Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Nieuw terrarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

In mijn tijd dat ik in een dieren/terraria-speciaalzaak werkte, deed ik ook aan de zelfbouw van terraria. Onlangs was ik in de gelegenheid om 1 van deze bakken (80X50X60 cm), die na jaren nog in de showroom stond, aan te schaffen voor een leuke prijs. De inrichting heb ik destijds zelf gedaan, en kwam voornamelijk uit 1 van m'n eigen bakken, waar toen nog Mantella's in zaten. De achterwand (varenwortel inclusief planten) heb ik er in z'n geheel uitgehaald, na de verkoop van m'n kikkerbakken, om het daarna in deze bak te lijmen. De opbouw bestaat uit turfblokken, die na wat boetseren in een wat meer realistische stijl zijn gebracht.
Na al die jaren is er weinig aan onderhoud gedaan, en na m'n koop, heb ik er heel wat uit moeten halen om het makkelijker te kunnen verplaatsen. Bij thuiskomst heb ik het deel turf en hout, wat eruit was weer teruggeplaatst, en kon ik weer lekker kleien  :D. Voornamelijk het achterste deel van de bak, bestond uit dood plantmateriaal. Alles eruit getrokken, en opnieuw gestekt. Nu laat ik de bak lekker settelen, en komt er nog een druppelsysteem in om de varenwortel nat te houden. Zo heb ik die binnenkort weer groen, wat ook snel overslaat naar de turfblokken. Wanneer de bak z'n draai weer heeft gevonden, en de planten goed aanslaan komen er gifkikkertjes in (Ranitomeya ventrimaculata). Nu eerst zorgen dat de eisen voor deze soort aan de orde zijn in m'n bak.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Het toeval wil dat ik onlangs ook een gifkikkerbak in elkaar gestoken heb. Bij mij zit er ondertussen R.imitator 'Chazuta' in.
Qua inrichting heb ik er enkele lianen ingegooid waar wat bromelias op vastgezet zijn. De achter -en zijwanden zijn varenwortelplaat waarvan de achterste een druipertje is ;). Verder kleuren een hoop epifytische varens en orchideeën het boeltje groen.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Bromelia's heb ik er (nog) niet in zitten (ben ik niet zo wild van, zijn me wat te grof/groot/robuust). Ik houd juist van die kleine, fijne en tere plantjes. Met die reden heb ik ook voor ventri's gekozen, omdat ik die grote Dendrobates-soorten veel te robuust en plomp vind. Ben nog wat info aan het winnen op de site van Dendrobatidae NL of bromelia's verplichte kost is.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Citaat van: joost.v.wijk op juli 21, 2011, 09:47:25 PM
Bromelia's heb ik er (nog) niet in zitten (ben ik niet zo wild van, zijn me wat te grof/groot/robuust). Ik houd juist van die kleine, fijne en tere plantjes.

Ik heb het ook niet heel hard op bromelia's, maar aangezien m'n imitators egg-feeders zijn en ik eigelijk fotorolletjes wil vermijden heb ik enkele gevonden die me niet te hard stoorden qua grootte/kleur.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Die fotorol-kokertjes zou ik juist boven bromelia's kiezen. Ze zijn makkelijk te verstoppen, zodat het ook niet stoort.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Citaat van: joost.v.wijk op juli 21, 2011, 09:54:39 PM
Die fotorol-kokertjes zou ik juist boven bromelia's kiezen. Ze zijn makkelijk te verstoppen, zodat het ook niet stoort.

Makkelijk te verstoppen en moeilijk te controleren  ;D. Nee, dat is kwestie van "goesting" natuurlijk.

Deze heeft er alvast z'n huisje van gemaakt:

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

MartinS

Mooie bak Joost, had hem al eens zien staan in de winkel. Daar kun je iets moois van maken.

@Kenny, Mooie foto! Toch heel bijzondere dieren!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Even wat nieuwe foto's gemaakt. De bak draait prima. Temperatuur en RV lijken goed voor de kikkersoort die ik erin wil hebben. Planten beginnen goed te groeien. Enkele varentjes hebben een terugslag gehad (Da's vrij normaal, heb ik vernomen), maar beginnen nu ook aan te slaan.
Het druppelsysteem zit erin, en werkt boven verwachting goed. De eerste groene 'aanslag' (mossen) worden al zichtbaar op de varenwortel. De eerste bowoners zitten er al in (Killi's, 1.2 Aphyosemion australe 'goud')


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Monique

Ìk vind dat toch knap hoor zo'n mooie bak maken! Wil ik toch ook graag nog een keer zo'n mooie bak in de huiskamer.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

joost.v.wijk

Echt moeilijk is het niet hoor.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Komt goed. Stiekem ben ik ook een hele harde killi-fan  :)
Bij mij ondertussen larven in de bromelia's gevonden, leuk zicht die broedzorg van m'n imitators.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

MartinS

Dat begint ergens op te lijken Joost. Straks kan de tv uit en dan gezellig met een kaarsje voor het terrarium  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

alphamale

Leuk man, die gifkikkers. Dat zou ik ook nog weleens willen doen. Ik vind bromelia's overigens wel mooi. Je hebt echt veel verschillende, waaronder een hoop kleine soorten die groot genoeg zijn voor dikkopjes.

bouffonne

Ziet er al heel goed uit ;D ;D ;D
Als ik dat zo zie beginnen mijn vingers echt te jeuken om eindelijk aan mijn groot Paludarium/terrarium te kunnen beginnen.
Ja zo'n bak heeft zeker een half jaar nodig om te kunnen aanslaan.
Er zullen altijd planten die in het begin niet zo denderend willen groeien, maar op ten duur groeit het zo goed, dat je al moet beginnen met uitdunnen en snoeien ;D ;D ;D
Veel succes er mee.

DannyS

Bij mij jeukt het al een tijdje om ook een paar (gif/boom)kikkers te nemen. Gelukkig neemt het enthousiasme flink af wanneer ik de prijzen die van de dieren zie. :D