Notophthalmus viridescens eieren

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

Citaat van: Rayliberty op september 25, 2011, 08:13:35 PM


Wanneer je weer eitjes hebt hoe ik me aanbevolen  ;D

Haha. Ik ben je niet vergeten hoor.  ;)

alphamale

Aangezien Niels is repeteren neem ik even voor hem waar  ;) en maak gelijk van de situatie gebruik om weer wat foto's te delen. De afgelopen dagen viel het mij op dat één notomorphje voornamelijk in het water bleef, maar de twee anderen opgekruld op het droge lagen en bleven liggen. Ondanks dat Niels ze het liefst aquatiel wilde houden ivm het gemak, had ik sterk het idee dat de twee "droge jongens" de landfase in zouden kunnen. De gulden middenweg is nu dat eentje aquatiel blijft en de andere twee een leuke landbak gekregen hebben. (Kimmy 2 - Niels 1 8))
Zie hier het resultaat:



Een mooie grote varen waarin ze lekker kunnen klimmen, een waterbakje waar ze makkelijk uit kunnen klimmen en op plantjes kunnen liggen, een schaaltje waar de maaltjes op geserveerd worden en een extra schuilplekje.
Heb een heel leuk verslag gelezen op Caudata over opgroeiende noto's, waar ik wat tips vandaan heb.



Ze zijn lekker aan het verkennen en we houden ze uiteraard goed in de gaten de komende dagen.
Wat zijn ze toch enorm schattig die kleine makkertjes.




Groetjes,
Kimmy

joost.v.wijk

Ziet er goed uit. Houd het wel overzichtelijk. 2 van die kleintjes zijn anders erg lastig te vinden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Ziet er goed uit Kimmy ;D ;D ;D
Zo zit ik met 2 tijger dames die maar niets van water moeten hebben.
Buiten een waterbakje zitten ze voornamelijk in de reptibark met mos en planten.
Ik ben eens benieuwd hoe het met de andere tijgers zal gaan.
Zijn momentaan nog allemaal aquatiel en een is sinds kort gemorphed ;D ;D

A34

Heel mooi gedaan! Persoonlijk ben ik vaak wat onzeker of deze kleine diertjes wel goed eten en vinden in zo'n grote set-up. Hebben jullie dat niet?

alphamale

(Niels weer)

Ze staan in de woonkamer en ze worden veel gecontroleerd. Ook is er een ruim aanbod van voedseldieren o.a. bonenkevers, astmakeverlarven en er is al een bestelling uit voor springstaartjes.

Kimmy wilt ze gewoon graag op het land op laten groeien, maar ik denk dat aquatiel vele malen makkelijker is. We doen nu als het ware een wedstrijd.  :P Wedden dat mijn aquatiele noto veel beter groeit!

joost.v.wijk

Over het algemeen groeien salamandertjes die aquatiel worden opgekweekt sneller dan op land levende dieren. Maar die halen vaak de 'schade' al gauw in wanneer zij ook (uit zichzelf) aquatiel gaan. Op langere termijn maakt het dus niet veel uit.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale


alphamale

Ik (Kimmy) heb toch geluisterd naar advies en de varen eruit gehaald, ondanks dat ze lekker opgekruld tussen de wortels verscholen lagen. Die staat nu te pronken bij de Cranwelli. Ik heb wat kleinere plantjes gepakt en wat gevallen blad voor mooie kleine schuilplaatsen.



Toen ik daarnet ff ging checken kon ik ze niet vinden. Heb ik een overzichtelijke bak, weet ik nog niet waar ze zitten! Totdat ik ze plots zag:




Aanvullende tips en ervaringen zijn altijd welkom!


alphamale

De noto's zitten nu ongeveer 2 weken gescheiden. Degenen die op het land zitten eten, maar groeien echt veel trager. Omdat we de aquatiele noto daphnia kunnen geven heeft deze mooie rode stippen, terwijl degenen op het land gele stippen hebben.

Noto's die op het land zitten:

De aquatiele noto met de grootste noto van uit de landbak

Erwin Bakker

Kun je geen daphnia's met tubifex mengen en op een vochtig papiertje op het land aanbieden?

Hugo

Wat zien ze er mooi uit!  :)
Succes met de opkweek, verder!  ;)

alphamale

Daphnia door de tubifex zou volgens mij wel kunnen, maar we laten ze voorlopig nog even "geel". Ik vind het gewoon zo bizar dat het verschil in formaat zo groot is. Als Kimmy en ik later kinderen kunnen krijgen, dan kweken we ze in de badkuip op denk ik.

alphamale

Vandaag hebben we een mannetje een spermatofoor op de bodem zien achterlaten. Grappig om te zien, dat een ander mannetje hem weg probeerde te duwen, terwijl hij hiermee bezig was. Helaas hebben we het niet helemaal meer kunnen volgen, maar een tijd later zagen we een vrouw die wat aan haar cloaca had hangen wat verdacht leek op een spermatofoor. Om de één of andere reden ben ik ondanks deze positieve waarnemingen er niet van overtuigd dat er iets van komt. Misschien ben ik gewoon een pessimist.

dimitri J

Goede hoop houden, niels! Wie weet komt er wel wat van eh :D. Ik ben ook zo een pessimist, dan is het des te leuker als er wel wat van komt :D