gistocal voor bombina's

bouffonne

Gisteren op de landdag super kleine bombina's gekocht.
Padjes moeten iets van kalk krijgen.
Nu heb ik een grote bus Gistocal hier staan wat ik voor de honden en katten gebruikt.
Mag ik hier ook het voer van de bombina's hiermee bestrooien?
En hoe vaak mogen ze dat hebben.
Of hebben jullie zoiets van liever de juiste kalk wat je aan kikkers en padden geeft

joost.v.wijk

Sterker nog: Ik heb nog nooit kalk gebruikt bij de opkweek van Bombina orientalis. En ik heb ze een behoorlijk aantal jaar gekweekt.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Citaat van: joost.v.wijk op september 05, 2011, 01:39:22 PM
Sterker nog: Ik heb nog nooit kalk gebruikt bij de opkweek van Bombina orientalis. En ik heb ze een behoorlijk aantal jaar gekweekt.

Dus jij zegt dat het niet nodig is en afwisselend voer voldoende moet zijn

A34

Ik kan je eventueel wel wat calcium menemen, Met een potje kun je een eeuwigheid vooruit. ( We komen deze of volgende week wel naar jou toe Silvia. Dan hoef je niet zover te reizen.:) Ik neem de axo's dan ook mee uiteraard en een bakkie voor de tijgers. Groeten Jeroen)

bouffonne

Citaat van: Jeroen op september 05, 2011, 01:42:19 PM
Ik kan je eventueel wel wat calcium menemen, Met een potje kun je een eeuwigheid vooruit. ( We komen deze of volgende week wel naar jou toe Silvia. Dan hoef je niet zover te reizen.:) Ik neem de axo's dan ook mee uiteraard en een bakkie voor de tijgers. Groeten Jeroen)

Dat is ook een mooie oplossing.
Maar laat het mij wel even weten want ik heb hele onregelmatige werktijden, zodat je niet aan een gesloten deur staat met de dieren.
Zoals vandaag heb ik ochtend-avond dienst, maar vanmiddag werd ik ook weer opgeroepen.

Alvast bedankt

groetjes
Silvia

MartinS

Citaat van: bouffonne op september 05, 2011, 01:41:35 PM
Citaat van: joost.v.wijk op september 05, 2011, 01:39:22 PM

Dus jij zegt dat het niet nodig is en afwisselend voer voldoende moet zijn

Hiermee heb ik het ook altijd gered. Heb bij het opkweken van jonge dieren nooit nadelige gevolgen waargenomen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Citaat van: bouffonne op september 05, 2011, 01:48:18 PM
Citaat van: Jeroen op september 05, 2011, 01:42:19 PM

Dat is ook een mooie oplossing.
Maar laat het mij wel even weten want ik heb hele onregelmatige werktijden, zodat je niet aan een gesloten deur staat met de dieren.
Zoals vandaag heb ik ochtend-avond dienst, maar vanmiddag werd ik ook weer opgeroepen.

Alvast bedankt

groetjes
Silvia

Heel interessant hoor, maar dit is meer voor de pb.

Afwisseling in het voer is idd belangrijk. Hoofdvoer: regenwormen, maar dat zal in het begin nog wat lastig worden (ik heb ze gezien op de landdag). Verder tubifex en rode mug op een tissue o.i.d. en kleine insectjes (muggen zijn op dit moment goed voorradig, en fruitvliegjes).

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Was ook eigenlijk bedoeld voor pb, maar ik had het sneller getypt voordat ik het in de gaten had (Sorry) :-[ :-[

Klopt inderdaad het zijn nog hele kleintjes maar rode mug op keukenpapier ging vandaag heel goed.
Volgens hun aten ze ook al de kleinste krekelmaat, dat ga ik morgen in huis halen.
Ik probeer zo afwisselend mogelijk te geven, ze zijn actief genoeg ;D ;D

Gerrit Krips

Gistocal geven aan amfibieën is vrijwel zinloos vanwege de verkeerde Ca/Ph-waarde. Dit preparaat is bedoeld voor zoogdieren. Ergens op het forum is waarschijnlijk nog wel een topic te vinden over dit onderwerp.

petro pees

Op de potten met gistocal staat aangegeven dat het ook voor reptielen en amfibieën is.
Geef het zelf ook aan mijn dieren(al  jaren) via hun voedseldieren.
Mijn bombina orientalis  kreeg het juist,omdat deze soort zo razend hard groeit en daarom goed kalk kan gebruiken.
Petro

Citaat van: Gerrit Krips op september 05, 2011, 05:58:47 PM
Gistocal geven aan amfibieën is vrijwel zinloos vanwege de verkeerde Ca/Ph-waarde. Dit preparaat is bedoeld voor zoogdieren. Ergens op het forum is waarschijnlijk nog wel een topic te vinden over dit onderwerp.
Tylototriton Shanjing

Kenny

Zelf gebruik ik Amphib van Herpetal op aanraden van enkele duitse salamandernerds  ;)

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

Citaat van: Kenny op september 06, 2011, 05:24:56 AM
Zelf gebruik ik Amphib van Herpetal op aanraden van enkele duitse salamandernerds  ;)

Aldus de Belgische salamandernerd....  ;)

Gerrit Krips

Misschien wil onze deskundige 'in residence' Derk Oorburg er nog eens een een zinvol commentaar op leveren.