Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Onze C. e. popei

DaanenLuukEgberts

Onze C. e. popei zijn F1 dieren van Joost, ze zijn nu net wat ouder als driekwart jaar, en we hebben ze tot nu toe altijd in een terrarium met een klein laagje water gehouden. Sinds zondag zitten ze in een dichtbegroeid 50 cm aquarium met een baksteen in het midden, waar eten op een wc-papiertje word aangeboden, het eten word tevens in het water aangeboden. Ze krijgen eerst kregen ze tubifex maar nu krijgen ze, rode muggenlarven, regenwormen, springstaartjes en soms artemia. Ze hebben nog niet veel wit/groene stippen, maar 1 heeft wel veel oranje.

Hier wat foto's van de set-up en van de lengtes, als ze eenmaal aquatiel zijn kunnen jullie nog mooiere foto's verwachten, want nu was het wat donker.

Gr Daan en Luuk

alphamale

Ziet er allemaal goed uit mannen. Lekker veel planten ziet er altijd "gezellig" uit. Hebben jullie er ook slakjes in zitten?

DaanenLuukEgberts

Die gaan we woensdag waarschijnlijk halen, bij de aquariumspeciaalzaak we we onze rode muggenlarven gaan halen hebben ze van die oranje appelslakken. Is dit een goede slak voor bij de salamanders? :-\ Eten slakken ook niet al je planten kaal? :-\ Ook komt er nog een kleine verwarming in, want nu staan ze in de schuur en daar kan het in de winter en in de avond best koud worden.

alphamale

Appelslakken moeten volgens mij wat warmer zitten, maar dat weten anderen wsl beter. Ik gebruik zelf posthoorn-, poel- of schijfslakken. Deze kunnen in goed in koud water en ze eten vooral organisch afval en ruimen daardoor de bak een beetje op. Van de posthoornslakken hebben zij de orde en de donkere variant.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/50/140.html

DaanenLuukEgberts

We hebben ook bruine slakken bij ons in de vijver zitten, zouden die ook goed zijn. :-\

alphamale

Ik heb ook slakken uit een poel gehaald, dus slakken uit het wild kunnen volgens mij wel. Ik weet niet wat voor soort slak jullie in de vijver hebben zitten. Misschien dat je voor de zekerheid een foto kunt plaatsen of dat je wat kan googlen om ze de identificeren.

Ik heb begrepen dat slakken wel een parasiet met zich mee kunnen brengen, maar ik ben vergeten of dat dit voornamelijk een risico vormde bij landslakken of waterslakken.

naeff002

landslakken dragen vrijwel altijd wormen bij zich, weet niet of het met waterslakken ook zo is.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

DaanenLuukEgberts

Ik wil het risico niet nemen als er de kans is dat de slakken uit onze vijver parasieten bij zich kunnen dragen.  :-\

joost.v.wijk

Regel dan wat posthoornslakjes bij een andere aquarium/salamanderliefhebber. De kans dat die parasieten bij zich hebben is stukken kleiner dan slakken uit een sloot of vijver.
De rode en de bruine zijn het meest algemeen, maar blauw en groen bestaan ook.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Woon je in de buurt van Breda, want bij mij kun je er sowieso komen halen?

A34

Citaat van: Niels D op september 27, 2011, 04:13:13 PM
Woon je in de buurt van Breda, want bij mij kun je er sowieso komen halen?

Ik geloof zuid-limburg. Een vriend van de jongens heeft van mij marmoratus overgenomen. :)

DaanenLuukEgberts

Citaat van: Jeroen op september 27, 2011, 04:39:05 PM
Ik geloof zuid-limburg. Een vriend van de jongens heeft van mij marmoratus overgenomen. :)

Dat is inderdaad zo, dat is onze buurjongen. :D Maar is er dan iemand in Limburg die wat posthoornslakken voor ons heeft. We gaan vandaag waarschijnlijk naar de speciaalzaak toe, misschien hebben ze daar ook nog andere soorten slakken, zijn garnalen ook goed.  :-\

DaanenLuukEgberts

We hebben een verwarming + 2 appelslakken gekocht, omdat we de tempretuur toch op 20 graden zetten. ;D

A34

Citaat van: DaanenLuuk op september 28, 2011, 05:22:19 AM
Citaat van: Jeroen op september 27, 2011, 04:39:05 PM

Dat is inderdaad zo, dat is onze buurjongen. :D Maar is er dan iemand in Limburg die wat posthoornslakken voor ons heeft. We gaan vandaag waarschijnlijk naar de speciaalzaak toe, misschien hebben ze daar ook nog andere soorten slakken, zijn garnalen ook goed.  :-\

Garnalen kunnen volgens mede ervaren salamanderhouders prima. Ik schaf binnekort ook een groepje aan.

DaanenLuukEgberts

Ja, daar hadden ze alleen maar garnalen en slakken die op warmere temperaturen moesten. ???