Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Welke salamanders in m'n bak?

Joost.T

Hallo,

Ik zal me eerst even snel voorstellen; mijn naam is Joost, ben van april 1990 en studeer Toegepaste Biologie aan de HAS in Den Bosch.

Ik heb op mijn studentenkamer een terrarium met 2 afrikaanse huisgekko's, een terrarium met 1 krulhaar vogelspin en een aquarium.

In dit aquarium zou ik heel graag salamanders willen, maar deze wil ik graag bij de dieren die er nu al inzitten. Er zit in:
1 blauwe floridakreeft (Procambarus allenii)
1 afrikaanse vlindervis (Pantodon buchholzi)
3 zilverhaaien
2 kleine algeneters (Beaufortia leverett)

Dit is zo een vrij bonte bak met diertjes van uit de hele wereld, maar toch leven ze prima samen zo.

De bak is 60 breed, 30 diep en 35 hoog en zit helemaal vol water. Ik wil er graag aquatiele salamanders bij, maar ik kan niet zo goed vinden welke geschikt zouden zijn.

De inrichting van de bak bestaat uit 2 kleine mosbollen, 1 plant (dit waren er meer, maar die worden gesloopt door de kreeft), een stuk kienhout met een holte eronder en een rots met verschillende gaten er in.

Volgens de dierenwinkel hier in Den Bosch kunnen (kleine?) japanse vuurbuiksalamanders (ze wisten de wetenschappelijke naam niet, maar krijgen ze vrij regelmatig binnen) prima bij de al aanwezige dieren.

Dus ik zou graag een advies krijgen van mensen met wat meer verstand van zaken.

Joost.

joost.v.wijk

Vooral niet doen. Dit gaat zeker weten fout. Salamanders kun je niet combineren met (de meeste) vissen. Helemaal niet de soorten die je al in de bak hebt. Daarbij zou de bak ook nog te klein zijn voor dergelijke combinaties.
Salamanders via dierenwinkels zijn wildvang (met name de zgn. 'vuurbuiken') en hebben veelal ziektes en parasieten bij zich. Het meerendeel gaat spoedig dood. Tuurlijk zeggen ze in dierenwinkels dat een dergelijke combinatie kan. Ze willen alleen maar verkopen.
Als je salamanders wilt houden, zoek dan nakweekdieren, en houdt ze apart van andere diersoorten (slakjes en garnalen kunnen wel.
Lees je vooral veel in hier op het forum, maar ook zeker op de homepage.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Uiteraard zegt een dierenhandel dat de combinatie mogelijk is. Dan kan er weer verkocht worden. Zie enkele voorbeelden:

http://www.caudata.org/cc/articles/Mixing_disasters.shtml

Kenny

Er is helaas maar 1 antwoord:

-Het gaat niet. Salamanders kunnen niet gecombineerd worden met andere dieren (buiten wat slakjes en kleine koudminnende garnaalsoorten). Los van dat lijkt het ook gewoon nergens op om dieren van allerlei continenten in eenzelfde bak te hebben maar dat is ieder z'n smaak.

-die floridakreeft gaat ook toeslaan als de salamander in z'n buurt komt en niet alert is, daarbij houden die kreeften het liever wat warmer (tot 28c°) en dat is al helemaal uit den boze wat betreft salamanders.

-die vlindervis verlangt temperaturen tussen de 23 en 30c°...ook hier weer garantie op het loodje leggen.

Tel daar nog eens die zilverhaaien bij (actieve vis) en je salamanders leggen na x aantal tijd het loodje van de stress.

Volgens dierenwinkels kan alles...als ze het maar kunnen verkopen.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Joost.T

Dat gevoel kreeg ik ook, daarom ben ik maar eens op internet gaan rondstruinen en hier terecht gekomen.

Wat betreft de dieren die er nu inzitten is het een zogenoemde 'beginnersfout'.. Ik heb bij elkaar gezet wat ik er leuk uit vond zien, en toevallig werkt het met elkaar.