Kikkers in de vijver.

DaanenLuukEgberts

Vanavond kwamen we weer eens langs onze vijver, waar we de afgelopen tijd steeds meer leven in zagen komen. Tot voorheen hadden we daar al twee juveniele kikkers en één volwassen kikker gezien. Vanavond zagen we er tot onze verbazing echter een stuk meer, 4 volwassen kikkers. Deze waren ook niet het zelfde dan die ene volwassen kikker die we eerst zagen. Er zat ook een hele aparte kikker bij, die echt niet op de rest leek, weten jullie misschien wat voor soorten wij in de vijver hebben? Onze hele vijver zit vol met waterpest, maar geen andere planten, leggen kikkers hun eieren niet op waterpest, want waarom zouden ze anders geen eieren hebben gelegd.

Foto's Deel 1

DaanenLuukEgberts

Foto's Deel 2

Steven DC

Het zijn allemaal Rana temporaria. Die eerste heeft wel een uitzonderlijk kleurenpatroon! Ben benieuwd of iemand daar iets meer over kan zeggen..

bouffonne

Zo een zat het vorig jaar hier bij mij ook in de vijver.
Hij viel meteen op tussen alle andere kikkers.
Ik dacht nog van dat die ergens ontsnapt was
Lijkt me eerder een tropische variant die op de en of andere manier hier in ons kikkerlandje terecht is gekomen.

DaanenLuukEgberts

Ik denk ook niet dat het een Rana tamporaria is, want deze heeft een heel ander patroon en kleur dan de andere Rana tamporaria's in onze vijver en op internet. Misschien is dit dan een nieuwe inheemse soort, die alleen in Limburg voorkomt, omdat Silvia deze ook heeft gezien in haar tuin.

Steven DC

Er zijn wel degelijk kleurverschillen binnen het geslacht. Ik denk niet dat dit dier een exoot is. Enkel voorbeelden van kleurvariatie:

André

Het is gewoon een bruine kikker hoor, de kleur verschillen zijn gewoon heel groot.
Maar als je op de buik kijkt zie je dat die gemarmerd is, dat wijst op bruine kikker(Rana temporaria)

Kenny

Lijkt me idd Rana temporaria, voor eieren ben je wat laat. Bruine kikkers leggen van februari tot april.

R.tempo's in actie:
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DaanenLuukEgberts

bouffonne

Die ik het vorig jaar er tussen had zitten lijk dan toch het meest op de eerste foto,
Mooie tekening met rood erin, echt een pracht dier.
Maar voordat ik een kiekje er van kon maken was ie al verdwenen tussen het kroost.
Zodra ik de kikkers weer hoorde kwaken, stond ik klaar met mijn camera, maar ik heb hem daarna nooit meer gezien.
Dit jaar alleen de gewone kikkers, varieren van groen naar bruin.
best veel kikkers dit jaar gehad, des ondanks de lange droogte.
Maar nu zie ik niet meer veel........meneer en mevrouw de Reiger heb ik ook op bezoek gehad. :( :(
Helaas maar dat hoort nu eenmaal bij de natuur