kleibolletjes voor aquariumplanten wel of niet toepassen

bouffonne

Hoi, allemaal

Aangezien we de bakken voor onze salamanders steeds mooier willen inrichten en dus ook vaker gebruik gaan maken van de diverse aquariumplanten(dan heb ik het niet over de zuurstofplanten)
Maar de sterkere planten zoals javaplant,anubias,Cryptocoryne enz
Aangezien we als bodem, fijn zand of grove kiezel gebruiken, hebben de planten daar verder geen vorm van voedingstoffen inzitten en wij ook verder geen gebruik kunnen maken van vloeibare bemesting voor de planten.
Is de vraag nu om dan toch lang van deze planten te kunnen genieten om er enkele kleibolletjes bij de planten te steken.
Hier zit dan ook wel de NPK voedingsstoffen in, maar lossen dan wel extreem langzaam op.
Mijn vraag is nu, hoe reageren de dieren hierop, kan het kwaad!!??
Bij vissen garnalen en slakken zou dit verder geen invloed hebben
Alle tips zijn van harte welkom

groetjes

Silvia

joost.v.wijk

Ik heb nog nooit meststoffen gebruikt in m'n bakken. Wanneer er salamanders, slakken en/of garnalen e.d. in leven, komt er vanzelf voeding voor je planten in. De uitwerpselen van de salamanders wordt verwerkt door de slakken en garnalen, wat zij weer uitscheiden, is weer een voedingsstof voor je planten.
Overigens groeien Javavaren en Anubias (iig A. nana) op hout of stenen. Hier halen ze ook hun voedingsstoffen uit.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Citaat van: joost.v.wijk op juli 18, 2011, 07:41:08 PM
Ik heb nog nooit meststoffen gebruikt in m'n bakken. Wanneer er salamanders, slakken en/of garnalen e.d. in leven, komt er vanzelf voeding voor je planten in. De uitwerpselen van de salamanders wordt verwerkt door de slakken en garnalen, wat zij weer uitscheiden, is weer een voedingsstof voor je planten.
Overigens groeien Javavaren en Anubias (iig A. nana) op hout of stenen. Hier halen ze ook hun voedingsstoffen uit.
Inderdaad daar had ik nog niet zo aan gedacht.
klopt ik heb ook slakken en garnalen als opruimers erbij en die zorgen ook voor meststoffen voor de planten.

Maar alsnog bedankt voor de uitleg

Roy van Grunsven

Veruit de meeste waterplanten halen hun voedsel uit het water (ook javavaren). Extra bemesting zal zelden nodig zijn.

Veel planten die als waterplant verkocht worden zijn eigenlijk helemaal geen waterplanten maar oeverplanten die overstroming goed kunnen overleven. Deze moet je met kunstgrepen als voedingsbodems en CO2 bemesting in leven houden als ze lang onder water moeten blijven.

bouffonne

Dat klopt inderdaad.
Bij sommige planten hebben/krijgen de bladeren een totaal andere bladvorm wanneer ze boven het water uitkomen.
Ik heb in het verleden heel wat diverse soorten aquaria's gehad met verschillende soorten biotopen.
En ik weet dat die kleibolletjes toch toen kleine wonderen hebben verricht wat de kwaliteit van de planten en de groei betrof.
Toen was er nog niet zo'n systeem als die CO2 bemesting wat je nu krijgt.
Maar ik laat nu de planten die bij de axo's en de andere salamanders in de bakken staan verder met rust en laat de bemesting zijn natuurlijke gang gaan ;D ;D ;D