Help mijn axo lijkt te stikken

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

kevin knuu

Toen ik net mijn licht van mijn axo bak aan wilde zetten zag ik mijn axo heel raar doen .Hij zwemt heel hard op en neer in zijn bak en draait dan rondjes . Ook trekt hij 1 keer in de zo veel tijd zijn kieuwen helemaal op zijn kop . Het lijkt dus of hij stikt maar er is eigenlijk helemaal niets in de bak waar hij in kan stikken . Ik heb hem nu in een bak gedaan met ongeveer 10 cm water ondertussen snel naar de dieren winkel water laten testen maar dit is prima in  orden. Maar ondertussen ligt hier mijn mooie axo te stikken dus als iemand een tik heeft hoor ik het heel graag Gr. Kevin 

A34

Ik heb geen tik. En zou ook niet direct weten wat het kan zijn. Ik heb wel eens gezien dat een axo van mij iets tussen de kieuw holtes had zitten. Daar werd het dier ook helemaal wild van.

kevin knuu

Ik bedoel een tip . Ik weet echt niet wat ik moet doen. Heb de dierenarst gebeld (ik wist even niets anders) op het internet gekeken maar kon niets vinden. Maar hij is duidelijk aan het stikken en wil zo graag iets doen.

A34

Heb je al eens goed tussen de kieuw holtes gekeken?

kevin knuu

Bedoel je de kieuwen op zijn hoofd ? daar zit niets achter .

bouffonne

Hoi,

Ik heb hier al in een axo boekje gekeken, maar staat zo niets over verstikkings verschijneselen bij axo's in
Ik heb hier wel een link van caudata.
Maar kan ook hier zo er niet uit halen wat jouw axo heeft.
http://www.caudata.org/forum/f46-beginner-newt-salamander-axolotl-help-topics/f48-axolotls-ambystoma-mexicanum/f58-sick-axolotl/43336-choking-help.html

Wat voor een soort grind heb je in de bak en wat heb je het laatste gevoerd aan de axo.
Je zei, dat hij zo te keer ging toen jij het licht aan ging doen, is hij daar niet van geschrokken, zodat het meer een schokreactie is wat hij nu doet?
het kan van alles zijn, maar ook ik kan je zo eigenlijk niet verder helpen.
Kun je geen filmpje plaatsen/en foto van het dier

A34

Citaat van: kevin knuu op september 28, 2011, 03:35:52 PM
Bedoel je de kieuwen op zijn hoofd ? daar zit niets achter .


Ja, Zeg maar meer tussen zijn hoofd. Verderrest schiet mij ook niks te binnen. Dit zijn toch vaak rare verschijnselen. Je ziet het ook wel eens bij vissen maar vaak loopt het dan niet al te goed af. Fotos en filmpjes van het dier, bak kan ook wel eens handig zijn inderdaad.

A34

#7
Ik bedoel meer zo :



Dit dier raakte dan niet in paniek. Vast te druk met het bunkeren van het voer. Maar eerder bij een ander dier zat er een stuk blad tussen de kieuwen. Haast niet zichtbaar. Daar werd het dier duidelijk gestresst en wild van.

bouffonne

Aha jij heb de foto waarna ik aan het zoeken was.
Ik had zoiets dergelijks op internet zien staan, maar kon het niet meer vinden.
brengt misschien wat meer duidelijkheid

A34

Ja , heel toevallig dat ik het nog ergens had staan. Ik vond het eigenlijk niet de moeite waard om het te bewaren. Maar zo komt het dan toch nog een beetje van pas. :)

kevin knuu

nee zo ver ik kan zien is het niet zoiets. hij ligt ook al een tijdje stil in de bak. Of het is in 1 keer over of hij is dood aan het gaan. in mijn aquarium heb ik zand alle stenen die in zijn mond zouden passen zitten vast gekit. er zitten paar garnaaltjes in de bak en 3 slakken die niet in zijn mond passen . wel heb ikeen aantal weken leigesteente in de bak gelegd. vindt het zo raar omdat hij heel gezond lijkt

bouffonne

Ik zou hem nu met rust laten (wel blijven monitoren)
Ook vandaag niets voeren.
Het kan toch een soort schok situatie geweest zijn, misschien wel een vorm van hyperventilatie
Maar verder sterkte met het dier

kevin knuu

laat hem mooi even met rust en kijk dan morgen weer verder . iedereen bedankt voor de hulp.

dimitri J

Veel succes, ik duim voor je dat het goedkomt!

Flux

Ik moet zeggen dat ik het omgeschreven gedrag niet heel vreemd vind. Het wapperen met de kieuwen is heel normaal. Mijn Axolotls hebben af en toe ook van die buien dat ze even heel hard gaan zwemmen. Mijn bak staat ook naast mijn bed en ik word regelmatig wakker van een harde plons.
Je zei dat je het licht aandeed en dat je de Axolotl toen raar zag doen? Over het algemeen zijn Axolotls niet zo verzot op fel licht. Het zou kunnen dat hij hier op reageerde. Dat hij nu stilzit is een goed teken, want dat doen die van mij eigenlijk ook de hele dag. Pas in de avond worden ze actief.