goudvisaqua opstarten voor axo's

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kellydia19

Hoi,

Eerst eventjes een verhaal over de vissen, ik weet dat het forum daar niet voor bedoeld is, maar ik kom nog bij mijn punt;)

ik heb een prachtig groot aquarium staan (voor wat er in mijn kamertje past natuurlijk), waar tot nu toe alleen nog maar sluierstaartjes in hebben gezeten. 3 roodkopjes, en een grote oranje sluierstaat. het ging al een tijdje niet goed met de beestjes omdat ze te weinig zuurstof kregen. Ik heb toen heel veel nieuwe planten gehaald, het filterpompje omhoog gedraaid en zo'n zuurstof-steen erin gedaan. ook heb ik wat water eruit gehaald omdat een vriendin zei dat dit ook zou helpen. voer is ook veranderd, ik had eerst steurvoer, maar daar aten ze niet veel van. Ook de zinkende bruine korreltjes waren niet lekker genoeg, en vlokvoer ook al niet. ik ben nu 1 nachtje van huis geweest, ik kwam thuis, en twee roodkopjes waren dood.

het andere roodkopje zit nu in een grote hoge vaas met nieuw water, en de grote vis krijg ik er niet uit. Ik heb het water ververst, nieuwe planten erin gedaan, met het stofzuigertje bezig geweest en de stenen weggedaan. Ook met filterwatten de wanden schoongemaakt. ze leven nu nog, maar ik weet niet voor hoelang, en waar dit door komt.. Hopelijk komt mijn vriend ze vanavond ophalen, dan gaan ze bij hem in de vijver.

nu wil ik dus graag dit aquarium gaan gebruiken voor mijn 3 axolotls. ze zijn nu zo'n 10cm groot denk ik. Maar ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat deze schatjes ook doodgaan!

Hoe kan ik nu het beste het quarium volledig schoonmaken, zodat alle slechte dingen die ze ziek kunnen maken eruit zijn, en het alleen nog maar gevuld hoeft te worden voordat ze erin kunnen? Is hier speciaal schoonmaak middel voor?

Ik kan het aqua niet heel goed omspoelen, hij is te groot om bijv. even te kantelen..

Ik wil zo graag goed voor m'n beestjes zorgen, dus ik hoop dat jullie tips voor me hebben.
en is het trouwens slecht om axo's een tijd lang bevroren rode muggenlarven te geven? Ik heb nog zoveel diepvries liggen dat ik dat eerst wil opmaken.. (ik zag laatst zelfs de guppen ervan eten, wist niet dat ze dat lusten:))

MartinS

Ik gebruik voor het ontsmetten van mijn bakken altijd Halamid. Werkt zeer goed.
De gebruiksaanwijzing op de emmer goed hanteren en je bak achteraf twee dagen laten luchten.
Zie onderstaande link voor een korte beschrijving. Het is te koop bij bijvoorbeeld de Welkoop.

http://www.veip.nl/index.cfm/go/Desinfectiemiddelen/id/32/
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

kellydia19

oke, hier ergens in de buurt is wel een welkoop. dankjewel voor je tip Martin!

zijn er nog andere manieren om mijn aqua volledig geschikt voor de axo's te maken? er zit een ingebouwde pomp bovenaan in het aqua, maar aangezien mijn axo's zo groot niet zijn, wil ik het water laag houden en een losse filterpomp ergens onderin een hoekje doen. verder even volledig nieuw water, en wat waterpest. ook heb ik een leuke buis ter decoratie waar ze zich ook in kunnen verstoppen. nog niet zo vol dus, maar ik hou wel van een rustig aqua :)

bouffonne

roodstenen bloempotten.
En die half ingraven in het zand
daar kruipen ze ook graag in.
Wat platte stenen waar ze graag op gaan liggen

joost.v.wijk

Schoonmaken met heet water, en een aantal dagen droog laten staan is voldoende. Ontsmetten is niet echt nodig.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

kellydia19

ik hoop het, want ik weet ook niet waar de vissen aan dood zijn gegaan.. :(

MartinS

Bij het verschonen van bakken waarbij geen verdenking is van ziektes of wat dan ook is heet water inderdaad voldoende. Ik zelf neem bij twijfel of een verdenking van ziektes geen risico's één schepje Halamid en je speelt op zeker.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

bouffonne

Citaat van: kellydia19 op juli 14, 2011, 06:08:04 PM
ik hoop het, want ik weet ook niet waar de vissen aan dood zijn gegaan.. :(

Waren er geen zichtbare symptomen te zien bij de vissen,
Schimmels, vinrot, schubben stonden uit zwarte vlekken.
Je zegt de bak staat op je kamer, heb je met iets gespoten, nagellak acceton.
Die dampen kunnen op/in het oppervlakte water terecht zijn gekomen en zoiets kan fataal zijn

Erwin Bakker

Heb je je water gemeten op concentraties van bijvoorbeeld nitriet en ammoniak?

DannyS

Ik maak nieuwe bakken altijd schoon met een klein beetje verdunde dettol, ik laat het dan wel een paar dagen opdrogen en spoel het daarna goed af.
Echt nodig is het denk ik niet, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Salasander

Weet ook niet direct waaraan de goudvissen zijn gestorven. Het belangrijkste is dat ze helder zuurstofrijk water hebben. Dus een goede filter met de uitlaat aan het wateroppervlak. Zand op de bodem want een goudvis woelt al eens in de bodem. En waterplanten zijn ook positief voor de opname en afbraak van voedingsstoffen. Speciale voeding voor sluierstaarten kan je normaal in elke dierenwinkel kopen.
Misschien waren ze al ziek nog voor je ze gekocht had.
Een axolotl is wel vrij sterk dus ik zou het ook enkel met heet water uitkuisen.

kellydia19

oke, dan denk ik dat ik het bij heet water houd :)

trouwens, 1 van axo's is nogal dik aan het worden. is dit gewoon omdat hij veel eet, of kan er ook een andere oorzaak zijn? hij kan voor zover ik zag prima op de bodem blijven, dus of het lucht is weet ik niet..

Salasander

Axolotls zijn echte schrokoppen, dus het kan wel eens gebeuren dat er één dubbel zo dik is als de rest.
Niet overvoederen. Maar wat bedoel je met dik?

kellydia19

ik zal morgen even een foto plaatsen, als ze in hun nieuwe aqua zitten, ben vanavond bezig geweest met schoonmaken, laat het nu een nachtje staan en dan weer fijn opnieuw inrichten (moet ff tijd zoeken morgen, moet ook werken). Met dik bedoel ik.. ja, alsof hij flink veel gegeten heeft inderdaad. Ik zal het gedrag van mn beestje een paar daagjes aankijken. Het is wel zo dat vooral die twee samen (ik heb er nog 1 apart zitten) altijd naar boven zwemmen als ik de kap open doe, alsof ze honger hebben. ik voer ze elke 1 a 2 dagen, en soms wacht ik een dagje langer. hoelang kunnen ze eigenlijk zonder eten?

Salasander

Als je ze eerst goed dik voert kunnen ze lang zonder eten, toch de volwassenen. Je kan gerust een week of 2 op reis gaan zonder dat ze eten moeten hebben.