Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

vakantie Azoren

Monique

We zitten eraan te denken om in de zomer een week of twee richting de Azoren te vertrekken. Lekker weer, mooie natuur én de kans om walvissen, verschillende soorten dolfijnen, orka's en zelfs potvissen en orka's te spotten. Er zwemmen zo'n 25 soorten daar rond, de Azoren liggen midden in de Atlantische oceaan.
Als we gaan, dan lees ik mij eerst uitgebreid in over wat er allemaal te doen is qua uitstapjes en flora en fauna.
Maar misschien is iemand er wel eens geweest en zo ja hoe is het bevallen?
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

Botanisch gezien zijn de azoren best wel interessant met een flink aantal endemische soorten dus...vervelen zal je je zeker niet met al dat bloeiend spul te begapen  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Roy van Grunsven

Walvissen zijn geweldige beesten om in het wild te zien.
De gids " gids van alle zeezoogdieren" van Shirihai is veruit de beste die er is.
Dat helpt erg veel met het kunnen herkennen van die beesten. Veel soorten zijn namelijk nog niet makkelijk uit elkaar te houden (een understatement voor noordse/gewone vinvis en natuurlijk de mesoplodon soorten).
Een goede verrekijker is dan ook wel erg prettig. Voor de uitkijkpunten op het land is een telescoop nog beter maar dat is een heel gesjouw en je moet er maar net 1 hebben.

Wat verder ook erg leuk is op de Azoren is de waterjuffer Ishnura hastata (1 vann de 2 soorten op de azoren). Deze heeft op de Azoren alleen vrouwtjes. In Noord amerika planten ze zich geslachtelijk voort maar hier doen ze het zonder mannetjes.

joost.v.wijk

Citaat van: Roy van Grunsven op mei 22, 2011, 10:38:57 AM
Walvissen zijn geweldige beesten om in het wild te zien.
De gids " gids van alle zeezoogdieren" van Shirihai is veruit de beste die er is.
Dat helpt erg veel met het kunnen herkennen van die beesten. Veel soorten zijn namelijk nog niet makkelijk uit elkaar te houden (een understatement voor noordse/gewone vinvis en natuurlijk de mesoplodon soorten).
Een goede verrekijker is dan ook wel erg prettig. Voor de uitkijkpunten op het land is een telescoop nog beter maar dat is een heel gesjouw en je moet er maar net 1 hebben.

Wat verder ook erg leuk is op de Azoren is de waterjuffer Ishnura hastata (1 vann de 2 soorten op de azoren). Deze heeft op de Azoren alleen vrouwtjes. In Noord amerika planten ze zich geslachtelijk voort maar hier doen ze het zonder mannetjes.

Heb je dit van het internet, of ben je er zelf geweest? Ik lees je posts nl. graag, er zit vaak erg veel en duidelijke info in.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Sergé Bogaerts

Als toevoeging aan amfibieën en reptielen is het wel heel arm....van nature maar één hagedis, Teira dugesii, een muurhagedisachtig dier die wel zeer algemeen is. Daarnaast mogelijk wat geïntroduceerde soorten zoals Hyla meridionalis en Rana perezi. Op Sao Miguel zijn Triturus carnifex uitgezet die het daar prima doen.

Monique

Dank jullie wel alvast voor de tips!
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Roy van Grunsven

@ Joost. Op de Azoren ben ik nooit geweest maar kijk wel af en toe walvissen. Voornamelijk op de Pride of Bilbao, een ferry die van zuid Engeland naar Spanje op en neer ging (hij is gestopt). Dit was een van de beste plekken ter wereld om veel soorten te zien, elf soorten in een overtocht was vrij normaal. Daarom heb ik ook wel ervaring met het herkennen van die beesten en ken aardig wat literatuur. De Azoren en de golf van Biscaye hebben ook grotendeels dezelfde soorten walvissen en dolfijnen.
Verslag van iemand die de laatste keer ook mee was http://vogelverslagen.web-log.nl/mijn_weblog/2010/08/pelagische-tocht-op-de-pride-of-bilbao-dag-1.html
Libellen is een andere hobby (een stuk fanatieker), vandaar dat ik bij de Azoren als eerste aan dat beestje denk.

Monique

CiteerOp de Azoren ben ik nooit geweest maar kijk wel af en toe walvissen. Voornamelijk op de Pride of Bilbao, een ferry die van zuid Engeland naar Spanje op en neer ging (hij is gestopt). Dit was een van de beste plekken ter wereld om veel soorten te zien, elf soorten in een overtocht was vrij normaal. Daarom heb ik ook wel ervaring met het herkennen van die beesten en ken aardig wat literatuur. De Azoren en de golf van Biscaye hebben ook grotendeels dezelfde soorten walvissen en dolfijnen.
Verslag van iemand die de laatste keer ook mee was http://vogelverslagen.web-log.nl/mijn_weblog/2010/08/pelagische-tocht-op-de-pride-of-bilbao-dag-1.html
Libellen is een andere hobby (een stuk fanatieker), vandaar dat ik bij de Azoren als eerste aan dat beestje denk.
Wat jammer dat ze zijn gestopt! Lijkt mij erg gaaf om mee te maken!
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Uiteindelijk is het géén Azoren geworden. Dat komt nog wel een keer, maar dan voor een weekje. We wilden toch ook erg graag naar de zon. En de Azoren tja dat is afwachten of het lekker weer is. We gaan nu naar een natuurgebied in Turkije, Dalyan. We hebben een klein hotelletje aan de Dalyan rivier gevonden. Zo gaaf, we worden met een bootje opgehaald om  naar het strand te gaan. En het strand is het Iztuzu strand waar de caretta caretta de eieren legt. We zijn al eerder in Dalyan geweest toen tristan nog klein was. Reptielen en amfibien genoeg daar volgens google. Een paar jaar terug een schitterende kameleon daar gezien in dehoteltuin. En wie weet zien we wel een Lyciasalamandra fazilae  :)
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Patrick dk

Hey Monique ,

Turkije is helemaal geen verkeerde keuze , zeker al niet qua weer . Maar er er zijn ook best mooie dieren te bewonderen als je geluk hebt . Wij zijn er zelf ook div. malen geweest , voor het laatst in 2009 , met een motorboot rondgevaren in de baai van Fethiye , elke dag een ander dorpje of baai in de `rimboe`. Wij hebben ook div. malen de zeeschildpadden gezien . Maar omdat we ook landschildpadden houden (T hermanni boetgerie) was dit ons doel destijds . Als je s'ochtends rond 10.00 (als de zon lekker warm begint te worden) op zoek gaat , kun je met geluk leuke plaatjes schieten. 
C orientalis

Monique

Wat gaaf Patrick! Die hoop ik zeker ook te zien die landschildpadden!
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu