Wetgeving en kweken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansswaak

In mijn schuur staat al een paar jaar een Axolotlkwekerij waar ik niet meer actief mee ben. Eigenlijk wel zonde daar ik de dieren  heb zitten en de eieren weggooi welke gelegd worden. Nu zit ik te denken om toch weer eens wat te gaan kweken. Destijds ben ik gestopt ivm een relatieprobelemen en een scheiding welke veel tijd en energie weghaalde bij mij. Destijds kweekte ik de Axo´s naar mijn gevoel met veel suces. Heb een nieuw idee van kweken welke volgens mij nog gemakkelijker werkt dan mij oude methode. Nu weet ik alleen niet of de wetgeving nog is veranderd van de Axolotl. Voordat ik hier thuis het AID heb staan met allerlei vragen. Kan iemand mij wat vertellen of ik gewoon weer kan gaan kweken zonder wetten te gaan overtreden.
Met vr gr Hans   




DannyS

Kweken met axo's is geen probleem, daar is niets illegaals aan. Ook heb je geen papieren nodig om ze te houden of te verkopen binnen nederland. Hoe het verkopen in het buitenland in elkaar steekt weet ik niet.

Harry

Welkom terug Hans. Sinds de laatste keer dat ik je heb gesproken is er niets veranderd aan de wetgeving wat betreft axolotls. Kan het nog handiger dan je al deed? Ik ben nog steeds benieuwd naar dat systeem. En dat je al die beesten op alleen korrels groot krijgt. Bij mij zitten ze elke dag vol met watervlooien.En met de groei mee geef ik er af en toe wat weg, zodat er geen kannibalisme is en ik een leuk aantal overhoud.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Hein


Welkom Hans,

Leuk dat je weer interesse hebt.
Lijkt een virus die onuitroeibaar is.
;D
Gr. Hein.

hansswaak

Citaat van: Harry Dresens op juni 21, 2011, 02:54:10 PM
Welkom terug Hans. Sinds de laatste keer dat ik je heb gesproken is er niets veranderd aan de wetgeving wat betreft axolotls. Kan het nog handiger dan je al deed? Ik ben nog steeds benieuwd naar dat systeem. En dat je al die beesten op alleen korrels groot krijgt. Bij mij zitten ze elke dag vol met watervlooien.En met de groei mee geef ik er af en toe wat weg, zodat er geen kannibalisme is en ik een leuk aantal overhoud.

Hallo Harry,
Ja ik heb een idee om mijn kwekerij groter te gaan maken op een simpel manier. Geloof dat ik een nieuw systeem kan bouwen met plastic dakgoten waarbij ik veel meer opslag heb voor de opkweek met veel minder ruimte. Eigenlijk net als het oude systeem wat ik had maar dan een hele wand vol korte goten. Deze zijn volgens mij gemakkelijker schoon te houden en da bakken zijn langer . In mijn oude spoelbakken zo'n 60 stuks had ik gemiddeld 15 per bak voor de opkweek.Met dit systeem denk ik dat ik een groter aantal kan huisvesten. Ook een andersoort overloopsysteem. Met vr gr Hans

bouffonne

Ook van harte welkom van mij

Ik las dat je in het verleden veel succes had met het kweken van axo;s
Heb je toen ook al op kleur gekweekt!!??
In het verleden heb alleen de wildkleur in mijn bezit gehad.
Nu heb ik inmiddels van Jeroen weer nakweek van wildkleur en leucistist.

Sinds kort een koppel gold erbij en volgens de kweker 1 koppel black????
Bij het tweede koppel ben ik nu nog steeds aan het twijfelen, het zou een zwart koppel zijn, maar de ene keer zie ik er meer een donkere variant van wildkleur in en de andere keer zijn ze weer wat bruiner!!??
Ben nu nog op zoek naar de koper en Harlekin kleuren.
Heb jij deze kleuren in het verleden ook gekweekt

Groetjes Silvia

A34

Hallo Silvia,

Axolotls kunnen tijdelijk verkleuren wanneer ze van donker naar licht gaan. Bv wanneer je de rolluiken smorgens open doed. De dieren zijn dan vaak een stuk lichter van kleur. Dit trekt na een paar minuten weer normaal. Bij mijn wildkleur zie ik dit extreem goed. Vast ook bij jouwn nakweek wanneer ze wat groter zijn. Dit zelvde geld misschien ook voor je ''black'' axolotls,

Groeten,
Jeroen

bouffonne

Dank je wel Jeroen,

Toen ik dat koppel gold en black in die kwekerij had gekocht waren die black duidelijk een stuk donkerder als de bak die er naast stond met de wildkleur.
Toen ik thuis kwam waren ze en stuk lichter, ik dacht dat komt door het transport en zo.
Maar de ene keer zijn ze meer gespikkeld als ze andere keer en zien ze ook een stuk donkerder en soms bruin uit.
Maar in ieder geval weet ik nu dat ik niets aan mijn ogen hebt, ik begon inmiddels aan me zelf te twijfelen

groetjes

Silvia

A34

Ik ken het. Ik had ook even de tijd nodig om het te snappen. :D

joost.v.wijk

Komen de echte zwarte axo's nog wel eens voor hier in de hobby?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

hansswaak

Citaat van: bouffonne op juni 22, 2011, 03:59:32 PM
Ook van harte welkom van mij

Ik las dat je in het verleden veel succes had met het kweken van axo;s
Heb je toen ook al op kleur gekweekt!!??
In het verleden heb alleen de wildkleur in mijn bezit gehad.
Nu heb ik inmiddels van Jeroen weer nakweek van wildkleur en leucistist.

Sinds kort een koppel gold erbij en volgens de kweker 1 koppel black????
Bij het tweede koppel ben ik nu nog steeds aan het twijfelen, het zou een zwart koppel zijn, maar de ene keer zie ik er meer een donkere variant van wildkleur in en de andere keer zijn ze weer wat bruiner!!??
Ben nu nog op zoek naar de koper en Harlekin kleuren.
Heb jij deze kleuren in het verleden ook gekweekt

Groetjes Silvia

Ja destijds had ik van alles wat zitten en mee gekweekt.Alleen de bonte heb ik niet gehad.

Het viel me wel op dat ik vroeger niet veel vraag had naar speciale kleuren. Ik verkocht ze destijds met grote aantallen naar Duitsland welke eigenlijk alles door elkaar heen wilde hebben. Met vr gr Hans

A34

Hallo Hans,

Welke kleur dieren houd je momenteel?

Groeten,
Jeroen

andrizay

Citaat van: joost.v.wijk op juni 22, 2011, 05:50:31 PM
Komen de echte zwarte axo's nog wel eens voor hier in de hobby?

Ik ken iemand in Lelystad die een gitzwart exemplaar heeft van 30 cm's..En diezelfde persoon heeft ook een heel mooi (koeien)zwart/wit bont exemplaar zitten..Maar voor de rest ben ik verder nooit een zwart exemplaar tegen gekomen op beurzen/winkels..Maar dat komt binnenkort allemaal goed met behulp van Hans ;) :) ..

bouffonne

Dat zou dan inderdaad voor ons heeeeeel gunstig zijn ;D ;D ;D ;D ;D

hansswaak

Citaat van: Jeroen op juni 22, 2011, 08:16:02 PM
Hallo Hans,

Welke kleur dieren houd je momenteel?

Groeten,
Jeroen

Zou het niet exact kunnen weten wat er nog zit. Ik heb de laatste twee jaar veel weggegeven. Had volgens mij nog zo''n 30 volwassen dieren zitten waar ik mee kweekte. Denk dat er nog 10 ofzo zitten van deze. Over twee weken wil ik alles gaan aanpakken en weer koppels gaan samenstellen.
Met vr gr Hans