Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Teken

Monique

Veel salamanderliefhebbers hier zijn ook natuurliefhebbers heb ik gemerkt  ;D. In mijn direkte nabijheid heb ik nu wat meegemaakt (mijn moeder) waar ik best wel van geschrokken ben en dat is de ziekte van Lyme. Zij heeft de ziekte van Lyme opgelopen zonder dat ze het wist en heeft er jaren en jaren mee doorgelopen. Plotseling werd ze erg ziek en is er Lyme geconstateerd en het lijkt erop dat het chronisch is. Het gaat dus niet meer over. Wat ik wil zeggen is het volgende: Ben je in de bossen geweest of in de tuin en word je na een tijd grieperig, koortsig en heb je last van spierpijn laat even een testje doen bij de dokter.
http://www.tekenbeetziekten.nl/algemeen/symptomenlijst.html
Ik wil niemand onnodig bang maken hoor maar ik vond het zelf altijd wat overdreven en de ver van mijn bed show maar het is wel degelijk belangrijk om op te letten.
O ja het belangrijkste vergeet ik, preventie: jezelf kontroleren op teken als je inhet veld bent geweest!
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

alphamale

Mijn nichtje heeft het helaas ook. Zij heeft hieraan permanente gehoorbeschadiging opgelopen, daar haar trommelvliesspieren blijvend verslapt zijn. Tevens is één van haar mondhoeken gaan hangen, alsof ze een beroerte heeft gehad. Dit kan wegtrekken, maar dat is niet zeker. Tevens is ze chronisch vermoeid.

Wat Monique dus zegt: Wees alert!

andrizay

Whoaa!!Ik was dit weekend grieperig,had spierpijn en had koorts..Ik werk bij het Leger de Heils,Outreachende zorg en de laatste tijd ben ik veelal aanwezig geweest in zeer dichtbegroeide  beplanting..Ik ga gelijk even mijn arts raadplegen...

Roy van Grunsven

Ik ben zelf bioloog en doe de laatste jaren veel veldwerk waardoor ik ook vaak teken heb (ong 40-100 per jaar vast). Door goed controleren (en geluk) nooit lyme gekregen maar ken wel aardig wat mensen die het gehad hebben.
Veel artsen denken dat je geen lyme hebt als je geen rode ring hebt (gehad). Dit is onzin, in veel gevallen ontbreekt deze ring. De test voor lyme is vrij onbetrouwbaar. Een negatieve uitslag betekend niet dat je het niet hebt, een positieve niet dat je het wel hebt. Dit samen maakt de diagnose erg lastig. De meeste symptomen zijn zo vaag dat je er eigenlijk niks mee kunt.

Monique

CiteerIk ben zelf bioloog en doe de laatste jaren veel veldwerk waardoor ik ook vaak teken heb (ong 40-100 per jaar vast). Door goed controleren (en geluk) nooit lyme gekregen maar ken wel aardig wat mensen die het gehad hebben.
Veel artsen denken dat je geen lyme hebt als je geen rode ring hebt (gehad). Dit is onzin, in veel gevallen ontbreekt deze ring. De test voor lyme is vrij onbetrouwbaar. Een negatieve uitslag betekend niet dat je het niet hebt, een positieve niet dat je het wel hebt. Dit samen maakt de diagnose erg lastig. De meeste symptomen zijn zo vaag dat je er eigenlijk niks mee kunt.
Ja dat klopt, je hoeft niet persé een rode ring te hebben en de diagnose is inderdaad niet altijd duidelijk. Het is echt een vervelend iets.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

joost.v.wijk

Elders in Europa is 1 op de 10 teken besmet, maar hier uitgerekend 1 op de 6? Wat maakt het hier dan zo speciaal? Ik heb m'n twijfels er over.... :-\

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34