muilbroedende kikker!

bouffonne

Zijn hier mensen die ervaring hebben gehad met de muilbroedende kikker,
Ik heb laats een documentatie gezien over een muilbroedende kikker.
Ik ben zijn naam kwijt, en weet ook niet of dit soort gehouden mag worden.
Vond het wel een heel indrukwekkend diertje ;D
IK heb vroeger wel onder div vissen muilbroeders gehad

Niels D

Bedoel je Rhinoderma darwinii?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

Jaaaaaaaaaaa!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D
The Darwinii frog
he he, toen ik de documentaire  op de BBC had gezien, dacht ik nog van die naam onthoud ik wel.....
het zal wel aan de leeftijd liggen maar ik was hem totaal kwijt.
Was gewoon prachtig om te zien.
het mannetje nam een rammel eitjes in de mond en na een aantal weken, sprongen er miniatuur kikkertjes uit.
Ik had het programma helaas te laat opgezet, zodat ik niet de complete aflevering heb gezien, maar ik was er wel van onder de indruk.
Het zal wel een kikkersoort zijn wat waarschijnlijk niet in gevangenschap gehouden mag worden.
Maar gewoon prachtig om te weten dat het muilbroeden niet alleen bij vissen voorkomt ;D

Thibaut Vds

Nou dan wete ik dat ookal weer: er bestaan muilbroedende kikkers en vissen en ik die dacht dat rugbroeden al raar is bij de Pipa pipa, ik krijg telkens kippenvel als ik kleintjes uit de rug zie komen.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

Citaat van: Thibaut Vds op november 04, 2011, 08:19:57 PM
Nou dan wete ik dat ookal weer: er bestaan muilbroedende kikkers en vissen en ik die dacht dat rugbroeden al raar is bij de Pipa pipa, ik krijg telkens kippenvel als ik kleintjes uit de rug zie komen.

dat heb ik inderdaad ook al eens gezien.
Vreemd, maar dan toch apart :D

Thibaut Vds

Vraag me af hoe dat moet voelen voor de kikker, zo 100 jongen die onder je huid zitten. Wat betreft die muilbroedende kikker hoe moet hij/zij eten als er jonkies in de mond zitten?

bouffonne

Kenny

Citaat van: Thibaut Vds op november 04, 2011, 08:52:12 PM
Vraag me af hoe dat moet voelen voor de kikker, zo 100 jongen die onder je huid zitten. Wat betreft die muilbroedende kikker hoe moet hij/zij eten als er jonkies in de mond zitten?

Het mannetje houdt de jongen (maximale aantal dat is waargenomen = 19 ) in z'n kwaakzak, niet echt in z'n mond dus  ;). Prachtige beestjes, ik heb ze ook nog ergens op beeld in een docu uit de jaren 70 van...hoe kan het ook anders...überheld David Attenborough  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Thibaut Vds

Dat van onder de huid ging over de P. pipa, Ik heb foto's staan van die kikker in mijn boek van Thomas Marent "kikkers" wist niet dat het muilbroedend was.

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Ze staan niet op de CITES-lijst, maar dat wil niet zeggen dat ze in de hobby beschikbaar zijn. Ik was de soort tegengekomen toen ik op zoek was naar meer informatie over gastrotheca's (die weer een buidel op de rug hebben), maar ik weet niet of ze daadwerkelijk worden gehouden.

http://amphibiaweb.org/cgi-bin/amphib_query?where-scientific_name=Rhinoderma+darwinii

bouffonne

Citaat van: Niels D op november 05, 2011, 12:24:47 PM
Ze staan niet op de CITES-lijst, maar dat wil niet zeggen dat ze in de hobby beschikbaar zijn. Ik was de soort tegengekomen toen ik op zoek was naar meer informatie over gastrotheca's (die weer een buidel op de rug hebben), maar ik weet niet of ze daadwerkelijk worden gehouden.

http://amphibiaweb.org/cgi-bin/amphib_query?where-scientific_name=Rhinoderma+darwinii

Ik weet wel, dat die documentaire op de bbc niet met  David Attenborough was.
maar ik was er meteen van onder de indruk van dit toch wel klein kikkertje met deze wonderbaarlijke manier van de jonge groot brengen. ;D

bouffonne

Ik heb dan toch eens verder liggen te zoeken voor meer informatie over deze kikker
Het schijnt dan toch dat dit diertje met uitsterven bedreigd worden.
Ze hebben ontdekt dat deze diertjes door een aantasting van de een of andere schimmel in populatie drastisch aan het afnemen is.
Er bestaat al een kweekopzet om deze diertjes resistent te maken voor dat soort schimmel'
Lees hier een interessant artikel hierover.
http://wildexplorer.org/2011/06/14/fact-a-chilean-frog-that-is-stranger-than-fiction