Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

kosten salamanderhobby?

PeterZ

Het is een een zijstraatje, maar ik lees een aantal keren tubifex.

Ik heb gelezen dat deze schadelijk kunnen zijn, omdat zij in vervuild water groeien?  Is dit overdreven?

Ik ben van plan om buffolowormen proberen te kweken, is dit een goed voer voor de salamanders?

PS.  mijn salamanderhobby start echt aankomende zaterdag op de landdag, dus ik heb momenteel nog geen kosten.

Peter ZUidema

Jef Janssens

tubifex kan inderdaad schadelijk zijn,ze worden immers gekweekt op ingewanden en slachtafval.
eerst de tubifex goed uitspoelen voor je hem voert,ik spoel hem tot het water kraakhelder blijft en geen dooie tubifex nog aanwezig is.dit duurt soms een hele dag (0.5kg). je kan ook kleine zakjes tubifex kopen ,deze zitten al in water en zijn dus schoner dan diegene die je puur koopt.ik heb tot hiertoe nog geen slechte ervaring met tubifex.de ene zweert erbij de andere raad het af.ik gebruik het enkel als ik larven heb,volwassen of halfwas dieren krijgen het niet bij mij.wat betreft die buffalowormen,je kan het weleens geven maar maak hiervan geen hoofdvoer.dan ben je beter af met regenwormen en rodemuggenlarven.
ik weet niet of je "aquatiele" salamanders gaat houden of meer "landgebonden" salamanders.ook hierin zit verschil in eetgewoonte.
gr jef

PeterZ

Ik heb thuis een bak waar de salamanders voornamelijk op het land zullen zitten.

Op mijn werk heb ik een bak waar ze voornamelijk in het water zullen verblijven.

Peter

Coen Deurloo

Peter, salamanders op je werk? Klinkt goed! dat ga ik hier ook eens voorstellen!

rob

PeterZ,

Ik ga snel offtopic, sorry daarvoor, maarre....

2 vraagjes

Vonden ze dat op het werk prima, of is het gewoon een kwestie van doen?

welke dieren ga je aanschaffen op de landdag?

R

PeterZ

Citaat van: Coen Deurloo op september 13, 2007, 12:40:34 PM
Peter, salamanders op je werk? Klinkt goed! dat ga ik hier ook eens voorstellen!

;D  Ik moest mijn kamer gezelliger maken, ik heb er meteen een nieuw aquarium laten plaatsen.  Een week geleden is deze geplaatst. (80x30x50) nog een weekje wachten en dan kunnen de dieren erin :)

Ik heb mijn camera net terug, ik zal er een foto van maken.

Citaat van: Rob Keulers op september 13, 2007, 12:46:28 PM
PeterZ,
Ik ga snel offtopic, sorry daarvoor, maarre....

2 vraagjes

Vonden ze dat op het werk prima, of is het gewoon een kwestie van doen?

welke dieren ga je aanschaffen op de landdag?

R

Ze vinden het goed. en ik heb een aquarium liefhebber op kantoor die het voeden van me kan overnemen als ik met vakantie ben :)

Ik weet eigenlijk nog niet welke dieren ik ga aanschaffen. Ik wou me laten adviseren door jullie op de landdag. de dieren die ik op de landdag wil gaan aanschaffen zijn voor thuis.  (80x30x50 bak met 2/3 land en 1/3 water) Ik wil er 3 in doen.

Peter

Jeroen.S

25 euro ben ik ongeveer kwijt om twee weken. Ik koop dan meestal wasmotten krekels klein, krekels groot. 3 pakjes muggenlarven en 3 pakjes tubifex. Daarnaast kan ik een heletijd vooruit met fruitvliegen bonenkevers en bevroren muggelarven. wormen heb ik tot nu toe af en toe gevangen maar die wil ik misschien volgende week al bestellen.

sannie

ik ben ongeveer 7/8 euro per week kwijt ongeveer!
op het moment ook larven dus grootte hoeveelheden tubifex en rode mug gaan er wel doorheen!
verder haal ik zo nu en dan een bakje wormen om bij de kweek te gooien (loopt niet echt meer om bepaalde reden...)

MartinS

Hier 3 a 4 euro in de week. Wormen en vlooien vang ik zelf.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

ANDRÉ-ARTHUR

Wat zijn de kosten van mijn salamanderhobby,dat vroeg mijn vrouw me laatst ook al..Om eerlijk te zijn ik heb geen idee??Ik heb op het ogenblik rond de 90 salamanders..Ik denk dat ik rond de 15 á 20 euro's zit(let op dit is een schatting!!)..Ik ga het vanaf nu braaf bij houden en daarna horen jullie het bedrag wat ik kwijt ben..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Thibaut Vds

Ik zit vaak rond de 8-10 per week maar dat is voor bidsprinkhanen salamanders en kikkers. Komt zoduur uit omdat het al zo'n 4.32 is voor 12 sprinkhanen.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Maxim M.

Momenteel 2 euro om de 14 dagen.
Maar dat is voor mijn bidsprinkhanen en wantsen.
Dat zal iets meer worden eens mijn salamanders toekomen volgende week.
Maar normaal probeer ik al mijn voer zelf te kweken
(wat niet met alle sallie voer mogelijk is denk ik op mijn appartement.)

Wel even wat meer kosten gehad met het aankopen van de salamanders
en het inrichten en aankopen van benodigheden voor hun verblijfplaats.

joost.v.wijk

Ik ben ongeveer 30,- eens per 6 weken kwijt, en ik heb zo'n 125 salamanders zitten, excl. larven en jongen die uiteindelijk weer weg gaan.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Gemiddeld 10-12.50 per week.
Levend en diepvriesvoer.
Als ik het zo tel is dat gemiddeld 1 euro per bak. per week ;D
Sommige dieren voer ik per dag anderen weer om de dag
In de winterperiode zal het iets meer worden als de grond bevroren blijft.
Ga je nu een bak opstarten ben je altijd meer kwijt in het begin.
Maar ik heb zoiets van: ik rook en drink niet, ben zelfs vegetarier, dan mag ik toch zeker de diertjes extra verwennen,
Dat geld dus ook voor de andere dieren die ik heb ;D

angie

ik niet echt veel denk ongeveer 5 euro per maant ofzoiets... een bakje meelwormen is al ongeveer: 0,90 euro (90 cent dus) en dan nog Artemia... dat soms geleverd word bij de winkel (p.s soms gaan de bestellingen mis bij die winkel)