Herkennen geslacht cynops orientalis

jemull

Beste salamanderhouders,

Ik heb 2 cynops orientalissen.
Ik vind het heel moeilijk om het geslacht van cynops orientalis te kunnen onderscheiden.
Kweet dat je het geslacht van cynops orientalis aan de cloaca kunt onderscheiden.
Maar toch zou ik zo niet weten of ik nu een mannetje en een vrouwtje heb, of 2 mannetjes/vrouwtjes.

Ik zal in deze dagen ff wat foto's posten, ik moet eerst ff de betere digitale camera van mijn opa op halen, en dan plaats ik de foto's zo snel mogelijk op het forum.

Groetjes, Jeffrey

jemull

Sorry de foto's zijn al lang klaar, maar ik krijg het niet voor elkaar om nog meer foto's te posten.
Hij geeft aan dat mijn uploadmap te vol zit, ik heb al een mail naar de administrator gestuurd.

Als ik ze weer kan posten dan zet ik ze er direct op.

Coen Deurloo

Beste Jeffrey,

Dit was gisterenavond al verholpen.

jemull

Dit is nummer 1 (gele kleur aan de onderkant)

jemull

Dit is nummer 2 (Oranje kleur aan de onderkant)

jemull

Kan niemand zo het gelsacht bepalen :(   Ik zou anders geen raad weten of het  man /vrouw zijn.
Mischien is de foto te onduidelijk, maar ik kan geen betere maken .

Coen Deurloo

De 2 standaard regels bij het bepalen van het geslacht zijn:

• Vaak heeft het mannetje een grotere cloaca.
  • Het vrouwtje is vaak iets dikker en groter

Deze regels gelden voor volwassen dieren! Anders is het nog niet eenvoudig te zien. Ik heb weinig ervaring met orientalis dus kan ik geen oordeel geven over het geslacht van je dieren.

Wouter

Nummer 1 is een twijfelgeval, maar ik denk dat het een vrouw is. Nummer 2 is zeker een mannetje.

Succes ermee!

jemull

Echt heel erg bedankt voor de reacties , echt toppie.
Ik hoop echt dat nummer 1 dan een vrouwtje is, want dan heb ik een paartje.

jemull

Nummer 1 is ook veel dikker en groffer gebouwd dan nummer 2, dus aan de hand van wat coen zegt is het een vrouwtje en aan de hand van wat wouter zegt, die gaat voor twijfelgeval vrouw.
Dus als ik het zo allemaal bij elkaar hoor, ga ik ook denken dat het een vrouwtje is.

Mischien iemand nog meer ideƩn erover?

Jef Janssens

hoi jeffrey,
probeer een foto te maken van de zijkant,je kan het het beste zien aan de staart en de overgang van staart naar cloaca.

jemull

Beste jef, dan zal ik dat eens proberen en dan post ik die hier ook wel weer.
Moeten de beesten dan hoog op de benen staan, zodat de cloaca de grond niet raakt.
Of kunnen gewoon zoals ik die glasplaat foto's ook heb gemaakt, alleen dan van de zijkant.
Want ik ga ze niet in allerlei poses dwingen, het blijven beesten he  ;)

Steven DC

Ik durf het niet te zweren maar ben er wel vrij zeker van dat de eerste een vrouw is en de tweede een man. Aan de vorm van de cloaca te zien (verhouding van zwelling, opening en staartovergang) toch. Een foto van opzij zou idd wel meer zekerheid bieden.

Steven DC

Heb je al betere foto's kunnen maken Jeffrey?

jemull

Sorry steven, ben er nog niet aan toe gekomen om betere foto's te maken.
erg druk met school op het moment

Groetjes