Overeenkomsten houdingswijze lissotriton

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Ik heb nu heel wat verschillende lissotritonsoorten en zie toch wel wat overeenkomsten in houdingswijze.

grote vraag is altijd: wat te doen tijdens de metamorfose

Bij mij:

- Lievelingsvoer : rode mug
- hoppen van water naar land
- Inrichting: gatensteen die halfwater en in half land staat en een klein laagje water. Op land ook kurkdroge plekken. Int water amazonica

Ik voer op t land rode mug en fruitvliegen

Ook mijn montandoni's die ik vorig jaar september van Erwin heb gehad zijn nu volwassen (na een jaar) en zijn op soortgelijke wijze opgekweekt.

Boscai is echter heel anders dan de rest: Die wil na de metamorfose kurkdroog en blijft veel kleiner.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Erwin Bakker

Mooi dat de montandoni's al volwassen zijn!

Een vraag voor de duidelijkheid:
Je hebt het over een aantal soorten Lissotriton waarbij overeenkomsten zijn waar te nemen als het gaat om de opkweek. Hierbij is boscai een uitzondering. Betekent dit dat er een overeenkomst is tussen italicus en montandoni, of gaat het om nog meer soorten?

Harry

Er is duidelijk overeenkomst tussen italicus en montandoni. Ook weet ik van buitenlandse houders dat ze helveticus ook op een dergelijke wijze houden. Boscai wijkt idd duidelijk af en moet meer als ophryticus na de metamorfose worden opgekweekt. (kurkdroog) Bij ook maar een beetje vocht had ik gelijk 2 dode morphs. terwijl de rest het nu droger goed doet. daar wou ik even voor waarschuwen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan