vanuit de winkel.
Hij had deze net binnen gekregen en het waren super mooie volle bossen.
Of daar in die plantenbak ook vissen inzaten, heb ik eerlijk gezegd niet opgelet.
Een kijken of het me lukt om een foto te plaatsen van de visjes.
Volgende week donderdag ga ik weer nieuwe waterpest kopen en dan zal ik eens opletten of er iets van vissen inzitten.

alphamale

Ik ben wederom naar de poel gegaan om te vergelijken met de vulgarissen die ik daar heb gevangen. Een aantal dingen vallen mij dan toch echt op:

Larf X II (heb al eerder een larf X op dit forum gezet wat carnifex bleek te zijn) heeft een minder spitse kop.

Zijn ogen zitten verder aan de randen van zijn kop.

Zijn ogen staan verder uit elkaar.

Hij draagt zijn kieuwen breed ipv hoog.

Mijn vraag is nu of de larf op de foto een andere inheemse soort kan zijn, die op de vulgaris lijkt. Ik heb namelijk stiekem de hoop gekregen, dat in "ons" poeltje misschien wel een grotere diversiteit aan leven zit dan we dachten. Ik heb nog nooit een larf van een helveticus of een alpestris gezien, dus ik zou het zelf niet weten.

Zou een andere inheemse soort dan ook de agressiviteit verklaren naar de Cynopslarven toe? Ik beschouw hem dus nu als Larf X de 2e (II).

alphamale

Gelukkig toch een mogelijke oorzaak gevonden voor de sterfte binnen de Cynopslarven. We hebben een enorme libellenlarf ontdekt. Deze zal zijn steentje hebben bijgedragen aan het elimineren van de arme beestjes. Degene die na het scheiden in een andere bak terecht is gekomen is waarschijnlijk door een andere oorzaak om het leven gekomen. De libellenlarf heeft zich goed verstopt weten te houden in het javamos.  :(

joost.v.wijk

Dat is het hoogstwaarschijnlijk geweest dan. Heb je er nog foto's van, of is is diertje al geƫlimineerd? Ik ben benieuwd hoe groot het die larf was.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis