Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

mijn sallies (salamanders)

naeff002

axo's kunnen heel goed alleen zijn, dat is geen probleem
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

angie

hierr is de sallie in nood redder! ik heb bij de dierenwinkel gevraagd of ik een paarr dagen in de week de dieren kan voeren.... en 't kan! en we denken eroverr (ik  heb last van die VERRVELENDE GOOISE RRRR) om toch een axotje te doen bij de winkel, een wildkleur en een witte ;D de wildkleur ziet err goed en sterrk uit! ik zal morrgen wel wat fotos posten ;) en vanaf hoe oud kunnen axo's kweken??? (of hoe groot?)

bouffonne

Hoi Angie,
Als je van mij maar 1 wil is verder ook geen probleem.
Ik zou in ieder geval geen vanuit de dieren winkel kopen.
Er is hier onder de forum leden al genoeg ellende mee geweest.
Weest verstandig en neem de dieren alleen bij erkende kwekers die gewoon spontaan een paar axo's hebben opgekweekt.
Op marktplaats staan er inderdaad op het moment ook.
Zelfs een stuk dichter bij.waar jullie wonen.

Je bent van mij niet verplicht om ze dan ook bij mij te nemen.
Als je toch al 1 wilt nemen en later nog een, let dan wel op de grote van de dieren, klein en groot gaat niet goed.
Zoals ik als zei die van mij zijn ongeveer 4cm en pas 12 weken oud.
Zodra ze goed rode mug en kleine wormen aannemen kunnen ze weg
Ik geef ze liever wat ouder weg zodat ik weet dat ze sterk genoeg zijn.

angie

oke, mijn mams belt nu iemand met axo's! spannend... het is gelukt morgen gaan kijken!! trouwens, 'k heb n soort bijbaantje bij de dierenwinkel! mag de sallies en axo's voeren! ik hoop dat het dan beter met ze gaat

bouffonne

Ok ik hoor het verder dan wel.
Ik hou die 2 witte nog apart.
Mocht je later toch nog interesse er voor hebben weet je mij te vinden ;D

zou ze eventueel ook later naar de landdag mee kunnen nemen ;D

veel succes met je baantje in de dieren winkel ;D

angie

dankje! (ik zal die axo's echt even flink bijvoeren! ;D daar hebben ze ook witte dus... als het niet teveel gevraagd is...liever de bruine.... sorry)

bouffonne

Citaat van: angie op maart 06, 2012, 05:34:28 PM
dankje! (ik zal die axo's echt even flink bijvoeren! ;D daar hebben ze ook witte dus... als het niet teveel gevraagd is...liever de bruine.... sorry)

ik neem aan dat je de wildkleur bedoeld zwart/grijs ???

angie

ja ;D wij noemen dat "de bruine" inderdaad de wildkleur.

bouffonne

Ooo, dar heb ik er een die wat groter is ongeveer 5.5 cm
Ok dat hou ik die voor je vast

angie

angie

mijn vriendin is helemaal weg van m'n sallies! ;D ze gaat morgen ook mee naar de axo's :) ze heet feline ik noem haar fee maar ze is super aardig (maar oke ik geef toe een soms beetje raar) maar...

het aquarium voor mijn axo's staat al klaar. nu nog wachten tot morgen... eigenlijk ben ik donderdag jarig maar ja... DAN WORD IK ELF!!! (het GEKKEN getal ;D ;D ;D ;D ;D ) ik ben zo opgewonden! en ik hou denk ik toch mijn spreekbeurt over: axolotl's! ja ja... ik ben zo HYPERACTIEF op dit moment, serieus...
maar over vragen:

-zal ik ze morgen ontvangen met een vette regenworm, of een blokje rooie muggen larven?

-hoe maak je ze handtam?

-kunnen h.orientalisjes ook tam worden?

-en als dat kan, hoe?

-is verflucht giftig voor ze?

-hoe oud moeten ze zijn om te kunnen kweken?

-als je broer en zus hebt, kunnen ze dan ook eitjes leggen? en zijn die dan ook bevrucht?

-hoe kun je onderscheiden of het een man of een vrouw is?

-moet ik zand hebben voor de axo's?

phoe zoveel vragen! sorry, ga nog eventjes verder

-is het zo dat hoe lichter de hoorntjes bij witte axo's zijn, hoe slechter gevoerd?

-hoe snel groeien ze?

-is 8cm een mooi maatje om te beginnen? (dit is een spoedvraag)

angie

dringende vraag, wat moet er als ''vloerbedekking" ::) bij de Axo's?

Niels D

Een hele hoop vragen kun jezelf al beantwoorden als je op internet zoekt waaronder www.axolotlgroepnederland.nl, www.axolotl.org en deze site. Schroom je dus niet om op onderzoek uit te gaan.  :)

- Ik zou een pier geven, maar alle andere gebruikelijke voedselkeuzes zijn ook goed

- Ze worden niet handtam en het is niet wenselijk als je jouw axolotls gaat hanteren, hoe "tam" ze misschien  ook lijken. Dit geldt zover het kan nog meer voor H. orientalis.

- Als ze in een ruimte staan waar nog niet zolang geleden geverfd is, dan is dat geen probleem.

- Ik heb gelezen dat sommigen al met 2 jarige axolotls nakweek hebben gehad. Broer en zus kunnen bevruchte eieren verschaffen.

- Mannen hebben over het algemeen een dikkere bult onder de staartwortel (waar de staart begint). Mannen zijn over het algemeen wat kleiner en slanker. Toch biedt het geen garanties. Je weet het pas zeker als je bijvoorbeeld spermatoforen in je bak aantreft. Dit zijn spermapakketjes die de man op o.a. de bodem bevestigd.

- Zand is een goede bodembedekking voor axolotls, als je de laag niet veel dikker dan 2 cm maakt.

- Die hoorntjes zijn de kieuwen. Daarmee kunnen ze onderwater adem halen. De kleur en het formaat zegt niets over het feit of ze honger hebben of niet. Als ze heel erg klein zijn, kan het op een slechte gezondheid wijzen. Het formaat is ook deels bepaald door de genen en het zuurstofgehalte in het aquarium.

- Ze kunnen in 2 jaar vanaf het moment dat ze uitgekomen zijn 25 cm lang worden, mits de condities goed zijn. Wij zijn begonnen met de hobby met 2 axolotls van 2 cm, dus 8 cm moet zeker geen probleem zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

angie

'k heb de axo's binnen, Bunyip, wooper (naam pokemon gebaseerd op een axo) en????? zag de naam bunyip ergen op 't forum staan en dacht: he dat is wel een leuke naam! ik heb 2 leucisten en 1 wildkleur, zal zo wat foto's posten. de wildkleur kwam van de dierenwinkel, want die zag er erg sterk uit en iemand uit mijn klas heeft er ook een, en die leeft al wel lang, op de foto's staat de wildkleur niet. een van de leucisten die had als kleintje een schimmelinfectie op zijn poot, die was eraf gevallen, maar groeit nu terug. ze zijn allemaal heel sterk, en ze eten goed(eentje hapte in mijn vinger ;D).
mijn moeder spoelde vandaag(net) een guppy weg :'( :'( zoooo zielig! :( :'( :(
ach eens gedaan, nooit meer gedaan(ofzoiets).
nou morgen ben ik jarigg dus ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D jaar word ik(tel dde grijnzen voor het woord jaar!)

bouffonne

Dat is fijn om te horen dat je dan toch eindelijk je axo's hebt gekregen.
Je heb er nu 3 stuks
Hou er wel rekening mee dat de axo's groter worden, dan moet je toch een grotere bak.
Misschien een idee voor volgend jaar met je verjaardag ;D ;D ;D
Maar voor morgen een hele fijne verjaardag gewenst en veel plezier met je nieuwe aanwinst ;D