Kunnen we massale importen van C./H. orientalis aan banden leggen?

joost.v.wijk

Citaat van: Rob Keulers op augustus 31, 2011, 09:44:16 AM
Het kweken van een paar honderd of duizend orientalisjes gaat de wildvang echt niet tegen. De groothandels kunnen ze momenteel kopen voor 85 cent per stuk als je er meer dan 200 koopt. Daar kun je met de beste bedoelingen niet tegenop kweken.

Het merendeel van die dieren is al dood voor het in de winkel komt. Daarna sterven er ook nog veel beesten in de winkel, of de net gekochte.
C. orientalis is een van de meest gehouden salamandertjes in de liefhebberij, maar in vergelijking tot andere algemene soorten, ook een van de slechtst gekweekte. De prijzen die groothandels betalen voor die salamanders is inderdaad erg laag, maar als we ze in grotere hoeveelheden kweken, en dan ook aanbieden buiten de vereniging en het forum om (Marktplaats e.d.) kunnen we er misschien wel voor zorgen dat het voor winkels niet meer interessant is om dieren aan te schaffen bij groothandels, omdat ze toch overal makkelijker te verkrijgen zijn (en dan gezonde nakweek).

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Het zal volgens mij niet lukken om de aantallen dieren die in NL verkocht worden na te kweken. Als bij de Hornbach in Kerkrade nieuwe orientalis binnen zijn (50 stuks) zijn die binnen een week uitverkocht. Da's een van de honderden winkels in Nederland.

Nogmaals ik vind het een mooi initiatief, en wens iedereen heel veel succes, maar verwacht dat de uiteindelijke uitkomst zwaar gaat tegenvallen. Zie mijn posts maar als stimulans om mijn ongelijk te bewijzen ;)

joost.v.wijk

Veel komen denk ik terecht in een tropisch aquarium, waar ze al niet lang meer leven. Veel mensen zullen het wel normaal vinden, en doodgewoon weer nieuwe halen, net zoals een goudvis.
Als je de markt kan voorzien van gezonde dieren, eventueel met een caresheet, hoeven mensen ook niet gauw nieuwe dieren aan te schaffen. 

H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Er zit dus een vorm van 'awareness' kweken bij.
Ik weet dus niet of er een overkoepelende organisatie is voor dierenwinkels, maar dat zou zo'n instantie zijn die je kan benaderen. Als ze er aandacht aan besteden in iets van een vakblad, misschien is er dan iets aan te doen.
Massaal kweken alleen gaat het niet oplossen, dat is zeker waar. Maar voordat je gaat voorlichten, moet je wel flink wat dieren hebben als nakweek, anders schiet het ook niet op.

Monique

ikzelf denk ook dat je ook de publieke opinie moet beïnvloeden. de meeste mensen weten niet of denken er niet bij na dat ze wildvang kopen. Toch denk ik dat je best in ieder geval lokaal iets kan doen.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

petro pees

Op dit moment zijn we in grote mate met dit Topic elkaar aan het beínvloeden,(je moet ergens beginnen ;) ) Met het begin van uitbreng van dit idee,begint al de beínvloeding van de "buitenkern".
Laat het het inderdaad een stimulans zijn dat er "tegenwerpingen" zijn en begin gewoon.
Ik heb naar alle waarschijnlijkheid al een winkel in Nederland die hier aan mee wil werken door gekweekte dieren in te kopen.
Ik hoor nog  'hoe of wat' en hoor ook graag van mensen die dieren hebben om aan te bieden.
Petro 
Tylototriton Shanjing

Erwin Bakker

Door mensen met een idee zoals dat van Joost vliegen we nu in vliegtuigen over de hele wereld en zijn we zelfs als mensheid op de maan geraakt. Soms moet je hoog mikken om ergens te geraken.

Ikzelf ben geen houder van Cynops en zal dat ook niet snel worden, maar gezien de reacties op het forum zijn er genoeg mensen die wel mee kunnen doen. Als die mensen C. orientalis nakweken dat het succes van Alex met de marmer kweek alleen maar benadert, kun je al een verschil maken.

Wanneer is dit plan geslaagd? Als er geen C. orientalis meer uit China wordt gehaald? Of als mensen hier binnen en buiten de vereniging mee bezig zijn en energie in stoppen?

@Joost: Goed idee, go for it!

angie

ik wil wel helpen met mijn h. orientalis, en mischien kan ik mijn moeder overhalen cynops orientalis te scoren! ;D

joost.v.wijk

Citaat van: angie op oktober 11, 2012, 05:29:43 AM
ik wil wel helpen met mijn h. orientalis, en mischien kan ik mijn moeder overhalen cynops orientalis te scoren! ;D

Dat zijn dezelfde Angie. Cynops orientalis heet tegenwoordig Hypselotriton orientalis.

H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

H. orientalis
L. laoensis

angie

:-\  salamandernamen uitspreken gaat echt NIET makkelijk met zo'n beugel!!  :-[

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl