Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

soort kikker

watersalamander

owh oke, is wel jammer vind het namelijk mooier als er ook een gedeelte land is, ik ga eens kijken morgen wat ik er van maak, baal er wel van heb er 46 euro voor betaald dat bakje, als ik geweten had dat hij niet zoveel land nodig heeft had ik hem gewoon in een plastic krat gedaan :(

en als ik dat bakje van 24cm nou plaats, en elke dag de rest goed nat spuit, kan dat eventueel of ook niet?

Steven DC

bombina oriƫntalis is een padje dat z'n leven voornamelijk doorbrengt in het water. Een bami bakje voldoet dus echt niet als watergedeelte. Van het terra kan je eveneens iets moois maken door bijvoorbeeld te werken kienhout en javamos. Zo kan je bijvoorbeeld in een hoek een mooi stukje land maken.

edit: Typo

watersalamander

hoe wou je dat dan doen?, als ik er eens tuk hout leg gaat het water daar toch gewoon onder door?
en zoals ik al getypt had, kan het water in het terarria zelf niet hoog omdat de ventilatie gaatjes erg laag staan volgens mij kan ik er maar 3 cm water van maken, hoeveel moet dit minimaal zijn?

Bjorn

Ik deed flink wat grind erin. Vooraan een dun laagje oplopend naar achteren in een hoek.... Ik drukte het kienhout tegen het grind aan als afscheiding, en daarnaast had ik nog een stuk hout. Je kan ook met keien erbij werken....
(--> Ook al loopt het water er onderdoor, ze gebruiken het ook als verstopplek)
Veel planten/javamos erin...

Ik heb mede dankzij de tips op dit forum 100+ nakweek gehad van mijn vuurbuikpadjes  ;D

watersalamander

maar dan loopt het water toch door die gaatjes heen?, want die gaatjes zitten 3cm boven de bodem volgens mij, kan ik daar niet iets op verzinnen?

joost.v.wijk

Citaat van: jeffreyseves op augustus 03, 2011, 09:22:47 PM
maar dan loopt het water toch door die gaatjes heen?, want die gaatjes zitten 3cm boven de bodem volgens mij, kan ik daar niet iets op verzinnen?

Ja hoor, ervoor zorgen dat je waterpeil niet hoger komt dan je ventilatierooster  ;)
Zolang kweken geen optie is (gaat ook niet met 1) is een 3 cm waterhoogte nog wel te doen. Zoals aangegeven (ik doe het op dezelfde manier): Grind naar 1 kant laten oplopen, eventueel wat 'verstevigen' op de afscheiding water/land met keien of kien- of wortelhout. Als planten zijn Epipremnum erg geschikt voor het landgedeelte. Je drukt wat takken in het grind, en verder gaat het vanzelf. Ook javamos kun je op de water/landgrens leggen. Zo heb je al gauw een mooi beplante bak.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

watersalamander

ik ben ook van plan het bij een te houden, momenteel is de bak al helemaal ingericht met turf, moet ik dat eruit halen? of kan het water daar gewoon boven op?, en hoe zit het met filteren een 3cm laag water kan ik geen filter op aan sluiten.

joost.v.wijk

Turf eruit, dit smeert alleen maar met water. Gewoon een laagje grind, vooraan weinig, en dit naar achteren (1 hoek is al voldoende) op laten lopen.
Filteren is met 1 padje echt niet nodig. Zorg voor veel waterplanten, en doe er wat slakken in (posthoornslakjes zijn prima). Zo blijft het water over het algemeen vrij lang goed.

H. orientalis
L. laoensis

watersalamander

oke dan moet ik de bodem eruit halen, maar ik kreeg er ook een paar stukken hout bij met nep klimop kunnen deze stukken hout onder water?

joost.v.wijk

Driftwood, Mopani-wortelhout en kienhout kunnen prima onder water liggen. Deze rotten niet of nauwelijks. Wat je voor stukken hout hebt weet ik niet. Je kan er eventueel foto's van maken.

H. orientalis
L. laoensis

watersalamander

moet er een warmte lamp boven hangen?

Bjorn

Ik had boven mijn Vuurbuikpadjes alleen 2 (UV) spaarlampen (terrarium van 45x45x45).
Warmtelamp is niet nodig.

MartinS

Citaat van: jeffreyseves op augustus 04, 2011, 08:53:05 AM
moet er een warmte lamp boven hangen?

Dat hangt helemaal van de omgevingstemperatuur van de ruimte waar je bak in staat.
Dit soort vragen zijn alleen door jezelf te beoordelen door de temperatuur in je bak te meten.
Laat een nieuwe bak eerst eens een paar dagen draaien waarbij je zaken zoals de temperatuur blijft monitoren. Je kunt dan zelf met de lampen spelen en de juiste kiezen totdat je temperatuur optimaal is.

Daarom is de volgorde ook inlezen, bak kopen, bak opbouwen en monitoren en als aller laatste dier kopen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

watersalamander

ja oke, dan ga ik dat eens doen om half 2 ga ik alles halen momenteel zit het kikkertje alleen in een terarrium, met een klein bakje water zodra hij hier is, ga ik het helemaal ombouwen

alphamale

Dit is een ideale soort om met meerdere bij elkaar te houden. Als je er een man tussen hebt zitten, dan kan je weleens getracteerd worden op wat gefluit in de late uurtjes. Kei leutig!