onze Cynops Chenggonensis mannen in bruidskleed

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

petro pees

Hoe dan ook het zijn prachtige dieren die zich qua uiterlijk duidelijk onderscheiden van de andere.
Ik heb de 2 mannen en enkele vrouwen die van oorsprong uit Harry's collectie toendertijd kwamen,
met heel veel moeite weten te achterhalen.(dankzij de eigenaars)
Zolang ik cynops google en daar chenggonensis apart bij zie staan neem ik aan dat men daar nog
steeds mee bezig is.
Maar wat er ook uiteindelijk uit voort vloeit,het blijft voor mij Cynops chengonensis. ;)
Ik ben blij dat er weer mannen in onze vereniging zijn. :D
Tylototriton Shanjing

Roy van Grunsven

Het lijkt me goed ze geschieden te houden maar eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen de beesten die als C. cyanurus yunnanensis en als C. chenggongensis gehouden worden.
In de beschrijvingen kan ik ook nergens een goed kenmerk vinden waarin ze zouden verschillen.

Ook hier wordt gewaarschuwd dat de namen niet altijd kloppen:
http://science.naturalis.nl/hosted-sites/salamanders/salamanders-of-the-old-world/species-list/cynops/chenggongensis



Harry

De vrouwtjes zien er duidelijk anders uit. Daar heb ik er genoeg van in mijn handen gehad. De mannetjes zien er exact uit als yunnanensis en de nominaatvorm. Omdat we geen gegevens hebben, kunnen we ze dus het best gescheiden houden van de andere cyanurus soorten
lijkt mij.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

herman Overmars

Dit is nakweek van Petro uit 2009 wij hebben de eitjes meegekregen toe wij bij Petro de T.Shjanjin's ophaalde, dus reken maar uit
Het volgende tot mijn grote spijt moet ik bekennen dat ik een fout gemaakt heb met de foto's, mea culpa.
ik zet nu de goeie foto's erop, ik heb vanochtend nieuwe gemaakt van alle drie de mannen, onze eitjes zijn inderdaad bij ongeveer 25 graden opgekweekt.
De eer komt helemaal mijn vrouw toe, ik ben alleen de boodschapper
Tylototriton Shanjing 4,5

herman Overmars

Harry
We hebben 2 vrouwen en 1 man die daar erg in geinteresseerd is
Tylototriton Shanjing 4,5

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

herman Overmars

mag ik u voorstellen: De dames
Tylototriton Shanjing 4,5

joost.v.wijk

Citaat van: Harry Dresens op mei 17, 2011, 11:33:29 AM
De vrouwtjes zien er duidelijk anders uit. Daar heb ik er genoeg van in mijn handen gehad. De mannetjes zien er exact uit als yunnanensis en de nominaatvorm. Omdat we geen gegevens hebben, kunnen we ze dus het best gescheiden houden van de andere cyanurus soorten
lijkt mij.

Ik vind het scheiden van de dieren prima, maar ik vind de dames er zeker niet anders uitzien dan de cyanurus. Het verschil is voor mij net zo groot als 2 vulgaris dames (of mannen) uit dezelfde poel.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

Joost,
Vergelijk de kop van de cyanurus eens met die van de chenggonensis(van voren en van boven)
Je zal zien dat ten opzichte van de cyanurus(Echt cynops koppie) de chengonensis er meer als "E.T." uitziet.
Dan heb ik het over van voren gezien,van bovenaf is het achtergedeelte van de kop('kwabben") bij de chenggonensis breder.(bij de vrouwen althans.)
Petro

Citaat van: joost.v.wijk op mei 18, 2011, 04:03:28 PM
Ik vind het scheiden van de dieren prima, maar ik vind de dames er zeker niet anders uitzien dan de cyanurus. Het verschil is voor mij net zo groot als 2 vulgaris dames (of mannen) uit dezelfde poel.
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Citaat van: petro pees op mei 18, 2011, 05:47:20 PM
Joost,
Vergelijk de kop van de cyanurus eens met die van de chenggonensis(van voren en van boven)
Je zal zien dat ten opzichte van de cyanurus(Echt cynops koppie) de chengonensis er meer als "E.T." uitziet.
Dan heb ik het over van voren gezien,van bovenaf is het achtergedeelte van de kop('kwabben") bij de chenggonensis breder.(bij de vrouwen althans.)
Petro

Citaat van: joost.v.wijk op mei 18, 2011, 04:03:28 PM
Ik vind het scheiden van de dieren prima, maar ik vind de dames er zeker niet anders uitzien dan de cyanurus. Het verschil is voor mij net zo groot als 2 vulgaris dames (of mannen) uit dezelfde poel.

Laten we eens beide foto's van de kop maken, van voor en van opzij, van zowel man als vrouw. Zo kunnen we de dieren eens naast elkaar bekijken.
Zal gelijk eens plaatjes schieten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

Hier mijn bijdrage:


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

ondertussen had ik wel vergelijkingsmateriaal verwacht..... :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

Hou op schei uit!!!! >:(  Lijkt wel alsof ze afgesproken hebben me dwars te zitten met foto's maken.
Ben er toch al geen kei in,maar als ze dan ook nog weigeren stil te zitten!!!
Petro

Citaat van: joost.v.wijk op mei 19, 2011, 09:08:16 PM
ondertussen had ik wel vergelijkingsmateriaal verwacht..... :D
Tylototriton Shanjing

Roy van Grunsven

Ik ga fotos maken van de koppen van mijn beesten (C.c.yunnanensis) en hier plaatsen maar nog geen tijd voor gehad.

petro pees

Niet de beste :( maar alvast iets. ;)
Petro
Tylototriton Shanjing