poot gebroken en open wat te doen?!

sannie

zojuist heb ik een gebroken pootje ontdenkt bij de kleinste axolotl en dit is ook wat open!
gister was er een giga schrik moment in de bak dus vermoed dat ze klem gezeten heeft of de grote heeft haar te pakken gehad! (lijkt me stug want ze liggen alleen maar bij mekaar en zowat in mekaar maar goed het kan...)
nu wil ik weten wat ik moet doen! afknippen of nog even aankijken? koelkast? ze eet namelijk ook sinds zaterdag al niet en de dikste is ze ook weer niet!
als het afknippen word kan dit gewoon met een keukenschaar of iets? (lijkt me bizar)het pootje is namelijk ook erg dik en bleek dus lijkt mij al geen bloed meer doorheen te gaan maar ik ben nog geen kenner in dit soort dingen en tis de 1e keer dat ik dit meemaak!

ik zal ook wat foto's erop zetten!

sannie

hier zijn de foto's en alvast dank voor de hulp!

A34

Gewoon met een scherpe schaar inderdaad. Succes!! :)

joost.v.wijk

Ja hoor, dit werkt het beste. Heb het zelf ook eens gedaan met een axo.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

sannie

Móet ik haar dan ook in de koelkast zetten tijdens het herstel?

joost.v.wijk

Ik heb het toen niet gedaan, maar wel apart gehouden, en gezorgd voor schoon water ivm infectie en/of schimmel. Koel water is natuurlijk wel bevordelijk, maar hoeft niet persé koelkast-koud te wezen.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

sannie

Oké! Dank je wel! Helaas morgen pas een aparte bak en de hulp om het pootje eraf te halen maar het gaat lukken!

sannie

gister avond mijn eigen held even geweest! ik had het pootje er al afgeknipt voordat de hulptroep kwam! mijn maag was het er ff niet mee eens daarna en stond wel ff te shaken... maak dit ook niet alledaags mee dat ik even een poot eraf haal!
is goed gegaan in 1 snelle knip en het bloeden viel reuze mee! nu maar hopen dat het allemaal snel geneest en dat ze ook is wat wil eten!

bouffonne

Goed gedaan ;D ;D ;D ;D
Ik heb zoiets in het verleden ook al eens moeten doen en stond toen ook te trillen als een rietje!!
Maar als je dan achteraf ziet dat er weer een nieuw pootje ontwikkeld, krijg je er achteraf dan toch een heel voldaan gevoel bij.
En wanneer er weer zoiets gebeurt zal het de volgende keer steeds makkelijker worden, want je weet dat je er aan goed doet.

Veel succes er mee en ik hoop dat je ze er door krijgt
Groetjes Silvia

A34

Ik heb ook eens gehad dat het stulpje begon te schimmelen. Niet zo raar ook, want er kan ook dood vlees aan blijven hangen. Ik heb toen besloten om nog eens te knippen, en heb het dier erna een week in een ligt zoutbadje gehouden. De poot was na een tijd helemaal genezen.

Stress door het knippen ondervinden ze haast niet had ik vernomen. Het is meer een kortdurige shock.

sannie

ik heb wel erg dicht langs haar lijfje geknipt dus nog een keer knippen zit er niet in...
het was ook daar gebroken en open namelijk!
straks weer even proberen te voeren en goed de wond inspecteren want dat schimmelen kan hard gaan!

bouffonne

Eens per week een licht zoutbakje doet wonderen,
Als ze niet wil eten, probeer een met wat stukjes runderhart .... dat willen ze meestal wel.

Die van mij had destijds ook bijna een week niets gegeten, toen ook met runderhart geprobeerd en dat werd goed gegeten.
Die van mij had tijdens het verschonen van de bak een knockpartij in de emmer waar ik ze toen tijdelijk had ingezet.
De rechter voorpoot lag toen ook aan flarden.
Ik had toen de dierenarts gebeld en die zei toen dat ik een scherpe schaartje eerst goed moest ontsmetten en daarna zo kort mogelijk langs het lichaam moest afknippen en de wond met een heel licht zoutbadje.
Binnen 1 week was het mooi geheeld en binnen 3 weken begon er zich weer een nieuw pootje te ontwikkelen.

sannie

nou ik heb er een probleem bij! doordat ze niet eet poept ze alleen maar slijm en nu komen haar darmpjes er ook een beetje uit! dacht het van de week ook al te zien maar dat was weer weggetrokken maar nu is het duidelijker.... ik ga tubifex maar weer proberen zometeen want wormen en rode mug is niet eens interessant...