Triturus Marmoratus (C.F) nakweek 2011 e.a.

stijnzeger

Heb nu eens geteld hoeveel ik van elke soort nog over heb. Ik heb van de Triturus Marmoratus (Clermont Ferrand) nu 42 op het land zitten en nog ongeveer 18 in het water. Als alles goed blijft dus toch ongeveer 60 stuks. Ik wil er een paar houden en bij de ouder dieren doen, de rest wil ik gaan verkopen. Een vraagje: kan ik de overdrachtspapieren zo van onze site halen???? Ik heb de eitjes van de Cynops Orientalis laten zitten in de ouderbak, maar ook hiervan heb ik er zo'n 15 op het land. Als laatste had ik 20 eitjes van de Triturus (ben een wat oudere man) Italicus gekocht had er 10 op het land, helaas bij de telling 1 ontsnapt en onder mijn voet terecht gekomen. Hoop dat ik er hiervan een aantal overhoud om mee te kunnen kweken (in de nabije toekomst)
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

alphamale

Goed bezig Stijn. Gewoon lekker door blijven kweken totdat het hele huis volstaat!

stijnzeger

Zal m'n vrouw leuk vinden!!! Ik heb nu een oude visstelling met 8 bakken en 7 soorten, is wel genoeg denk ik, deze hobby is leuk maar kan ook een verzamelwoede opleveren. In mijn jonge jaren al eens gebeurd heb het nu gelukkig enigszins onder controle.

alphamale

Ik ken het. Het moet wel een hobby blijven uiteraard. Hier kunnen we echter af en toe de verleiding niet weerstaan om er iets bij te nemen.

Doe je de Cynops larven gewoon in de ouderbak laten totdat ze volwassen zijn, of verplaats je ze uiteindelijk? Hier hadden wij ze eruit gehaald, maar dit was uiteindelijk een fiasco daar we een goed gecamoufleerde libellenlarve over het hoofd hadden gezien.

Stijn

Je kan hier een overdrachtsverklaring afdrukken :

http://www.gifkikkerportaal.nl/Home/Artikelen/tabid/333/articleType/ArticleView/articleId/210/Overdrachtsverklaring-uitgebreid-model.aspx

Het is een duidelijke en uitgebreide versie. Je kan ook 'kortere' versies vinden, maar ik geef toch de voorkeur aan bovenstaande model.

mvg

Stijn

joost.v.wijk

Ook op salamanders.nl  ;) staat een pdf-bestand. Gebruik de zoekfunctie op de homepage. Typ 'overdrachtsbewijs' in en je ziet gelijk dat je 'm kan downloaden.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Bedankt voor de reacties, als ik ze verkoop kan ik de overdrachtspapieren erbij leveren. Wat de c. orientalis betreft, ik heb er niets aan gedaan, maar zie nu dat aquatiele larven langzaamaan hun kieuwen verliezen en op de bovenste planten of kurk gaan zitten, die haal ik eruit enplaats ze in een bakje met aarde en schuilplaatsen, verder wat tubifex per dag op nat wc-papier en ze doen de rest vanzelf.

alphamale

Dat gaan we de volgende keer, mochten we wederom eitjes hebben, ook proberen. Bedankt voor de tip.