terrarium met schuifdeuren, iets voor salamanders?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Mijn oude B. brongersmai bak (deze zijn helaas overleden) staat nu leeg te staan en dat kan natuurlijk niet.

Het is zo'n bak met van die glazen schuifdeuren. Er kan maximaal zo'n 10cm water in staan.
De afmetingen zijn 50*30*30.
Kan hier een salamandersoort in, of is het meer iets voor kikkers, padden of reptielen? Slangen en spinnen krijg ik het huis niet in, dan schopt m'n moeder mij op straat :D.

Ik heb wel ideëen voor inrichting, maar als het niet gepast is voor salamanders dan schiet het ook niet op.

Er staat mij bij dat er al eens een topic over was, maar die kan ik niet meer vinden :(.

Edit: De bak staat op mijn slaapkamer, waar het flink warm kan worden in de zomer, aangezien het een zolderverdieping is.

robkeulers

Ik snap je vraag niet zo goed Danny? Je houdt toch al jaren salamanders? Ik neem aan dat je in deze bak wel iets weet te verzinnen.

De temperatuur heeft natuurlijk niks met je bak zelf te maken. AL je andere soorten hebben hetzelfde probleem, dus da's dan nu niet opeens een issue of vergis ik me?

Elke ontsnappingsvrije bak is in principe geschikt, zelfs een curverbak.

DannyS

De vraag was misschien wat onduidelijk.
Het ging mij meer om het vrij lage waterniveau wat zou kunnen en de afmeting van de bak zelf.
Ik ben bang dat kleinere dieren zich tussen die deurtjes naar buiten kunnen persen, want daar zit een kiertje tussen. Het aspect van ontsnappingsvrij vraag ik mij dus af.
Ik zat te denken om er bijvoorbeeld mijn A. mavortiums in te doen, maar dat zal op den duur te klein worden denk ik. Ik vraag me dan alleen af of ik dan zo'n slot op dat ding moet doen zodat ze de schuifdeurtjes niet kunnen openduwen (willen bijv. slangen nog wel eens doen).

De vraag op zicht was dan ook meer of het praktisch is en wat voor type dier er in zou kunnen.(landsalamanders of aqua-terra soorten.)

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo'n bak heb gezien met salamanders, namelijk.


De temperatuur heeft inderdaad niet specifiek iets met die bak te maken, maar meer in het algemeen. Ik heb ik mijn andere kamer er namelijk geen plek voor op het moment.

kevin

Ik heb ze vaker in terrariums gehad.
Je moet alleen rekening houden met sommige soorten dat ze niet tussen kieren door kunnen kruipen.
Per soort weet je wat ze als omgeving nodig hebben.
Dus zou er bijvoorbeeld geen Triturus in houden.
Maar je Ambystoma mavortium zou dan weer wel tijdelijk kunnen.

joost.v.wijk

Die bak kun je prima gebruiken voor je T. marm./ T. pyg. of voor je kweicho's. Ik zou de bak alleen wel op een andere (koelere) plaats zetten.

Tussen de ruiten kun je een stuk zelfklevend, schuimrubberen tochtstrip plakken. Dit werkt voor jonge slangetjes prima, dus een salamander zal dit al helemaal niet weg drukken. Een slotje is echt niet nodig.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

De enige soort die ik nu heb die ik ergens anders wil plaatsen zijn mijn A. mavortiums. De rest zit al in mooie bakken.
Deze ga ik dan herplaatsen in die bak tot ze te groot worden. De inrichting voor die dieren is toch lekker makkelijk..
De bak staat nu niet meer in de volle zon, dus is het nu beter te koelen denk ik.

MartinS

Omdat ik mij vroeger op slangen gericht heb, staan er bij mij ook nog een aantal "traditionele" terrariums.
Ik gebruik deze op dit moment alleen voor mijn groepje Bufo Brongersmai. In dit soort bakken kun je heel goed salamanders houden die in hun landfase zitten. Eén ding waar je goed op moet letten is de ventilatie. Deze bakken zijn vrij gesloten en hebben vaak alleen een ventilatiestrook boven in de bak. Salamanders die behoefte hebben aan een goede ventilatie zou ik zeker niet in deze bakken huisvesten. Dit is de reden waarom ik deze bakken ga verkopen, kies liever voor een ander systeem.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

DannyS

Ik zit ook nog even goed over de handigheid te denken.
Ik dacht dat ik mijn A. mavortiums er in kon doen, maar de kamer waar hij staat is snel warm, dus een salamander soort lijkt mij überhaupt niet echt ideaal voor op die kamer. In de zomer is 30 graden geen uitzondering.
Ik heb zitten kijken voor iets anders koudbloedigs, maar gezien de maat zit ik te denken aan padden of kikkers die de temperatuur beter aankunnen.