Vreemde vlekken bij salamandra

joost.v.wijk

Citaat van: Harry Dresens op juni 26, 2011, 08:42:44 AM
Aan 1 kant heb ik hoofdzakelijk de verblijven, met dakpannen etc. En aan de andere kant de grond.

Juist op de plekken waar de dieren het meeste zitten, in dit geval jouw verblijven onder dakpannen e.d. ligt toch meeste stront etc. Waar de dieren zo wat rond wandelen, ligt natuurlijk veel minder, terwijl je die plekken juist vervangt. Hoe komt dit goed?

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

In mijn buitenterraria heb ik nog nooit problemen gehad. Ik gooi er alleen maar in de herfst wat bladeren in voor de winter maar voor de rest ga ik nooit de grond vervangen en alle voedseldieren kweken maar door erin terwijl ik die ook niet bijvoer.

joost.v.wijk

Citaat van: Jari B op juni 26, 2011, 09:02:55 AM
In mijn buitenterraria heb ik nog nooit problemen gehad. Ik gooi er alleen maar in de herfst wat bladeren in voor de winter maar voor de rest ga ik nooit de grond vervangen en alle voedseldieren kweken maar door erin terwijl ik die ook niet bijvoer.

Jouw buitenterraria zijn ook enorm he. Dit zijn gewoon complete natuurgebieden  ;D.
Hoe groter de bak, hoe beter. Een salamanderpopulatie zit minder op elkaar gedrongen, en besmetting via uitwerpselen is veel kleiner door de kleinere dichtheid. Als je in verhouding (net zoveel dieren per M2) had als in kleinere buitenbakken, ging het bij jou waarschijnlijk ook fout op den duur.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Sergé Bogaerts

Harry heeft terechte punten. Bij een buitenterrarium denken we snel dat het minder onderhoud nodig heeft, maar een compleet ecosysteem bouwen is natuurlijk alleen mogelijk als je echt grote buitenbakken hebt waarin je dieren zonder bijvoeren het prima redden. Helaas is dat slechts weinigen gegeven en dan betekent het bijvoeren maar ook schoonmaken.

Maar om terug te komen op de vlekken, ik heb dit verschijnsel nooit eerder zo gezien. Ik zou het dier isoleren en steriel zetten (plastic bak, keukentissue en een stukje dakpan of kurk als schuilplaats) en kijken of het bijtrekt (maar elke dag foto's en vergelijk ze), zo niet, dan proberen te behandelen met breed spectrum antibiotica of als het schimmel is een antischimmelmiddel. 

Harry

Joost, de plekken bij de dakpannen waar de ontlasting van de dieren is regent wel natuurlijk schoon. Het gaat om de plek waar je voert. Jari: Maijn ervaring met grote buitenterraria is dat het 2 jaar probleemloos gaat en daarna minder. Ook bij alex is dat zo. Zeker als je het voedsel zoals een aantal van ons dat doen in de verblijven kweekt met met konijnenkorrels en enchytreeen
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

do

Bij begonnen de problemen ook na een jaar of 2. Mijn buitenbakken zijn 4x2 en 2x1 meter. Een redelijk formaat dus. Ik ben er van overtuigd dat het met name gaat om de plekken waar de dieren lang op 1 plek verblijven. Dat moet goed schoon zijn. In mijn geval regent het tunnelstelsel niet schoon en kan ik er zelf ook niet bij zonder mijn complete bak uit elkaar te halen.
Ik heb nu een van de bakken gesloopt en ben nu aan het bedenken hoe ik een bak maak die er leuk uitziet maar waarbij ik de boel ook goed schoon kan maken. Dit is nog best lastig. Weten jullie een oplossing voor overwinterplekken waar je makkelijk bij kunt om ze schoon te maken.

Steven DC

Ik heb eigenlijk geen idee waar de dieren het meest zitten. Ik ga nooit op zoek, maar kan het misschien beter eens doen dan. Kan het helpen om de dieren er uit te halen en de grond en tunnel even te doorspoelen? Of wordt het probleem daar niet mee opgelost?

Ik was eigenlijk ook in de waan dat een buitenbak quasi onderhoudsvrij was.... Je dieren terugvinden in een bak waar tunnels zijn, lijkt me geen sinecure.

do

Dit dacht ik ook maar het klopt niet helemaal. Ik ontdekte bij het slopen van de bak nog wat "problemen".
De tunnels waren veel te droog en te groot.
Het tunnelsysteem was gemaakt van 30x30 tegels met daartussen bakstenen. Daar overheen had ik worteldoek gedaan en de zaak vervolgens weer met grond bedekt. Tijdens de sloop bleek het tunnelsysteem tot een meter diepte droog. Ik was bang dat de tunnels, ivm grondwater, te nat zouden zijn. Het omgekeerde was het geval. Ook heb ik tijdens de bouw er niet aan gedacht dat de salamanders graag ergens klem tussen zitten. Dit was een beginners fout. Stom!
Op het forum heb ik gelezen dat mensen met buizen tunnels maken. Dit lijkt een goede oplossing maar zijn er mensen die meerjarige ervaring hebben met dit systeem. Dit met in het achterhoofd vervuiling, luchtvochtigheid en het niet klem kunnen zitten?